آخوندی : دالان حمل و نقل ریلی آلمان- ایران – چین ایجاد می‌شود

    کد خبر :67816

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌‌های توسعه حمل و نقل و تبدیل ایران به یکی از محورهای مهم ترانزیتی در منطقه گفت: با بخش‌های دولتی وبنگاه‌های بزرگ آلمان در مورد ایجاد کریدور ریلی از آلمان به سمت ایران و از اینجا به سوی چین گفت‌و‌گو‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هفته گذشته به آلمان با بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور نشست‌ها و گفت گوهایی به منظور توسعه همکاری‌ها و پیگیری توافق‌های پیشین با آلمان انجام داد. وی در خصوص جزئیات این برنامه‌ها گفت: سفر به آلمان بیشتر برای مرور توافق‌های قبلی با این کشور بود و درباره چند زمینه همکاری جدید نیز بحث‌هایی انجام شد.

وی افزود: توافق‌های قبلی با آلمانها در خصوص خرید خودروهای برقی، لکوموتیو دیزلی و سیستم‌های سیگنالی در حوزه ریلی بود و در سفر اخیر در مورد ایجاد کریدور ریلی بین آلمان و ایران به سمت چین صحبت‌های جدیدی داشتیم تا بتوانیم با همکاری دو کشور این کریدور را فعال کنیم. آخوندی افزود: همچنین زمینه جدید همکاری دیگر با آلمان این است که بتوانیم با کشورهایی که تجارت باثباتی داریم برای ایجاد مراکز لجستیکی و توزیع قطعات یدکی و خدمات آنها در ایران به توافق برسیم. با توجه به اینکه در صنعت هوایی، ریلی، دریایی و نفت و پتروشیمی حجم معاملاتی بالایی با چین و اروپا داریم بیشتر تمایل داریم این کشورها مراکز لجستیکی در ایران دایر کنند که خدمات آن شامل صنایع ایرانی و همچنین کشورهای آسیای میانه باشد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد که این در واقع همان برنامه عملیاتی برای افزایش ترانزیت در ایران است. وقتی در مورد ترانزیت صحبت می‌کنیم لازمه‌اش این است که کشورهایی که می‌خواهند در ایران ترانزیت کنند مراکز لجستیکی را در کشور ایجاد کنند. مانند شهر دبی که اکثر شرکت‌ها در آنجا مراکز لجستیکی دایر کرده‌اند و ازآنجا کالاهای خود را توزیع می‌کنند ما نیز به دنبال این هستیم تا مراکز لجستیکی را در ایران فعال کنیم تا هم ترانزیت را افزایش دهیم هم منافع ایران را تأمین کنیم. وی ایجاد مراکز لجستیکی را برای اطمینان از تعمیر قطعات یدکی صنایع مختلف در کشور ضروری دانست و گفت: برای ایجاد کریدور آلمان – ایران به زمان و برنامه‌ریزی زیادی نیاز داریم. حجم تجارت اروپا با چین بالا است و بیشتر این تجارت از طریق دریا است و مبادلاتی که از طریق ریل انجام می‌گیرد بیشتر از طریق مسیر شمال و کشور روسیه است. وزیر راه و شهرسازی گفت: نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش ریلی، برنامه‌های توسعه شبکه ریلی در ایران، طرح‌های برقی کردن شبکه‌های ریلی در ایران که در دست اقدام برای تأمین لکوموتیو، تأمین سیستم سیگنالینگ برای ارتقای ایمنی و ظرفیت خطوط، مذاکرات طرح‌های قطار سریع السیر، مذاکرات در دست انجام و نهایی شدن در زمینه تأمین ناوگان قطار سریع السیر است. به گفته آخوندی برای انتقال کالا به جنوب از طریق ایران کریدور فعال نداریم که اگر بتوانیم کریدور آلمان -ایران و چین را فعال کنیم علاوه بر رقابت با کریدور شمال حجمی از انتقال بار به ایران منتقل می‌شود که هم منافع آنان تأمین می‌شود هم ترانزیت ایران رونق می‌گیرد.

مذاکره خرید 45 هلیکوپتر از ایرباس

آخوندی با تأکید بر وجود زیرساخت‌های چنین کریدوری در منطقه گفت: حمل بار از این کریدور می‌تواند صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل بار را در پی داشته باشد. برای این کار نیاز داریم تا به صورت مشترک مطالعه‌ای انجام داده و یک قطار برنامه‌ای راه‌اندازی کنیم. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین با ایرباس برای خرید ۴۵ فروند هلی‌کوپتر برای برای عملیات امداد و نجات بویژه عملیات امداد و نجات دریایی مذاکراتی داریم.

آخوندی گفت: برای راه‌اندازی کریدور ریلی و مراکز لجستیکی با دولت آلمان و همچنین شرکت‌های بزرگ خصوصی مذاکرات خوبی انجام دادیم. مذاکرات برای قطار سریع‌السیر با زیمنس، اجرایی شدن بخشی از قرارداد خرید ۶ هزار واگن باری با روس‌ها، تطبیق کامل قطار حومه‌ای تهران با نظارت محیط زیست و تلاش ایران برای همکاری با آلمان در اجرای این طرح ریلی، بازبینی ساختار راه‌آهن با همکاری رولندبرگر، مذاکرات با دی بی‌(DB) برای بازبینی اپریشن راه‌آهن ایران، برگزاری مناقصه اپراتور فاز دو شهید رجایی با حضور یکی از شرکت‌های آلمانی، تعریف مسیر ریلی آلمان-ایران و چین برای جابه‌جایی بار و رقابت با حمل و نقل دریایی و ایجاد مرکز لجستیک اروپا و آلمان در ایران در مناطق ویژه اقتصادی در فرودگاه امام و بندر شهید رجایی از جمله این گفت‌و‌گو‌ها است. این مرکز می‌تواند به‌عنوان یک مرکز توزیع بار Inventory به بازار ایران و کشورهای آسیای میانه سرویس دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید