تاثیر سیاست‌های آمریکا در افزایش قیمت طلا

    کد خبر :68646

 

داده‌های آمریکایی حامی طلا مانده‌اند. گاهی تنش‌های سیاست داخلی ایالات‌متحده است که خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن افزایش می‌دهد و گاهی داده‌های ضعیف از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است که فلز زرد را گران‌تر می‌کند.

این در حالی است که تا چندی پیش تصور می‌شد چشم‌انداز سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا، دلار را تقویت و طلا را تضعیف کند. این روزها در حالی که شاخص دلار نزدیک کف 14 ماهه نوسان می‌کند، بهای اونس نزدیک اوج 7 هفته‌ای افت و خیز دارد. اونس طلا که دوشنبه با تمام نوسان‌ها روی قیمت 1269 دلار جمعه مانده بود، سه‌شنبه هم با نوسان‌هایی بیشتر از روز قبل، تنها یک دلار افت کرد تا چهارشنبه با بهای 1266 دلار آغاز شود. به گزارش دنیای اقتصاد، اونس صبح روز گذشته اندکی تحت‌فشار تعدیل نسبی روند شاخص دلار و بیشتر تحت فشار رشد بورس‌ها بود، اما آشوب‌های سیاسی-اقتصادی آمریکا و تنش‌های ژئوپلیتیک در جهان، حامی آن ماند. بهایی که تا ساعت 8 عصر چهارشنبه برای اونس طلا ثبت شد، 1270 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز هفته میلادی رقم خورده باشد. اونس روز سه‌شنبه به یاری ادامه حواشی اخراج مدیر ارتباطات کاخ سفید و انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا تا بهای 1274 دلار هم رشد کرد؛ اما در نهایت روی قیمت 1268 دلار ایستاد.

سه‌شنبه، شاخص مدیران خرید آمریکا در ماه جولای که توسط ISM منتشر شد، داده‌هایی همسو با انتظار داشت با این همه، عدد شاخص کمتر از ماه قبلی بود. همچنین هزینه ساخت و ساز در آمریکا در ماه جولای 3/ 1 درصد کاهش یافته در حالی که انتظار رشد 5/ 0 درصدی می‌رفت. اونس پیش از انتشار این داده‌ها تحت تاثیر ادامه تحولات مربوط به اخراج آنتونی اسکاراموچی تنها پس از 10 روز کار در کاخ سفید، تنش‌های دیپلماتیک واشنگتن و مسکو و بحران موشکی کره شمالی در حال رشد بود و با انتشار این داده‌ها رشد بیشتری را تجربه کرد. با این حال، با عبور قیمت از مرز مقاومتی 1270 دلار، سودگیری معامله‌گران افزایش یافت و اونس به انتهای محدوده 1260 دلار بازگشت. رشد بازارهای سهام نیز در این روز به ضرر طلا کار می‌کرد. بورس‌ها تحت تاثیر اعلام داده‌های خوب درآمدی از شرکت‌ها و چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان هستند. گرچه رشد بازارهای سهام چند هفته‌ای است بیش از پیش به ضرر بازار طلا کار می‌کند، ماه‌های سپتامبر و اکتبر ماه‌های بد بورس هستند تا انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار فلزهای گرانبها دور از ذهن نباشد. داده‌های ضعیف از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم می‌تواند احتمال تشدید انقباض پولی را در آمریکا کاهش دهد؛ امری که به ضرر دلار و به نفع طلاست. یک داده بسیار مهم، جمعه همین هفته منتشر خواهد شد. در این روز دولت آمریکا میزان اشتغال‌زایی ماه جولای و نرخ بیکاری فعلی این کشور را منتشر خواهد کرد. سه‌شنبه، شاخص دلار از عدد 86/ 92 واحد دوشنبه به عدد 04/ 93 واحد تعدیل شد. همزمان بهای نفت خام هم به شدت تضعیف شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا کار کرده باشند.

چهارشنبه تحت تاثیر ادامه تعدیل روند دلار از کف 14 ماهه با ضعف طلا آغاز شد؛ اما اخبار تنش‌آلود به آن اندازه بود که اونس با ضعف شدید مواجه نشود. با نزدیک شدن شاخص سهام داو جونز به 22 هزار واحد در روز سه‌شنبه، روز چهارشنبه بازارهای سهام رشد قابل توجهی را تجربه کردند. رشد اخیر بازارهای سهام تا حد زیادی ناشی از اوج‌گیری بهای سهام شرکت «اپل» بوده است. میزان خوب فروش «آی‌فون» دلیل این رشد بوده است. چهارشنبه، اوج‌گیری بورس‌های آسیایی تا قله 17 ماهه به ضرر طلا کار کرد؛ اما چنانکه اشاره شد تنش‌های ترامپی کارگر ماندند. داده‌های ضعیف نیز دلیل دیگری بودند، با این همه‌ انتظار برای گزارش روز جمعه، روز گذشته رو به افزایش بود. امروز پنج‌شنبه نیز حالت انتظاری بازار تشدید خواهد شد. تازه‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که روند نزولی ارزش دلار آمریکا همچنان ادامه خواهد یافت و این مساله در نهایت به نفع طلا و نفت خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید