توقف گاز ترکمنستان پشت مرزهای شمالی

    کد خبر :68689

 

از واردات گاز ترکمنستان بی‌نیاز شدیم. این مهم‌ترین پیامی بود که با افتتاح خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا هم به مردم استان‌های شمالی کشور و هم به عشق آباد مخابره شد، تا هم خیال شمالی‌ها از گاز زمستان راحت شود و هم ترکمنستان در ادامه قرارداد خود با ایران از حربه قطع گاز در فصل سرما نتواند استفاده کند.

بیژن زنگنه که براساس گمانه زنی‌ها حضورش در کابینه دوم حسن روحانی قطعی شده، در مراسم افتتاح این پروژه ١٠ ساله که با ٨٢٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به پایان رسیده، منتقدانش را بی‌نصیب نگذاشت و گفت: « از هووخشتره تا آغاز کار این دولت به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است، اما در سه سال گذشته به ۹ هزار روستا گازرسانی شد. در یک سال و نیم تا ۲ سال آینده نیز به پنج هزار روستا گازرسانی می‌شود، یعنی در مجموع به ۲۸ هزار روستا گازرسانی می‌شود. » او در ادامه منتقدان قرارداد توسعه فاز یازدهم پارس جنوبی با شرکت توتال را خطاب قرارداد و گفت: « فشار مدیریت ضعیف از جیب مردم هزینه شده است و بعد می‌گویند اوضاع خوب است، کجا اوضاعش خوب است؟ گاز (میدان مشترک پارس جنوبی) را آن طرف برده و خسارت آن را مردم پرداخت کردند، کجا اوضاع خوب است؟ این موضوع افتخار ندارد، شرمندگی دارد.»

از ٨٦ تا ٩٦

به گزارش  بازتاب  به نقل از اعتماد ، خط لوله دامغان- نکا با هدف پایداری گاز مشترکان استان مازندران با ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب در روز از سوی پیمانکاران داخلی ساخته شده است. اجرای این طرح که از زمستان سال ۸۶ و پس از نخستین بدعهدی کشورترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت، در سال گذشته با دستور ویژه وزیر نفت پس از قطع گاز ترکمنستان سرعت گرفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که میانگین روزانه مصرف گاز در استان مازندران ۲۲ تا ۲۶ میلیون مترمکعب در روز است که با جریان گاز در خط انتقال دیگر نیازی به واردات روزانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان نیست. طبق آمار، ۹۹ درصد از شهرها و حدود ۹۰ درصد از جمعیت روستاهای استان مازندران در حال حاضر از گاز خانگی استفاده می‌کنند. استان مازندران حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از55 درصد در شهرها و مابقی در روستاها زندگی می‌کنند. قطعی گاز از سوی ترکمنستان سبب شد مسوولان وزارت نفت تمرکز خود را بر رفع این مشکل بگذارند و سرانجام پس از ١٠ سال که در زمستان‌ها به تناوب گاز استان‌های مازندران و گلستان قطع می‌شد، اکنون مردم این شهر می‌توانند بدون نگرانی منتظر زمستان باشند. کارشناسان می‌گویند، این پروژه امنیت انرژی در کشور را افزایش می‌دهد و حالا در مذاکره با ترکمنستانی‌ها یا کشورهای دیگر جهت واردات گاز، ایران دست بالا را خواهد داشت.

رفقایم را در روزهای سخت شناختم

بیژن زنگنه، وزیر نفت، در آیین افتتاح خط لوله دامغان- نکا با بیان اینکه بخشی از نگرانی برای تامین مطمئن گاز و امنیت انرژی در این استان‌ها مرتفع شده است، تصریح کرد: به عنوان وزیر نفت برای من مایه سرشکستگی بود که بگوییم بیشترین ذخایر گاز دنیا را داریم، اما در عین حال در یک استان کشورمان مشکل تامین گاز داشته باشیم. افتخار نیست که ما روی ذخایر عظیم راه برویم و پای‌مان برهنه باشد و افتخار کنیم که خیلی ثروت داریم، این ثروت‌ها باید روی زمین بیایند و مردم از آن استفاده کنند و وقتی بالفعل شد، افتخار دارد. هنر ما به عنوان مدیران کشور این است که شرافتمندانه این ثروت‌ها را برای بهبود طولانی مدت زندگی، پایدار و مطمئن نسل آینده درست مصرف کنیم و نگذاریم ثروت کشور هدر برود.

زنگنه در ادامه از مردم، مسوولان و نمایندگان استان‌های شمالی کشور تشکر و قدردانی کرد و با بیان اینکه مردم مازندران در روزهای سرد زمستان خیلی با ما همکاری کردند، افزود: ما واقعا مشکل داشتیم و مردم با همراهی شان آن را حل کردند. همچنین نمایندگان محترم مازندران و گلستان خیلی با ما همراهی کردند، البته آنها همیشه همراه هستند و رفاقت آنها را همیشه دارم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در یکی از روزهای سرد سال که گمان قطع گاز می‌رفت به برخی نمایندگان پیام فرستادم، یادآور شد: جواب‌هایی که از این پیام‌ها دریافت کردم بسیار باارزش بود: انسان، رفقایش را در روزهای سخت می‌شناسد، روز خوش، همه رفیق آدم هستند.

گازرسانی بدون پول دولت

وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه با همکاری دوستان، در زمینه انرژی در این استان در وضع خوبی قرار داریم، تصریح کرد: برای نخستین‌بار اعلام می‌کنم مشکلی برای تامین خوراک گاز صنایع استان مازندران و گلستان نداریم. من انتظار دارم مسوولان استان تلاش کنند از این گاز به عنوان سوخت استفاده نکنند و به عنوان خوراک صنایع استفاده شود تا اشتغال گسترده را به همراه داشته باشد.

زنگنه، با بیان اینکه برای تولید گاز زحمات زیادی کشیده می‌شود، تصریح کرد: ما منبع عظیمی داشتیم که هدر می‌رفته است و از دست ما خارج می‌شد که ما در این مدت تلاش کردیم نهایت استفاده را از آن ببریم. از هووخشتره تا آغاز کار این دولت به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است، اما در سه سال گذشته به ۹ هزار روستا گازرسانی شد. در یک سال و نیم تا ۲ سال آینده نیز به پنج هزار روستا گازرسانی می‌شود، یعنی در مجموع به ۲۸ هزار روستا گازرسانی می‌شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه تعداد گازرسانی بدون اینکه پولی از دولت گرفته شود، انجام شده است، افزود: نسبت جمعیت تحت پوشش گازرسانی ایران نسبت به کل جمعیت به نزدیک ۹۵ درصد رسید.

پولی که از جیب مردم رفت

وزیر نفت با بیان اینکه تاخیر در اجرای هر یک فاز پارس جنوبی (۲ فاز متعارف) پنج میلیارد دلار عدم‌النفع دارد، اظهار کرد: با یک سری حرف‌ها و سیاست‌ها در طول ۱۲ سال گذشته که ما نتوانستیم گاز را درست تامین کنیم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار گازوییل و مازوت در نیروگاه‌ها سوزانده شد. این رقم بسیار بزرگ است و با این پول می‌توان خیلی چیزها را تغییر داد که این پول از جیب مردم رفته است.

وزیر نفت به قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: خیلی نسبت به این قرارداد و سرمایه‌گذاری در ایران انتقاد می‌کنند و می‌گویند اسلام به خطر افتاده است، اسلام با سرمایه‌گذاری به خطر نمی‌افتد، بلکه آن را تقویت می‌کند. هدر دادن سرمایه کشور، بیکاری، سرخوردگی و غیره، اسلام را به خطر می‌اندازد؛ سرمایه‌گذاری سبب عزت و سربلندی کشور می‌شود.

وزیر نفت حضور خود در استان مازندران را تعهد به وعده‌اش به نمایندگان مجلس عنوان کرد و یادآور شد: نمایندگان مجلس در دیداری که با هم داشتیم عنوان کردند که مردم در زمستان خیلی آسیب دیدند، کاری نکنید دوباره به آنها فشار وارد شود که این حرف خیلی برایم ناراحت‌کننده بود.

این عضو کابینه اظهار کرد: باید سرمایه‌گذار برای توسعه و اکتشاف خزر اعلام آمادگی کند تا آن را توسعه دهیم.

صبر و استقامت به ثمر نشست

حسین نیاز آذری، نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی هم در آیین گشایش خط لوله انتقال گاز دامغان- نکا، گفت: امروز با جریان روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در روز در واقع صبر و استقامت مردم استان‌های شمالی به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه پیام خدمت دولت تدبیر و امید برای مردم استان‌های شمالی و حتی کشور همانند دیگر طرح‌های بزرگ نمایان شده است، افزود: با توجه به قطع وابستگی گازی استان‌های شمالی از گاز وارداتی ترکمنستان، خدمت و توجه جدی وزارت نفت دولت یازدهم موجب غرور ملی نیز شده است. امروز در سایه تفکر جهادی وزارت نفت، ۹۳ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم مازندران از وزیر نفت می‌خواهند تا توسعه سرمایه‌گذاری نفتی در سواحل مازندران را عملیاتی کند، همچنین مردم مازندران توقع دارند تا وزارت نفت در تعرفه گازی بخشی از استان را به صورت اقلیمی مورد توجه قرار دهد.

٨٢٠ میلیارد تومان هزینه

حسن تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، به تشریح جزییات ارزش این پروژه پرداخت و اظهار کرد: در این پروژه، ۳۹۰ میلیارد تومان برای ساخت ورق و خط لوله، ۱۱۰ میلیارد تومان برای تحصیل اراضی، ۳۰ میلیارد تومان برای منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی، ۲۲۰ میلیارد برای اجرا و ۷۰ میلیارد تومان برای ساخت دیگر کالاها هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه طراحی پایه و تفضیلی این پروژه مربوط به سال‌های ۸۴ و ۸۵ است، تصریح کرد: این پروژه که از طریق پیمان‌سپاری به روش PC (کالا و اجرا) اجرا شده از منابع داخلی و مطابق مصوبه ۲۱۶۷۷ شورای اقتصاد تامین شده است. تربتی ظرفیت انتقال خط لوله دامغان- نکا را ۴۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: این خط لوله به طول ۱۷۰ کیلومتر با قطر ۴۲ اینچ منشعب از خط انتقال گاز ۴۸ اینچ شمال – شمال شرق کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید