توضیح ظریف درباره مصافحه با الجبیر

    کد خبر :68351

ظریف گفت: در جلسات بین‌المللی کسانیکه به هم می‌رسند سلام و علیک می‌کنند بخصوص ما که سابقه طولانی ارتباط با یکدیگر به عنوان وزیر خارجه داشتیم.

به گزارش افکارنیوز، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از پایان نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص دیدارش با عادل جبیر وزیر خارجه عربستان گفت: در این جلسات بین‌المللی کسانیکه به هم می‌رسند سلام و علیک می‌کنند بخصوص ما که سابقه طولانی ارتباط با یکدیگر به عنوان وزیر خارجه داشتیم. به نظرم می‌رسد که نباید بیش از مقدار ضروری در این خصوص که یک ادب دیپلماتیک صورت گرفته صحبتی کرد. ما همواره گفته‌ایم که آمادگی این را داریم که بر اساس منافع مردم و جهان اسلام با همه همسایگان رابطه خوب داشته باشیم.

وی ادامه داد: ایران همواره خواسته که رابطه خوب با همسایگان داشته باشد و دلیلی نمی‌بینیم که دولت عربستان سعودی نسبت به شرایط منطقه با نگاهی که اکنون دارد، پیش برود زیرا این نگاه باعث خسارات زیادی برای منطقه و دولت و مردم عربستان شده و این سیاست‌ها از نظر جمهوری اسلامی صلح، ثبات و امنیت در منطقه را به خطر انداخته و وضعیت منطقه را با مشکلات اساسی روبرو کرده و هیچ فایده‌ای را هم برای دولت سعودی نداشته که کشتار مردم بی گناه در یمن است.

وزیر خارجه افزود: متاسفانه تغییری در این سیاست‌ها مشاهده نمی‌کنیم و امیدواریم که دولت عربستان با توجه به واقعیات منطقه و اینکه این سیاست‌ها نفعی برای منطقه و خودشان نداشته تجدید نظر کند.

ظریف در خصوص احتمال تبادل زندانیان با آمریکا گفت: هنوز گفت‌وگویی در این زمینه صورت نگرفته البته متاسفانه دولت آمریکا در ماه‌های گذشته تعداد قابل توجهی از شهروندان ایران را با ادعاهای بی اساس در آمریکا و برخی دیگر کشورها دستگیر کرده یا درخواست دستگیری داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در نهایت مسیر برجام را تغییر می‌دهد، گفت: مسیر برجام را آمریکا نمی‌تواند تغییر دهد زیرا این یک توافق بین‌المللی چند جانبه است. البته آمریکایی‌ها کما اینکه تاکنون درباره برجام بد عهدی کرده‌اند می‌توانند آن را ادامه دهند یا تشدید کنند و حتی فراتر از آن بروند و در این صورت آمریکا فقط خودش را در دنیا منزوی کرده و جامعه بین‌المللی حتماً نمی‌پذیرد که شرایط به سمت تنش و التهاب برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید