دولت حتی یک‌درصد از سهم خود به متروی تهران را نپرداخت

    کد خبر :68299

شهردار تهران ضمن بازدید از خط ۶ متروی تهران گفت: دولت حتی یک‌درصد از سهم خود در ساخت متروی تهران را نپرداخته است و بار ساخت مترو بر دوش شهروندان تهرانی بوده است.

به گزارش تسنیم؛ محمدباقر قالیباف شهردار تهران صبح امروز ضمن بازدید از روند پیشرفت خط 6 متروی تهران در جمع خبرنگاران آخرین اقدامات انجام‌شده در این خط مترو را تشریح کرد.

قالیباف با بیان اینکه خط 6 متروی تهران از جنوب شرق تهران به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی از مسیر دولت‌آباد به‌سمت میدان شهدا و 17 شهریور و در ادامه شهدای هفتم تیر، بلوار کشاورز، مرزداران، یادگار امام و در انتها به‌سمت شمال غرب تهران و منطقه سولقان احداث شده است، تصریح کرد: این خط به‌طول 38 کیلومتر از مسیر پرجمعیت شهر احداث شده و عمده خط‌های دیگر متروی تهران را قطع می‌کند.

وی با بیان اینکه “حدود 24 ماه قبل در نشستی که با دوستان داشتیم عملیات این خط آغاز شد”، خاطرنشان کرد: تونل و ریلینگ این خط در حال حاضر 100 درصد آماده شده و ایستگاه‌های این خط مترو نیز بیش از 90 درصد پیشرفت داشته است.

شهردار تهران بر این نکته تأکید کرد که بخش تجهیزات ایستگاه‌ها نیز در حال حاضر منتظر ترخیص از گمرک است و در چند ماه آینده خط 6 آماده بهره‌برداری خواهد بود.

قالیباف با ابراز اینکه برخی انتقاد دارند شهرداری تهران اتوبان و پل در شهر ساخته و مترو نساخته است، گفت: هم‌اکنون شهر تهران دارای 8 خط مترو است که خط 8 متروی تهران هفته آینده افتتاح می‌شود.

وی با اظهار اینکه تا پایان دوره چهارم شورای شهر تهران، ساخت تمامی بزرگراه‌ها و تقاطع‌های شهری براساس طرح جامع به پایان رسیده است، گفت: بخش‌های مختصری نیز تا پایان نیمه اول سال به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران با اشاره به تلاش گسترده نیروهای شهرداری تهران در ساخت و توسعه خطوط متروی تهران به‌خصوص خطوط 6، 7 و 8 گفت: همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی تلاش کردند و برای خط 6 بیش از 60 کارگاه فعال شده است.

وی در ادامه با اعلام این خبر که “خوشحالم بگویم خط 8 متروی تهران به پایان رسیده است”، به موضوع نیاز متروی تهران به واگن‌های بیشتر پرداخت و متذکر شد: تلاش می‌کنیم تعداد واگن‌ها در متروی تهران را افزایش دهیم؛ در حال حاضر ظرفیت ساخت روزانه 2 واگن را در شرکت واگن‌سازی تهران داریم و با گسترش تعداد واگن‌ها در متروی تهران فاصله قطارها را کاهش خواهیم داد.

قالیباف همچنین بر این نکته تأکید کرد که زیرساخت‌های واگن‌سازی در تهران ایجاد شده است.

در ادامه شهردار تهران با ابراز اینکه تا پیش از آغاز به کار مدیریت شهری جدید در سال 84 در تهران حدود 70 کیلومتر مترو وجود داشته است، یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به 300 کیلومتر مترو در شهر تهران داریم و در قریب به 10 سال گذشته حدود 200 کیلومتر تونل مترو در تهران ساخته شده است.

وی با بیان اینکه ساخت مترو در 10 سال اخیر در بخش‌های سخت شهر ساخته شده است، جنس خاک، وجود آب و بافت‌های فرسوده را از جمله مشکلات ساخت خطوط مترو در 10 سال اخیر عنوان کرد.

قالیباف درباره برخی کمبودهای متروی تهران بر این نکته تأکید کرد که براساس قانون 50 درصد اعتبارات متروی تهران را باید دولت بپردازد، گفت: دولت کمتر از یک درصد هم اعتبار به متروی تهران نداده و فشار کار بر دوش مردم تهران بوده است.

شهردار تهران اظهار امیدواری کرد که با تزریق نقدینگی به شهرداری و افزایش تولید واگن در واگن‌سازی تهران، چالش آلودگی هوا در شهر تهران رفع شود.

وی در ادامه به نقش بانک شهر در توسعه متروی تهران اشاره کرد و گفت: وظیفه دارم از بانک شهر تقدیر کنم چرا که اگر حمایت‌های بانک شهر و سرمایه‌گذاری مردم و اعتماد مردم به این بانک نبود، توسعه متروی تهران به این صورت اتفاق نمی‌افتاد.

قالیباف در ادامه به برخی طرح‌های آینده در متروی تهران اشاره کرد و گفت: ساخت دو خط اکسپرس 9 و 10 پیش‌بینی شده است که از شهرهای اقماری غرب و شرق تهران به‌سمت مرکز تهران مسافران را منتقل کند.

شهردار تهران همچنین درباره متروی پرند نیز اذعان داشت: این قول را می‌دهم که در صورت پرداخت 400 میلیارد تومان توسط دولت، خط 8 مترو که هفته آینده در فرودگاه امام به بهره‌برداری می‌رسد، این امکان را دارد که در عرض 5 ماه به شهر پرند وصل شود و زیرساخت‌های این خط انجام شده است.

قالیباف درباره طرح شایعه تخلیه اتاق کار خود در شهرداری تهران نیز گفت: از دانشگاه تهران به شهرداری مأمور هستم و هرگاه خدمتم در شهرداری پایان پذیرد به مأموریت خود پایان خواهم داد.

وی همچنین در خصوص برخی شائبه‌ها درباره انجام قراردادهای جدید در شهرداری تهران نیز یادآور شد: طرح جدید و قرارداد جدیدی را هرگز در شهرداری تهران نبسته‌ایم و حتی برای تولید برق توسط زباله‌سوزها آماده انعقاد قرارداد هستیم اما این موضوع را هم نگه‌داشته‌ایم تا شورای جدید مستقر شود و در این خصوص تصمیم‌گیری کند و این‌گونه حرف‌ها از جنس حرف‌هایی است که گفته می‌شود تهران شهر سوخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید