توسعه واحدهای خدماتی ماساژ

    کد خبر :68746

 

یکی از اشکال کسب و کار در کشورمان که این روزها بازار پررونقی پیدا کرده، باشگاه‌های خدماتی در حوزه ماساژ است. کسب و کاری که هرچند در ایران از سابقه دیرینه و تاریخی برخوردار است (دلاک‌های باستانی)، اما شکل نوین آن از طریق کشورهای جنوب شرقی آسیا به ایران راه پیدا کرده است.

به گزارش  بازتاب  به نقل از تعادل ، کارشناسان معتقدند ماساژ با به جریان انداختن خون به سمت پا و از بین بردن لخته‌های خون، باعث می‌شود احساس خستگی در فرد از بین برود. بنابراین از نظر سلامت نیز دلایل بسیاری وجود دارد تا توجه افکار عمومی به سمت این حوزه جلب شود.

کافی است که این روزها پیج نیازمندی‌های شبکه‌های اجتماعی را سرچ کنید تا با دامنه وسیعی از شرکت‌هایی مواجه شوید که تلاش می‌کنند خدمات مرتبط با ماساژ و سونا را به مشتریان ایرانی ارائه کنند. بعد از گسترش این نوع کسب و کار در کشورمان روز گذشته رییس اتحادیه گرمابه‌داران، سونا و ماساژ در گفت‌وگویی رسانه‌یی به ابعاد تازه‌یی از روش‌های قانون‌مندی که فعالان این حوزه از طریق آن می‌توانند به ارائه سرویس در این بخش بپردازند، اشاره کرد.

نیازسنجی بازار ماساژ در ایران

رییس اتحادیه گرمابه‌داران، سونا و ماساژ در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد: هر یک از افراد حداقل دو بار در هفته نیاز به ماساژ دارند اما با توجه به قیمت‌های موجود در این بخش، چنین امکانی برای افراد فراهم نمی‌شود.

سیدمهدی سجادی‌نیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح تهران (البته غیر از شمیرانات) ۱۶ واحد قانون‌مند و جوازدار برای ارائه خدمات ماساژ وجود دارد و در کنار این مراکز قانونی تعداد بسیار زیادی مرکز بدون مجوز هم در این حوزه فعالیت دارند.

وی با اشاره به تعدد واحدهای غیرمجاز و عدم بهره‌مندی از امکان ساماندهی وضعیت این بخش گفت: اکنون در موارد بسیار، مردم این اطمینان را ندارند که از ماساژورها (ماسورها) بخواهند که برای ارائه خدمات ماساژ به منازل آنها مراجعه کنند، درحالی که ممکن است بسیاری افراد مسن و بیمار که احتیاج به ماساژ دارند، امکان خروج از منزل را نداشته باشند. در چنین شرایطی ساماندهی و ارائه مجوز به مراکز فعال در این بخش می‌تواند اطمینان مردم را تا حد زیادی افزایش دهد و امکان نظارت بیشتر بر این عرصه را فراهم آورد.

رییس اتحادیه گرمابه‌داران، سونا و ماساژ همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آنکه برای ماسورها لازم است این مهارت را داشته باشند که بتوانند در مدتی کوتاه به فرد انرژی لازم را منتقل کرده و خستگی و کوفتگی او را برطرف کنند. بر همین اساس اگر شرایط به سمتی برود که امکان ارائه خدمات ماساژ با مدت کمتر و حتی در موارد متعدد با هزینه کمتر فراهم شود، مردم استقبال بیشتری خواهند کرد. سجادی همچنین عنوان کرد: بر این باورم که اگر بتوان امکانی فراهم کرد که هزینه‌های مربوط به خدمات ماساژ کاهش پیدا کند، قشر بیشتری از مردم از این خدمات استفاده خواهند کرد، چراکه به جرات می‌توان گفت همه به ماساژ نیاز دارند و گاه حتی افراد حداقل هفته‌یی دو روز به دریافت این خدمات احتیاج دارند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه اظهار کرد: اکنون در شهرستان‌ها به واسطه طرز فکر منفی که در زمینه ماساژ وجود دارد خیلی سخت جواز فعالیت صادر می‌شود. به عبارت دیگر در بخش قابل‌توجهی از جامعه نسبت به ماساژ ذهنیتی منفی وجود دارد اما آیا می‌توان برای اینکه چهار نفر از چاقو استفاده‌یی نامناسب می‌کنند، بگوییم چاقو باید قدغن شود؟ اکنون لازم است بخش‌های مختلفی مانند قوه‌قضاییه، دولت، اماکن و سایر بخش‌های مرتبط برای فرهنگ‌سازی در این عرصه کمک کنند.

رواج باشگاه‌های ماساژ

در شرایطی که رییس اتحادیه گرمابه‌داران، سونا و ماساژ در جریان گفت‌وگو با رسانه‌ها تلاش می‌کند تا نوری به ابعاد پنهان فعالیت‌های قانونی باشگاه‌های ماساژ در کشورمان بتاباند. رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از رواج باشگاه‌های سلامت بدون مجوز برای ماساژ درمانی و حرکات اصلاحی در استان‌های کشور انتقاد می‌کند.

اسماعیل ابراهیمی دبیر بورد فیزیوتراپی و رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار می‌کند: تنها افرادی می‌توانند در زمینه ماساژ فعالیت کنند که مدرک‌شان مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده و عضو نظام پزشکی هستند و پروانه فعالیت خود را نیز از وزارت بهداشت دریافت کرده و هیچ وزارتخانه دیگری مانند وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان حق دخالت و تصدی‌گری در امور سلامت و بهداشت مردم را ندارند. ابراهیمی افزود: در این زمینه مقرر شد، رشته‌های تربیت‌بدنی زیرمجموعه رشته‌های علوم انسانی است نه علوم پزشکی و به همین دلیل رشته‌هایی که از نظر نظام پزشکی و وزارت بهداشت جزو گروه پزشکی محسوب نمی‌شوند حتی اگر دکتری و فوق لیسانس نیز داشته باشند حق کار کردن با بیمار در قالب حرکات اصلاحی، آسیب‌شناسی، ماساژ درمانی و آب درمانی را ندارند و دخالت‌های وزارت علوم در راه‌اندازی این رشته‌ها غیرقانونی بوده است و باید جلوی ادامه این روند گرفته شود.

هزینه یک جلسه ماساژ درمانی چقدر است؟

فرشاد فرج‌وند فعال حوزه بازاریابی ماساژ درباره قیمتی که باید در مراکز خدماتی ماساژ اخذ شود، می‌گوید: «باتوجه به اینکه نرخ‌های متفاوتی برای ماساژ درمانی می‌بینیم اما همیشه این سوال برای افراد تازه‌کار مطرح بوده که برای یک جلسه ماساژ درمانی چقدر از مشتری پول بگیرند؟ همچنین در کلاس‌های آموزشی که وب‌سایت ماساژ آنلاین برگزار می‌کند اکثر افرادی که قصد دارند به شغل ماساژ روی بیاورند این سوال را دارند که برای یک جلسه ماساژ درمانی چقدر تعرفه در نظر بگیریم؟

نرخ ماساژ چگونه تعیین می‌شود؟

او در ادامه تاکید می‌کند: متاسفانه نرخ ماساژ دارای ثبات نیست و بعضا دیده شده افرادی با تعرفه‌های پایین سعی در جذب مشتری دارند و به نوعی بازار را خراب می‌کنند یا دوستانی که نرخ‌های زیاد می‌گذارند در حالی که کیفیت لازم را به مشتری ارائه نمی‌کنند. شما می‌توانید هر قدر که دوست داشتید تعرفه تعیین کنید اما به یاد داشته باشید ارزانی بیش از حد و گرانی نا معقول هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

فرج‌وند می‌گوید: ما پیشنهاد می‌کنیم هزینه ماساژ یک جلسه 45 دقیقه‌یی تا 60 دقیقه‌یی بین 70هزار تومان تا 300هزار تومان متغیر باشد. البته ماساژورهای حرفه‌یی و کاربلد می‌توانند با تضمین‌هایی که به مشتری می‌دهند نرخ بالاتری را تعیین کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید