حاضران و غایبان دولت دوازدهم

    کد خبر :68615

 

همزمان با برگزاری آخرین جلسه دولت یازدهم، روز گذشته ترکیب رفتنی‌ها و ماندنی‌های کابینه دوازدهم نیز تا حد زیادی روشن شد.

از روز شنبه 14 مرداد ماه و پس از مراسم تحلیف، دولت دوازدهم به ریاست‌جمهوری حسن روحانی کار خود را رسما آغاز خواهد کرد. هر چند پیش از این قرار بود وی مطابق دولت یازدهم در مراسم تحلیف اسامی وزرایش را به مجلس ارائه کند، اما گویا او تصمیم گرفته تا از فرصت دوهفته‌ای خود برای چیدمان کابینه‌اش استفاده کند و لیست وزرای پیشنهادی خود را بعد از مراسم تحلیف مجلس ارائه کند. به گزارش دنیای اقتصاد، در همین ارتباط روز گذشته حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعید است کابینه در روز شنبه معرفی شود تاکید کرد: از روز تحلیف، رئیس‌جمهور دو هفته وقت دارد که وزرا را معرفی کند و زمان معرفی وزرا به تشخیص رئیس‌جمهور بستگی دارد.

در کنار انتظارها برای معرفی کابینه دوازدهم، روز گذشته برخی از اعضای هیات دولت از ماندن یا رفتن خود خبر دادند. بر این اساس مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور از خداحافظی خود با کابینه دوازدهم خبر دادند. وزیر دادگستری با بیان اینکه در دولت دوازدهم نیستم، گفت: جایگزین من یکی از قضات سابقه‌دار دستگاه قضایی است. او در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: وزیر دادگستری دولت دوازدهم طبق تشریفات توسط رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهور پیشنهاد داده شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما به قوه قضائیه بازمی‌گردید، گفت: هنوز تکلیفم معلوم نیست و فکر نکرده‌ام به کجا بروم، اما علاقه دارم به فعالیت‌های آموزش و علمی بپردازم.از سوی دیگر مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرد که در دولت بعدی حضور نخواهد داشت. در همین راستا خبرها از جایگزینی احتمالی سید علیرضا آوایی به جای پورمحمدی حکایت می‌کند. همچنین گفته می‌شود با توجه به تاکید رئیس‌جمهور مبنی‌بر کاهش نیافتن تعداد زنان کابینه احتمال حضور یک خانم در معاونت حقوقی به جای مجید انصاری نیز بسیار زیاد است.

در کنار این رفتنی‌ها و برخی اخبار در مورد جانشینان احتمالی آنها، تکلیف آن دسته از وزرای دولت یازدهم و اعضای دولت که قرار است از سوی روحانی برای دولت دوازدهم نیز معرفی شوند هم روشن شد. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از آن دسته وزرایی است که این روزها نامش بارها برای ادامه وزارت در دولت دوازدهم مطرح شده است. با این حال او روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت تصریح کرد که صحبت‌هایی درباره حضورش در دولت بعدی انجام شده است، ولی تصمیم نهایی با رئیس‌جمهور است. موضوعی که می‌تواند حاکی از ماندن قطعی او در دولت دوازدهم باشد. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت گفت درباره حضورم در دولت بعدی باید تا هفته بعد صبر کرد. با این حال از او به‌عنوان گزینه جدی وزارت ورزش در دولت دوازدهم یاد می‌شود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم روز گذشته از صحبت‌های اولیه رئیس‌جمهوری با او در مورد ادامه فعالیتش در وزارت کشور خبر داد و گفت: ایشان اول باید به جمع‌بندی برسد و بعد تصمیم خود را اعلام کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا در کابینه دوازدهم حضور دارد یا خیر، گفت: خدا می‌داند. محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز گفت: درباره تایید حضور من به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز اجازه دهید تا خود آقای روحانی این موضوع را اعلام کند. براساس خبرهای منتشرشده پست او برای ریاست دفتر رئیس‌جمهوری قطعی شده است.

واعظی پیش از این، انتخاب یکی از معاونانش را به جای خود تایید کرده بود. در همین راستا خبرها حاکی از انتخاب محمدجواد جهرمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به جای محمود واعظی است. در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس به او، برای اولین بار فردی که پس از انقلاب متولد شده، به سمت وزارت خواهد رسید. آذری جهرمی متولد سال 60 در قم است.

از سوی دیگر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز درباره شایعاتی مبنی‌‌‌بر احتمال عدم حضورش در کابینه دوازدهم گفت: اظهارنظر قطعی در این زمینه بستگی به تصمیمات در دو هفته آینده دارد و باید منتظر باشیم که درباره اعضای کابینه آینده که نیاز به اخذ رای مجلس دارند، چه تصمیمی گرفته می‌شود؛ چراکه نهایتا مجلس در این باره تصمیم می‌گیرد. باید هم برای ارائه لیست و هم برای اعلام نظر نمایندگان منتظر باشیم. وزرای ماندنی در دولت دوازدهم روز گذشته در شرایطی در مورد احتمال حضور خود در دولت دوازدهم سخن گفتند که تا پیش از این، خبرها از انتخاب مجدد وزرای اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، نفت، ورزش و جوانان، امور خارجه و کشور در سمت‌های خود حکایت می‌کرد.

در کنار وزرا روز گذشته تکلیف دیگر اعضای هیات دولت مشخص شد. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی از جمله اعضای دولت یازدهم هستند که بنا بر اظهارات روز گذشته آنها، در دولت دوازدهم حضور خواهند داشت. محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حضور خود در کابینه دوازدهم گفت: چند روزی صبر کنید، همه چیز مشخص می‌شود. مطمئن باشید آقای رئیس‌جمهور حتما انتخاب‌هایی که مورد حمایت مردم است انجام داده‌اند.

حضور سه زن در دولت با تغییر سمت

در راستای درخواست‌ها برای حضور زنان در کابینه دوازدهم، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده روز گذشته خبرداد که سهمیه حضور زنان در کابینه کم نشده است. او در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: باید تاکید کنم که وضعیت موجود در زمینه حضور زنان در دولت حفظ شده است و سه زن در دولت حضور خواهند داشت، هرچند تغییراتی هم در سمت‌های آنان ایجاد شده است. همچنین مولاوردی تاکید کرد: سه زن در کابینه در جایگاه معاونت رئیس‌جمهور حضور دارند. مولاوردی همچنین درباره اینکه چرا وزیر زن نداریم آیا در این زمینه صحبتی نشده، اظهار کرد: نه در این باره صحبتی نشده است.

تغییر 50 درصدی

همزمان با مشخص شدن تکلیف برخی از چهره‌های دولت یازدهم برای ادامه کار با دولت دوازدهم یا جدا شدن از دولت، محمد نهاوندیان، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد که میزان تغییرات کابینه برای دولت دوازدهم به همان عدد ۵۰ درصد که اعلام شده بود، نزدیک‌تر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید