آخرین اخبار تغییرات کابینه دوازدهم

گزینه های قطعی وزارت خانه ها مشخص شده است/ معاونان زن حضور خواهند داشت

  • تیتر یک
  • چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۴۵
    کد خبر :68561

اولین خبر از موعد معرفی وزرا، حاکی از آن بود که رئیس جمهور میخواهد در روز تحلیف کابینه مورد نظر خود را معرفی کند. اما پس از مدتی به صورت جست و گریخته خبر هایی منتشر شد که روحانی فرصتی دو هفته ای برای معرفی وزار خواهد داشت، روز گذشته بار دیگر حسنیعلی امیری سخنانی از مهلت قانونی دو هفته ای روحانی سخن گفت و به نظر میرسد احتمال اینکه روحانی کابینه را در روز تحلیف معرفی نکند قوت گرفته است.

تنها یک روز تا تنفیذ و سه روز تا تحلیف دوازدهمین رئیس جمهور باقی مانده است و روحانی کم کم دارد از کابینه خود رونمایی میکند. با آنکه در روزهای گذشته رسانه ها از حضور برخی گزینه ها در کابینه سخن میگفتند به نظر میرسد در روزهای آخر برخی معادله ها در حال تغییر است.

به گزارش جماران، اولین خبر از موعد معرفی وزرا، حاکی از آن بود که رئیس جمهور میخواهد در روز تحلیف کابینه مورد نظر خود را معرفی کند. اما پس از مدتی به صورت جست و گریخته خبر هایی منتشر شد که روحانی فرصتی دو هفته ای برای معرفی وزار خواهد داشت، روز گذشته بار دیگر حسنیعلی امیری سخنانی از مهلت قانونی دو هفته ای روحانی سخن گفت و به نظر میرسد احتمال اینکه روحانی کابینه را در روز تحلیف معرفی نکند قوت گرفته است.

همچنین تا کنون اصلاح طلبان عدم رضایت خود را از تصمیمات روحانی برای چینش کابینه اعلام کرده اند، اما برخی گروه ها تلاش میکنند اختلافات نظر ها را به شکاف ایجاد کنند. حتی در روزهای گذشته سخنانی منسوب به سید محمد خاتمی در گلایه از روحانی منتشر شد که البته صحت آن مورد تکذیب قرار گرفت. با این همه اطرافیان رئیس جمهور بارها گفته اند که فشارها بر روحانی زیاد است و این فشار ها میتواند بر رئیس جمهور تاثیر منفی بگذارد.

در تازه ترین اخباری که از کابینه به گوش میرسد با آنکه تکلیف برخی وزرا مشخص شده است اما همچنان نمیتوان با قطعیت در مورد معاونان سخن گفت. خبر ها حاکی از آن است که معاونان زن روحانی در کابینه خواهند ماند اما در پستی جدید ایفای نقش خواهند کرد. طبق گفته ها مولاوردی قرار است جای خود را به ابتکار بدهد و معصومه ابتکار سکان معاونت زنان را به دست بگیرد. این در حالی است که تا پیش از این نام پروین داداندش نیز برای تصدی این پست مطرح شده بود، اما داداندیش صراحتا اعلام کرد قرار بر حضور او در کابینه نیست.

با رفتن ابتکار از سازمان محیط زیست، نام محمد فاضلی و عیسی کلانتری برای ریاست سازمان محیط زیست مطرح شده است. محمد فاضلی استاد دانشگاه است و عیسی کلانتری، در کارنامه خود سوابقی همچون وزیر کشاورزی دولت هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه در دولت یازدهم و مشاور جهانگیری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست دارد.

تا کنون بسیاری از رسانه ها خبر جدایی قطعی مولاوردی از کابینه را داده اند اما به نظر میرسد رئیس جمهور بخواهد او را در سمت در کابینه نگهدارد و به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی ایفای نقش کند. همچنین گفته شده است ممکن است این جایگاه تبدیل به معاونت حقوق شهروندی ریاست جمهوری شود. با انتصاب مولاوردی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروند، ممکن است امین زاده به سمت معاون حقوقی رئیس جمهور منصوب شود؛ به ویژه آنکه مجید انصاری به صراحت از عدم حضورش در دولت دوازدهم خبر داده است. در معاونت پارلمانی رئیس جمهور نیز ماندن حسینعلی امیری قطعی شده است.

در سازمان میراث فرهنگی نیز تغییراتی در حال رخ دادن است و به نظر میرسد علی اصغر مونسان، قرار است جانشین زهرا احمدی پور در این سازمان شود.

به گفته پروین داداندیش؛ همسر محمود واعظی، رفتن وزیر فعلی ارتباطات به دفتر ریاست نیز جمهوری قطعی شده است.

از تیم اقتصادی دولت نیز خبر میرسد که قرار است نهاوندیان سکان وزارت و اقتصاد دارایی را به دست بگیرد و نوبخت هم در سازمان برنام و بودجه ماندنی شود. سیف نیز همچنان در بانک مرکزی خواهد ماند. تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته جاری از سوی نعمت زاده تایید شد و وی عنوان کرد باید جای ما به جوانان داده شود. بنا بر آخرین اخبار منتشر شده از سوی رسانه ها حضور محمد شریعتمداری؛ معاون اجرایی رئیس جمهوری در دولت یازدهم در این سمت قطعی شده است.

در سایر وزارت خانه ها نیز خبرهایی از رفت و آمد به گوش میرسد و تکلیف برخی وزارت خانه ها نیز مشخص شده است.

تا کنون بدون تغییر ماندن چند وزارت خانه قطعی شده است. وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اطلاعات، وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت نفت و وزارت کار قطعی شده است. ماندن مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش و جوانان نیز قطعی به نظر میرسد اما خودش در این باره خبر قطعی را به هفته بعد حواله داده و گفته است،تا هفته آینده تکلیف مانن یا رفتنم مشخص میشود.

ماندن رحمانی فضلی نیز در وزارت کشور قطعی شده و به گفته خودش روحانی با او برای حضور در وزارت کشور صحبت کرده است. اما با توجه به حواشی که پیرامون وزارت کشور بوده است باید دید بهارستانی ها چه واکنشی به معرفی دوباره رحمانی فضلی نشان میدهند.

قاضی زاده هاشمی نیز از وزرایی است که تا کنون ماندنش در کابینه قطعی شده بود، اما تازه ترین گمانه زنی ها از کابینه بدون هاشمی خبر میدهند.

از وزارت نیرو خبر میرسد که رفتن چیت چیان قطعی است و حبیب الله بی طرف جانشین او خواهد شد.

محمود واعظی نیز که به صراحت از عدم حضور در وزارت ارتباطات سخن گفته بود، روز گذشته خبر از وزیر شدن یکی از معاونانش داد. محمد جواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات گزینه اصلی سکان داری وزارت ارتباطات است.

کم کم خبرهای قطعی نیز وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به گوش میرسد. منابعی در وزارت علوم گفته اند که رئیس جمهور از علی خاکی صدیق، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و استاد گروه کنترل دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای تصدی وزارت علوم برنامه خواسته است.

تا کنون رفتن دانش آشتیانی از وزارت آموزش و پرورش قطعی شده است اما آینده این وزارت خانه همچنان در هاله ای از ابهام است. علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه دانش آشتیانی بیش از دیگر گزینه ها به این وزارت خانه نزدیک است.

وزارت دادگستری نیز قرار است میزبان وزیر جدیدی شود. پورمحدی به صراحت از عدم حضورش در دولت دوازدهم گفت و به نظر میرسد علیرضا آوایی قطعی ترین گزینه تصدی وزارت دادگستری باشد.

به نظر میرسد دهقان نیز برای بار دوم به عنوان وزیر دفاع به مجلس معرفی نشود. با توجه به اینکه پیش از این صحبت هایی از انتخاب شخصی از ارتشیان به گوش میرسید، به نظر میرسد امیر سرتیپ امیر حاتمی، نزدیک ترین گزینه به انتصاب وزارت دفاع است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید