چرا عمار حکیم از مجلس اعلا رفت؟/ دعوت از نخبگان کُرد برای حفظ یکپارچگی کشور عراق

    کد خبر :67875

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران، کناره‌گیری سید عمار حکیم از مجلس اعلا را فارغ از مباحث انشقاقی و تفرقه احزاب شیعی دانست و گفت: ایشان با هدف ایجاد فرصت برای حضور جوانان کارآمد و ایفای نقش افرادی که سابقه مجاهدت در عرصه سیاسی عراق دارند، از سمت خود کنار رفت و گمانه زنی در خصوص اختلافات عقیدتی وی با سایر اعضا صحت ندارد.
تصویر چرا عمار حکیم از مجلس اعلا رفت؟/ دعوت از نخبگان کُرد برای حفظ یکپارچگی کشور عراق

ماجد غماس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین، پیرامون دلایل خروج سید عمار حکیم یکی از رهبران شیعی عراق از مجلس اعلا و تاسیس حزب جدید با نام “حکمت ملی یا وطنی” اظهار داشت: در کل ایشان به موضوعات روز سیاسی عراق دیگاه وسیعتری داشته و اعتقاد دارند رسیدگی به مطالبات مردم عراق و حل مشکلات سیاسی دوران بعد از جنگ، باید در یک گستره بیشتری پیگیری شود.

وی از اصرار حیکم بر دو مقوله اسلامیت و اصل دموکراسی در مجلس گفت و افزود: خروج ایشان از مجلس بر این مبنا بود، مجالی برای دیگر جریان ها مهیا شود تا افرادی که چه در قبل و چه در بعد از سقوط دیکتاتوری صدام مجاهدت هایی در عرصه سیاسی عراق داشته اند امکان بروز افکار و عقاید خود برای مدیریت بهتر کشور به آنها داده شود.

این سیاستمدار عراقی مقیم در تهران در خصوص زمینه‌های احتمالی اختلاف میان عمار حکیم و سایر اعضای مجلس اعلا عنوان داشت: هیچ اختلاف مبنایی و عقیدتی بین حکیم و دیگر نمایندگان وجود نداشت و ریشه اختلافات در امور داخلی مجلس، مسایل اداری، تشکیلاتی و برخی امور اجرایی خلاصه می‌شد. از طرفی هیچ اختلافی درباره مواضع سیاسی و تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان آنها وجود ندارد.

غماس در ادامه تصریح کرد: عمار حکیم در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های روزهای اخیر خود بارها به همدلی و ائتلاف جریان‌های سیاسی عراق تاکید داشته و اصرار دارند در انتخابات آتی مجلس باید یک وحدت رویه همه جانبه حکم فرما باشد.

وی به دیگر ابعاد انصراف حکیم برای ادامه حضور در مجلس اشاره کرد و گفت: شاید در نگاه اول انشعاب از یک گروهی مطلوب نباشد اما عمار با هدف ایجاد فرصت‌های جدید برای آحاد شیعیان دست به این کار زد و اعتقاد داشت به عنوان یک حزب نباید در مجلس محصور شد و باید با یک رویه نوین به عرصه‌های سیاسی عراق ورود کرد.

غماس با بیان اینکه پس از آزاد سازی موصل، کشور با مشکلات فرقه‌ای و تحرکات ضد دینی به سختی دست به گریبان شده، خاطر نشان کرد: شخص حکیم و مجلس اعلا بر این اصل اتفاق نظر دارند که حل مشکلات مردم عراق نیازمند یک حرکت فراگیر بوده و مقابله با چالش‌های عدیده‌ای همچون افکار ضد دینی و الحادی که خارج از عراق سازماندهی شده نیازمند یک عزم ملی است.

وی گفت: برخی معضلات در بدنه دولت‌های مختلف عراق از جمله فساد در خدمات و امور اداری وجود داشته که عمار معتقد است مبارزه با افراد ناکارآمد در دولت‌ها نیازمند جمع‌ آوری جوانان صاحب نظر در حوزه های سیاسی و اجتماعی است تا هرگونه تخاصم از چهره آینده عراق زدوده شود. از این رو وی علاقه مند است دوستداران خاندان حکیم و کسانی که منویات مجلس و اعلا را دنبال می‌کنند در یک صحنه وسیعتری با هم تشریک مساعی کنند.

رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در خصوص اینکه آیا این مجلس به لحاظ ساختاری دستخوش تغییراتی خواهد شد، افزود: به تازگی این نهاد سیاسی در مورد سازماندهی جدید بیانیه‌ای صادر کرده و در قالب هیات غیابیه( شورای رهبری مجلس اعلا) برخی دوستان مسئولیت‌هایی برای مسندهای مختلف دور بعدی پذیرفته‌اند.

خبرنگار جام جم آنلاین همچنین از این کارشناس عراقی در مورد تصمیمات اخیر برخی از سران اقلیم کردستان برای برگزاری همه پرسی استقلال از خاک عراق سوال کرد که وی در واکنش به آن یادآور شد: مجلس اعلا و شخص عمار حکیم و ائتلاف ملی عراق در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه در این برهه از زمان استقلال کردها به صلاح نیست و از برادران کرد خواسته تا در چارچوب یک عراق یکپارچه به زندگی خود ادامه دهند.

غماس اضافه کرد: دشمنان خارجی عراق با طرح موضوعاتی همچون جدایی اقیلم کردستان از سرزمین عراق تلاش می‌کنند در مدیریت دوران پسا داعش عراق رخنه کرده و فتنه نوینی به بار آورند. به همین خاطر ما از نخبگان کرد عراق که اتفاقا تاثیر شگرفی در تحولات سیاسی عراق دارند تقاضا داریم مسایل کردها را با هوشمندی و درایت خودشان مدیریت و دنبال کنند.

غماس ندای استقلال طلبی کردها را از حقوق حقه آنان بشمار آورد و پیراون نتایج احتمالی آن گفت: در این خصوص بین اقوام و سران کرد اختلاف نظر وجود داشته و مشخص نیست همه پرسی استقلال در موعد مقرر خود یعنی مهرماه انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: به هر جهت بحث استقلال خواهی کردها پس از آزاد سازی موصل از موارد چالش برانگیزی است که به مرور زمان دامنه آن وسعت بیشتری خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید