حاجی‌بابایی: کمیته نظارت بر برجام کیلومتر‌ها از رفتار آمریکایی‌ها عقب‌تر است!

    کد خبر :68362

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: آمریکایی‌ها گفتند اگر از فعالیت‌های هسته‌ای عقب‌نشینی نکنید شما را در چاه ده متری می‌اندازیم؛ مصوبه سنا امروز به مراتب عمیق‌تر از این چاه است!

به گزارش افکارنیوز، مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه گذشته (3 مرداد) طرح جدیدجامع تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رای موافق در برابر فقط ۳ رای مخالف به تصویب رساند. مطلبی که البته واکنش مقامات و شخصیت‌های مختلف سیاسی را به همراه داشت. از سویی رسانه‌ها و نمایندگان احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی، متفقاً تحرکات و تحریم‌های تازه آمریکایی‌ها را محکوم کردند و از سوی دیگر نهادهای مختلف ملی برای تهیه طرح اقدام متقابل آستین‌هاشان را بالا زدند. نمایندگان مجلس شورا هم از این قافله عقب نماندند و با پیشنهاد طرحی فوریت‌دار در کمیسیون امنیت ملی، خواستار اقدام متقابل و متناسب دولت روحانی شدند. به همین بهانه سراغ حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس رفتیم تا از آخرین روند بررسی طرح مذکور و اقدامات اهالی بهارستان برایمان بگوید.

عصر یک روز گرم تابستانی میزبان آقای دکتر بودیم. حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده دوره‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه همدان و فامنین هم هست و غیر از ریاست فراکسیون نمایندگان ولایی، ریاست کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و همچنین رئیس کمیته تعامل با رییس‌جمهور برای تشکیل کابینه جدید را هم برعهده دارد. بخش اول این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

***تحریم‌های جدید آمریکا بامداد چهارشنبه هفته گذشته علیه کشورمان اعمال شد؛ واکنش شما به این تحریم‌ها چیست؛ از سوی دیگر تا چه اندازه موضع گری‌های دولت را متناسب با این تحریم‌ها می‌دانید؟

موضع گیرهای اتخاذ شده نسبت به مواضع پیشین دولت رو به جلو بود؛ حداقل اینکه آقایان اعتراف می‌کنند که با این تحریم‌ها روح و جسم برجام نقض شده است را به فال نیک می‌گیریم؛ مواضع رو به جلویی بود؛ نکته حائز اهمیت اینکه بعد از امتحان‌های مکرر خوشبختانه گویا همه به این جمع بندی رسیده اند که آمریکا همان آمریکایی است که حضرت امام درباره آن فرمودند: رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است و نباید به آن اعتماد کرد.

متاسفانه آمریکایی‌ها آنقدر جسارت دارند که از حقوق استکباری شان حتی یک قدم هم عقب نشینی نمی‌کنند؛ در حقیقت باید بگوییم جایگاه استکباری زیبنده این کشور است؛ گرچه این نکته برای ما یک اشکال تلقی می‌شود چراکه نشان می‌دهد به خوبی در حق ملتمان ایستادگی نکردیم و اگر جایی با مشکل مواجه شدیم به دلیل عقب نشینی دولت و نه پیش روی آمریکا بوده است.
البته امریکا در طول انقلاب هیچ گاه نتوانسته در اتخاذ مواضع خصمانه اش علیه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت کند. مهمترین و سنگین‌ترین عملیات و توطئه استکبار جهانی علیه ما جنگ تحمیلی بود که آمریکا در این عرصه هم نتوانست پیش روی داشته باشد و در نهایت آن را مجبور به عقب نشینی کردیم. استکبار جهانی همواره پنجه در پنجه با تمام قدرت علیه جبهه مقاومت در عراق، سوریه و یمن درگیر جنگ بود، اما جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها این کشور را مجبور به عقب نشینی کرد.

آمریکا تنها در یک مورد، مذاکره کنندگان و نه مجموعه نظام را مجبور به عقب نشینی کرد و آن هم عرصه مذاکرات بود. نمی‌خواهم دولت را محکوم کنم؛ اما آمریکایی‌ها ناجوانمرد هستند، زیر عهد و پیمانشان می‌زنند که ما به آن توجه نکردیم.

این در حالی است که کمیته نظارت بر اجرای برجام کیلومتر‌ها از رفتار خصمانه آمریکایی‌ها که منجر به نقض برجام شده عقب است در حالی که مقامات دولتی، همچون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نسبت به تحریم‌های اخیر موضع گیری داشتند، اما این کمیته هنوز هیچ موضع گیری و اظهارنظری در این رابطه نداشته است.

آمریکایی‌ها به ما گفته بودند چاه ده متری برای ایرانی‌ها به نام تحریم کنده ایم و اگر از فعالیت‌های هسته‌ای عقب نشینی نکنید شما را در این چاه ده متری می‌اندازیم! امروز مجلس سنا و کنگره امریکا مصوبه‌ای می‌دهند که چاهی به مراتب عمیق‌تر از چاه ده متری است که پیشتر از آن سخن می‌گفتند.

با همین برجام فعالیت‌های هسته‌ای مان را با مشکل مواجه کردند؛ قلب ملت ایران جریحه دار شد، اما همین مردم تن‌ها به دلیل مصالحاتی که دولت در نظر گرفته بود از مواضعشان کوتاه آمدند.

***در حال حاضر بسیاری از کارشناسان و تعدادی از نمایندگان معتقد هستند که با تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها به طور کلی ملت ایران و مجموعه نظام تحریم می‌شوند، نظر شما در این خصوص چیست؟

به نظر من موضوع تحریم همه یا بخشی از ملت نیست. بلکه بحث من این است کشوری همچون آمریکا آنقدر جسارت پیدا می‌کند که برای ما تعیین کند ابزار دفاع از خود نداشته باشیم.

امروز با وجود موشک هایی که در اختیار داریم قدرتمند هستیم و قدرت‌های دنیا نمی‌توانند این قدرت را ببینند، اگر ما همان اول انقلاب ۵۰۰ موشک داشتیم بیش از ۲۰۰ هزار شهید نمی‌دادیم.

در واقع آمریکا ما را با برجام به لب پرتگاه برده است؛ توافقی با ما امضا کرده و حال می‌گوید اگر از آن پیروی نکنید در دنیا به عدم رعایت این توافقنامه محکوم خواهید شد.

از سوی دیگر بیشترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کند از این رو برجام برای ما یک بازی تماما باخت و برای طرف آمریکایی بازی سراسر برد است.

***ارزیابی‌تان از طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا که از سوی مجلس تصویب شد، چیست؟ برخی معتقد بودند که این طرح با تمامی ابعاد خصومت آمریکا نمی‌تواند مقابله کند؛ نظر شما چیست؟

این طرح را مرکز پژوهش‌ها ارائه داده بود نمایندگان در جریان آن قرار نداشتند حتی به دستشان هم داده نشده بود. به هر طریقی به آن دسترسی پیدا کردیم. زمانی که آن را بررسی کردم، متوجه شدم که این طرح بیشتر دست ما را می‌بندد تا دست ترامپ را. خیلی حرمت نگه داشتم و تنها گفتم این طرح مانند شانه کردن موی سر ترامپ است. همه چیز در این طرح تحت اختیار دستگاه دیپلماسی کشور بود.

کمیته مشترکی با حضور آقایان عارف، لاریجانی، بنده و چند تن دیگر از دوستان تشکیل شد؛ چند جلسه بر روی این طرح کار شد؛ بسیاری از مواد حذف و مواد دیگری به آن اضافه شد. اما هنوز آن چیزی که مدنظر ما باشد در این طرح نیست.

مجلس به اندازه کافی قانون مصوب کرده است. در مجلس هفتم بنده پیشنهاد دادم ما متناسب با هر اقدامی که آمریکا انجام می‌دهد، باید اقدام درخور با آن را انجام دهیم.

پس دیگر این نیازی به قانون جدید در این باره نداریم؛ اما چرا می‌خواهیم مجدد طرح یک فوریتی را تصویب کنیم؟! برای اینکه بگوییم با تمام قدرت پشت سر دولت برای هرگونه اقدامی که توطئه‌های دشمن را خنثی کند ایستاده ایم.

البته قبل از برجام دستمان باز بود، اما الان دستمان بسته است؛ معاهده‌ای را امضا کرده ایم که در برابر اقدامات خصمانه امریکا دستمان را می‌بنند. به طور مثال قبلا می‌توانستیم بگوییم اگر شما فلان اقدام را انجام دهید ما صددرصد غنی سازی اورانیوم را انجام خواهیم داد. اما امروز چنین کاری به دلیل وجود برجام و تعهدی که داریم امکان پذیر نیست.

امروز به این رسیدیم که باید کمیته‌ای قدرتمند و کارشناسی بنشیند و بگوید مجلس چه چیزی مصوب کند که امریکا را مجبور به عقب نشینی کند و یا بتواند مقابله به مثل انجام دهد؛ قرار شده کمیسیون امنیت ملی این کار کارشناسی را برعهده بگیرد.

***آیا در این طرح پیش بینی شده که با تمامی اقدامات خصمانه آمریکا مقابله به مثل صورت گیرد؟! به طور مثال اگر آن‌ها پول‌های مارا بلوکه می‌کنند ما نیز بتوانیم پول‌های آنهارا بلوکه کنیم یا تحریم نهادهای امنیتی ما در برابر تحریم نهادیهای امنیتی آن‌ها صورت گیرد؟

به نظرم تاثیرگذاری کار بیشتر دارای اهمیت است. شاید قدرتی که طرف آمریکایی در بلوکه کردن اموال اقتصادی ما دارد طرف ایرانی نداشته باشد، اما ما می‌توانیم در بخش‌های دیگر مانور دهیم که باید در این زمینه کار کارشناسی بیشتر و بررسی‌های دقیق تری صورت گیرد تا تبعات منفی برای کشورمان به دنبال نداشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید