هاشمی‌طبا: اگر مسئله اشتغال حل شود، مشکل مسکن هم حل خواهد شد+ جواب کاندیداها

  • سیاسی
  • جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۴۷

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات گفت: دولت حرکت خوبی را در بحث مسکن داشته و خدمات بسیار زیادی را ارائه کرده، اما حقیقت این است که باید مشکلات با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

هاشمی‌طبا برای پاسخ به سوال سوم در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

انتخاب سوال به قید قرعه: آقای هاشمی‌طباء، طرح شما برای مسکن چیست؟ مخصوصا برای مشکل مسکن زوج‌های جوان چه برنامه‌ای دارید؟

** سید مصطفی هاشمی‌طبا:

ما اصولا اگر بخواهیم همه معلول‌ها را مورد توجه قرار دهیم، به جایی نمی‌رسیم. باید علت‌هایی که این مشکلات را به وجود آورده‌اند، بررسی کنیم، چرا که در برخی مشکلات فاصله علت‌هاست و ما باید زمینه‌هایی که این مشکلات را به وجود آورده‌اند را بررسی کنیم.

دولت حرکت خوبی را در بحث مسکن داشته و خدمات بسیار زیادی را ارائه کرده، اما حقیقت این است که باید مشکلات با دقت مورد بررسی قرار گیرد. اینکه بگویند ما درآمد ملی را افزایش می‌دهیم و مشکل مسکن را حل می‌کنیم، باید در نظر گرفت. اگر ما در حال حاضر مثلا برای زوج‌های جوان بخواهیم مشکلات را حل کنیم، باید از طریق وام و تسهیلات این مشکلات را رفع کنیم، البته مسکن‌های کوچکی ساخته شده، اما باید توانایی‌ زوج‌های جوان را نیز در نظر بگیریم و بدون توجه به ایجاد سرمایه‌گذاری برای اشتغال و کشاورزی این مهم محقق شدنی نیست.

ما باید برای اشتغال جوانان اقدامات جدی داشته باشیم، به نظرم مشکل مسکن در شرایطی حل می‌شود که ما مشکل اشتغال را حل کنیم. اگر مسئله اشتغال حل شود، مشکل مسکن هم حل خواهد شد و این مسئله قابل حل و فصل است، البته درباره مسکن نمی‌توان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کرد، مثلا اگر ما سرمایه‌ بزرگ در صنعت داشته باشیم، خود به خود اشتغال تولید نمی‌شود. اینکه تولید باشد به معنای اشتغال نیست، چون تولید باید فروش هم داشته باشد و راه آن این است که ما تولید با کیفیت داشته باشیم.

** حسن روحانی در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

برای مسئله مسکن برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل اجرا شد. در دولت گذشته نیز سرمایه‌گذاری شد و برنامه‌ریزی را تحت عنوان مسکن مهر با همه اشکالاتی که داشت، دولت یازدهم خود را متعهد دید که این پروژه را تکمیل کند و در حال حاضر تقریبا تا پایان دولت این پروژه تکمیل خواهد شد، البته به غیر از 100 و خرده‌ای هزار مسکنی که هیچ‌گاه  داوطلبی ندارد و به دلیل ساخته شدن در مناطق بد است.

باید به مردم کمک کنیم تا خود مردم محل مسکونی خودشان را انتخاب کنند و آنها را یاری کنیم برای یافتن مسکن مورد نظرشان و وام لازم را در اختیار خانه اولی‌ها بگذاریم.

در حال حاضر خانه اولی‌ها می‌توانند 80 میلیون وام مسکن بگیرند و این کمک خوبی است که برای آنها انجام گرفته است.

مسئله دوم این است که باید در زمینه مسکن به بافت‌های فرسوده توجه شود. به جای اینکه اگر مسکن مهر ساخته شود، اگر بافت‌های فرسوده به خانه‌های نو برای جمعی که آنجا هستند ساخته می‌شد، می‌توانست یک تحول بسیار مثبتی را در ایران به وجود آورد، اما در عین حل امروز برنامه خوبی برای جوان‌های ما مخصوصا کسانی که تازه ازدواج می‌کنند، وجود دارد.

می‌دانید که برای وام ازدواج دو وام 10 میلیون تومانی به هر زوج برای اساس شروع زندگی پرداخت می‌شود.

** محمد باقر قالیباف در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

در حوزه اجتماعی بحث‌هایی که می‌شود به این نقطه می‌رسیم که در جامعه ما 4 درصد وجود دارند که از همه چیز برخوردار هستند و 96 درصد جامعه برخوردار نیستند و آن کسانی هم که برخوردار هستند با رانت همان‌طور که آقای جهانگیری اشاره کردند، برخوردار شدند.

در حال حاضر بیش از 3 میلیون مسکن خالی در کشور داریم، سوال کنیم که چرا این تعداد مسکن در کشور خالی است؟ متعلق به چه کسانی است؟ این تعداد مسکن متعلق به همان 4 درصد برخوردار جامعه است.

به بافت فرسوده‌ای که اشاره شد، قرار بوده هر سال 10 درصد از این خانه‌ها را دولت احیاء کند، خب به هر حال نتوانست این را تکمیل کند. در حال حاضر بیش از 5 تا 6 سال است از این موضوع می‌گذرد و فقط حدود 7 یا 8 درصد نوسازی شده، البته در محدوده شهر تهران که مسئولیت آن  بر عهده شهرداری است.

بنا به گزارش وزارت راه و شهرسازی 34 درصد از این منزل‌ها نوسازی شده است. در این بخش دولت باید به ما کمک می‌کرد، اما ما وظیفه دانستیم که این کار را انجام دهیم.

بنده معتقدم باید با آن 4 درصد برخوردار کشور برخورد شود. همان‌طور که اشاره کردم، اگر کسی رانت چند میلیاردی گرفته، باید حتما برخورد شود و نگذاریم دیگر این موضوع تکرار شود. متاسفانه امروز نیز این موضوع در جامعه دیده می‌شود و نمونه آن امروز موجود است.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره شود، در سال 95 بیش از 530 هزار میلیارد وام پرداخت کرده‌ایم، ببینید این وام‌ها را به چه کسانی دادیم. عده‌ای این وام‌ها را گرفتند و چند 10 میلیون نفر مثل وام ازدواج نیز در نوبت هستند. اگر آن سیستم مدیریت را درست نکنیم، موفق نخواهیم شد که برمشکلات فائق بیاییم.

** اسحاق جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه و از مهمترین رشته‌های اقتصادی است. متاسفانه به دلیل صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب در شهرها و دلالی شدن مسئله مسکن، ما با تعداد قابل توجهی واحد مسکونی خالی مواجه هستیم. در یک محاسبه بیش از 250 میلیارد دلار ارزش واحدهای مسکونی خالی است و معنای آن این است که این عدد در سرمایه کشور راکد مانده است.

در یک بررسی دقیقی که انجام شد، چند اولویت در رابطه با مسکن گذاشتیم. اولین اولویت، مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد که تحت حمایت‌های مثل کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار که 100 هزار واحد باید برای آنها ایجاد شود و منابع مورد نیاز آن را منابع بانکی تامین می‌کند.

در رابطه با مسکن روستایی سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی استحکام‌سازی شود. روستائیانی که موفق شدند مسکن آنها استحکام یابد در سیل و زلزله آسیب کمتری دیدند. تسهیلات مسکن برای زوج‌های جوان به 60 میلیون تومان افزایش داده شده، مسکن خانه‌اولی‌ها برای زوج‌هایی که برای اولین بار صاحب مسکن می‌شوند، صندوق پس‌انداز راه‌اندازی شده و در آن صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند و تسیهلات مورد نیاز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. علاوه بر بانک مسکن که در سال 1395، 5 هزار میلیارد سرمایه داده شد، مابقی بانک‌ها نیز اجازه داده شد که در بخش مسکن ورود کنند.

** سید ابراهیم رئیسی در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

اساس و توانمندسازی مردم برای اینکه بتوانند مسکن تهیه کنند این است که بافت فرسوده را نوسازی کنند. اساس این است، اما ما دو نکته داریم، نکته اول زوج‌های جوان هستند. به هر حال باید ازدواج صورت گیرد و این زوج جوان باید حتما برای تهیه مسکن به آن کمک کرد، زیرا نمی‌توانیم از سویی بگوییم که معتقدیم باید ازدواج صورت گیرد و 11 میلیون جوانی که آماده ازدواج هستند و از آن طرف نیز دولت در این رابطه هیچ گامی بر ندارد.

بنده ضمن تشکر از عزیزان دولت و همه دولت‌هایی که تاکنون زحمت کشیدند، عرض می‌کنم که باید با واقعیت‌ها مواجه شویم که چه اقدامی برای تهیه مسکن جامعه انجام دهیم.

مسکن مهر با تمام اشکالاتی که داشت، بالاخره ایجاد شد و حالا هم که ایجاد شده، سالانه 6 درصد کارهای مسکن مهر پیش رفته و انشاءالله ظرف مدت اخیر نیز اقداماتی انجام شود تا هر چه زودتر این مسکن‌ها به متقاضیان داده شود.

عرض بنده این است که اگر در سال بافت فرسوده بتواند نوسازی و بهسازی شود، می‌توان به مردم فاقد مسکن تسهیلات داده شود و مشکل مسکن زوج‌های جوان حل شود. با کمتر از ایجاد یک میلیون مسکن در سال همچنان در کشور عقب هستیم و باید فکری برای آن شود.

** سید مصطفی میرسلیم در نقد سخنان هاشمی‌طبا:

جناب آقای هاشمی‌طباء شما پاسخ سوال را دقیق مطرح نکردید. ما در مورد مسکن بحث می‌کنیم، ما می‌دانیم که سرمایه‌گذارانی هستند که پول خودشان را برای مسکن‌های تجملی صرف می‌کنند. به اعتراف بزرگوارانی که گفتند و بخش عمده از آن هم خالی مانده و منابع هنگفتی از سرمایه‌های کشور متاسفانه صرف آن شده، به نظر شما چگونه میسر است که ما این سرمایه‌گذاری‌ها را متوجه کنیم به ساختمان‌های ارزان مناسب برای زوج‌های جوان که از محل اجاره آنها، بتواند زندگی خودشان را داشته باشند تا بعدها با درآمد بیشتری که کسب می‌کنند بتوانند مسکن مناسب خود را بسازند.

اساسا شما مسکن ارزان را چگونه می‌بینید؟ چرا اشاره‌ای به موضوع قیمت زمین نمی‌فرمایید؟ آیا برای رسیدن به مسکن ارزان ما باید به زمین گران قائل باشیم و یا اینکه باید دولت زمین را به شکل رایگان انجام بدهد.

بفرمایید که آیا به نظر شما چاره زوج‌های جوان را در صاحب مسکن شدن می‌دانید؟ در حالی که زوج‌های جوان هنوز امکاناتی ندارند برای اینکه بخواهد به سمت مسکن برود. از اول هم او را آلوده‌اش کرده‌اند و این گرفتاری بزرگی ایجاد می‌کند، چرا راه‌حل اجاره را مطرح نمی‌کنید و چرا راه‌حل اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟ این هم راهی است برای چاره مشکل مسکن زوج‌های جوان.

بفرمایید که شما چه تجربه‌ای دارید از کاری که برای مسکن زوج‌های جوان در سایر کشورهای دیگر وجود دارد و به نظر من قابل استفاده خواهد بود برای جمهوری اسلامی ایران.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید