راه‌اندازی ۳۵۴ خانه سلامت در پایتخت

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از راه اندازی ۳۵۴ خانه سلامت در سرای محلات خبر داد و گفت: طی ۱۲ سال اخیر تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌های سلامت در محلات تهران به کار بستیم که نتیجه آن ورود مباحث سلامت به خانواده‌ها و افزایش مشارکت خانواده‌ها است.

 سمانه زمانی با اشاره به اقدامات اداره کل سلامت شهرداری تهران در مقیاس محله‌ای و منطقه‌ای و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این خصوص اظهار کرد: به منظور جلب مشارکت‌های مردمی، هم افزایی ظرفیت‌های محله‌ای و منطقه‌ای و ارائه خدمات آموزشی طی سال های اخیر خانه های سلامت، شبکه اجتماعی سلامت، مراکز فراموز و … را راه اندازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی خانه‌های سلامت گفت: براساس ایده شهر سالم، حفظ و ارتقاء سلامت شهروندان در سایه توانمندسازی جامعه، افزایش مشارکت مردم و جلب همکاری‌های بین بخشی میسر می‌شود. برای تحقق این اهداف لازم بود مرکزی به عنوان هماهنگ کننده و تسهیل گر مشخص گردد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود در محله در جهت ارتقاء سلامت جامعه ایفای نقش کند.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران عنوان کرد: به همین منظور فضاهایی با نام خانه‌های سلامت محله در کوچک‌ترین تقسیمات شهری یعنی محلات راه اندازی شد. در حال حاضر به ازای هر محله از شهر تهران یک خانه سلامت وجود دارد.

زمانی با اشاره به راه اندازی خانه‌های سلامت مسافر بیان کرد: علاوه بر محلات شهر تهران، متناسب با حجم جمعیت در بخش‌های دیگر شهر، خانه‌های سلامت دیگری نظیر خانه سلامت مسافر (در پایانه‌های مسافربری) و خانه سلامت همکار (در برخی از ساختمان‌های مرکزی شهرداری) راه اندازی شده است. کلیه فعالیت‌های اجرایی حوزه سلامت شهرداری تهران اعم از آموزش، فرهنگ سازی، جلب مشارکت  مردمی، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و … توسط این مراکز انجام می‌شود.

وی راه‌‌‌اندازی مراکز فراموز را از دیگر اقدامات مدیریت شهری معرفی و تصریح کرد: به منظور ارتقای سلامت و آموزش مهارت‌های رفتاری به گروه سنی کودک و نوجوان (6 تا 12 سال) مراکزی به نام مرکز فراموز در سطح  شهر تهران راه‌اندازی شد. یادگیری مهارت‌های زندگی، آشنایی با مفاهیم سلامت اجتماعی، تقویت روابط اجتماعی، پرورش خلاقیت‌ها و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و در نهایت کاهش بروز رفتارهای پرخطر از اهداف فعالیت این مراکز است.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با یادآوری فعالیت شورای راهبردی سلامت شهر تهران گفت: این شورا ضمن اتخاذ سیاست‌های لازم نقش ویژه‌ای در راهبری برنامه‌های حوزه سلامت شهرداری تهران دارد. به عبارت دیگر، شورای راهبردی سلامت شورایی است مشورتی که در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های کلان شهرداری تهران در حوزه سلامت شهری از جمله ارتقای سلامت شهروندان تهرانی، توسعه دانش سلامت شهری و همچنین توسعه شهری فعالیت می‌کند.

به گفته زمانی طی 12 سال اخیر شورای راهبردی معلولان، شورای مدیران سلامت مناطق 22 گانه، شورای سلامت محله، شبکه سلامت یاران شهر تهران و کانون‌های اجتماعی سلامت محور در تمامی مناطق و 354 محله پایتخت راه اندازی شده و به طور مستمر فعالیت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با پرداختن به موضوع اجرای طرح سنجش عدالت در سلامت شهر در سال 90 خاطرنشان کرد: پس از انجام طرح و اتخاذ شاخص‌های سلامت در محلات تهران برنامه‌های مداخله‌ای با هدف ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم و مشارکت شهروندان در بحث پیشگیری از بروز بیماری‌ها مد نظر قرار گرفت.

بر اساس گزارش شهرنوشت، زمانی افزود: تدوین و ابلاغ سند راهبردی سلامت شهر تهران از دیگر اقداماتی است که با استقبال خوب از سوی کارشناسان حوزه سلامت رو به رو شد. این سند به عنوان منشور عمل کلیه واحدهای تابعه شهرداری تهران در حوزه سلامت مدون شده است تا از این طریق مدیران، کارشناسان، کارکنان و اعضای شورای شهر با دستیابی به درک مشترک در زمینه اهداف و مداخلات سلامت در شهر تهران همکاری کنند. این نظام نامه و برنامه راهبردی پیوست جهت اجرا در سال های 1395 لغایت 1398 به عنوان راهنمای اقدامات سلامت محور شهر تهران توسط شهردار ابلاغ شده است.

وی در پایان با جمع بندی اهم برنامه های مدیریت شهری در راستای ارتقای سلامت شهروندان تصریح کرد: راه اندازی 354 خانه سلامت، 15 مرکز آموزش مهارت های رفتاری کودک و نوجوان (فراموز)، 5 پردیس خدمات جهادی سلامت و  استقرار 3 دستگاه اتوبوس ایدز از مهم ترین زیرساخت هایی است که با همت مدیریت شهری طی 12 سال اخیر در تهران فراهم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید