لازمه تولید و اشتغال در بخش معدن سرمایه گذاری است

رییس خانه معدن، ضمن مهم ارزیابی کردن جایگاه بخش معدن در اقتصاد کشور، گفت : لازمه تولید و اشتغال در عرصه معادن ایران، سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی است .

‘محمد رضا بهرامن’ یکشنبه شب در جمع فعالان معدنی در هتل فردوسی افزود: اصلی ترین مشکل در بخش معدن به عنوان یک واقعیت جدی، جذب سرمایه است و معدن زیر بنای اقتصاد کشور به حساب می آید .
برپایه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار معادن فعال کشور بالغ بر 6 هزار معدن است که سالیانه بیش از 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.
رییس خانه معدن اضافه کرد: امروز مواد معدنی نظیر مس، سنگ آهن، سرب و روی، انواع سنگ های تزئینی و …از مزیت ها و جاذبه های لازم برای سرمایه گذاری برخوردارند و در عین حال تقاضای موثر جهانی و بازدهی مطلوب را به همراه دارند.
به گفته وی، جذب سرمایه گذاری در ذخایر معدنی غنی فلزی کشورمان به عنوان یک فاکتور مهم محسوب می شود و از این قابلیت باید حداکثر استفاده را به عمل آورد.
آمارهای رسمی منتشر شده پیشین میزان ذخایر معدنی کشورمان را 57 میلیارد تن نشان می دهد که حدود 37 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است .
به اعتقاد بهرامن، جذب سرمایه خارجی، تنها راه برون رفت از کلاف پیچیده رکود طولانی مدت در اقتصاد کشور است و در عین حال بخش معدن تجربه چندانی در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی نداشته و بطور عمده تمرکز بر تامین مالی از محل نظام بانکی داشته است .
اسفند ماه پارسال محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود، سال 95 تعداد 113 طرح با حجم سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری در کشور به ثبت رسیده است .
رییس خانه معدن یادآور شد : واقعیت اینکه برنامه ای برای جذب سرمایه های خارجی در بخش معدن پیش بینی نشده و این درحالی است که معادن می توانند برجسته ترین مزیت اقتصاد ایران باشند .
برآورد شده ارزش ذخایر معدنی کشور افزون بر 770 میلیارد دلار است که با توسعه برنامه های اکتشاف معدنی، این رقم قابلیت ارتقا تا سطح یکهزار و 400 میلیارد دلار را دارد.
بهرامن خاطرنشان ساخت: منظور از سرمایه گذاری مستقیم خارجی صرفا تامین منابع مالی نیست، بلکه دستیابی به فناوری پیشرفته و ارتباط با بازارهای بزرگ و سازمان دهی نوین و استاندارد برای بخش خصوصی نیز مورد انتظار است .
ایران با داشتن 68 نوع ماده معدنی از بعد بین المللی در جایگاه دهم جهانی جای دارد .
رییس جمهوری هفته گذشته در سفر به استان مازندران افزایش 2.5 برابری اکتشاف معدنی در دولت یازدهم نسبت به همه دولت های 90 سال گذشته را نشانه توجه به بخش معدن دانست و افزود: آمارهای بانک مرکزی در سه ماه سوم پارسال نشاندهنده رشد بخش معدن در تولید ناخالص داخلی است و پیش بینی می شود رشد بخش معدن در سه ماه آخر پارسال و کل سال 1395 افزایش یافته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید