فرهنگ شادی در جامعه اسلامی یعنی فرهنگ توحیدی

    کد خبر :68050

معاون تبلیغ مرکز تخصصی مهدودیت با بیان اینکه در فضای شادی که اسلام به آن اشاره کرده حریم‌ها باید حفظ شود، گفت:‌ فرهنگ شاد در اسلام یعنی فرهنگ توحیدی و فضایی که در آن رضایت الهی کسب شود.

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدرضا نصوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در جامعه ما یک سری از مسائل اسلامی و اخلاقی گاهی دچار افراط و تفریط می‌شود، اظهار کرد: ما باید در تمام مراحل زندگی خود حد میانه و وسط را در نظر بگیریم. متأسفانه ما در مراحل مختلف زندگی یا چهل ستون هستیم یا بی‌ستون؛ یعنی در بین گریه و شادی هم نمی‌توانیم گاهی حد تعادل را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در شادی بین افراد خانواده و اجتماعی حفظ خط قرمزها بسیار مهم است. قرار نیست برای شاد بودن حیا و عفت در جامعه از بین برود. شادی باید در یک قالب کاری نظام‌مند و مهندسی شده در جامعه فراهم شود. در مسائلی همچون بیماری و غم اعضای خانواده باید در کنار هم باشند و در جامعه هم مردم باید به صورت ضابطه‌مند برای شاد بودن جامعه فعالیت کنند.

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: شادی باید در جامعه با معیارهای درستی تعبیر شود. نمی‌شود با انجام بی‌بندوباری بگوییم می‌خواهیم یک جامعه شاد و بشاش داشته باشیم. قرار نیست برای شادی سبب آزار دیگران شویم. بلکه باید تمام این اصول به صورتی باشد که قوانین جامعه در جای خود پابرجا باشد و در این نهاد از فضای استرس و غم نیز دور باشیم.

«نصوری» با بیان اینکه گاهی برخی فکر می‌کنند اسلام فقط برای غم برنامه دارد، گفت:‌ اهل بیت (ع) همیشه در حالت بکاء نبودند، بلکه در مواقعی نیز شادی و نشاط خود را داشتند. گاهی می‌بینیم در جامعه در مراسم‌های مذهبی مثل محرم و صفر فضای جامعه کاملاً حزن‌انگیز می‌شود. این مطلب به جای خود درست است ولی این را بدانیم که اسلام دین شادی است و فضای شاد هم باید در جامعه ایجاد شود.

وی گفت: اینکه فقط بخواهیم بگوییم باید غم در جامعه باشد صحیح نیست و همین مسأله همه چیز را خراب می‌کند. در اجرای دستورات دینی باید تعادل را همواره حفظ کنیم و حریم‌ها رعایت شود. شادی اهل بیت (ع) ‌ مهیا نمی‌شود مگر با گناه نکردن. اینکه برخی آشامیدنی نادرست می‌خورند و یا آهنگ‌هایی گوش می‌دهند که مناسب نیست و می‌خواهند از این طریق بگویند شاد هستند این شادی کاذب است و اینگونه شادی‌ها مد نظر اسلام نیست.

معاون تبلیغ مرکز تخصصی مهدودیت افزود:‌ ما باید بدون گناه کردن شاد باشیم و باید فضایی در جامعه فراهم شود که غم و اندوه از بین برود. در این راستا نیازمند مدیریت صحیحی هستیم. فرهنگ شادی در جامعه یعنی فرهنگ توحیدی و فرهنگی که در آن گناه صورت نگیرد و رضایت الهی به دست بیاید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید