گوگل چگونه ترافیک را رصد می‌کند؟

    کد خبر :67730

احتمالا شما هم از کاربران اپلیکیشن و یا وب‌سایت نقشه گوگل، با نام Google Maps باشید. این سرویس در سال‌های اخیر به خوبی و با سرعت مناسبی رشد و پیشرفت داشته و از محبوبیت خاصی نزد کاربران سیستم‌عامل‌های مختلف برخوردار است.

سرویس نقشه گوگل از امکانات بسیاری برخوردار است که از جملهٔ آنها می‌توان به مشاهده وضعیت ترافیک خیابان‌ها اشاره کرد. خوشبختانه اخیرا این سرویس نیز پای خود را در ایران باز کرده و ما می‌توانیم به صورت زنده ترافیک شهر محل زندگی خود را ببینیم. اما شاید برای شما هم این چگونگی این موضوع جالب باشد و ما هم قصد داریم در این مطلب به توضیح آن بپردازیم.

اجازه دهید اول از همه به نحوه فعال‌سازی این ویژگی بپردازیم. پس از باز کردن اپلیکیشن نقشه گوگل (Google Maps) شما پس از لحظاتی موقعیت جغرافیایی حدودا دقیق خود را خواهید دید. با کشیدن انگشت از سمت چپ نمایشگر به راست، منو را خواهید دید که یکی از گزینه‌های موجود در این بخش Traffic بوده که با ضربه زدن روی آن فعال خواهد شد.

پس از آن به قسمت اصلی اپلیکیشن باز خواهید گشت ولی اینبار وضعیت ترافیک خیابان‌های اطراف خود را نیز با رنگ‌های قرمز، نارنجی و سبز به ترتیب وضعیت ترافیکی سنگین تا سبک را خواهید دید. به همین وسیله شما با مشخص کردن مبدأ و مقصد خود، گوگل کم‌ترافیک‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر ممکن را به شما نمایش می‌دهد.

گوگل به لطف سیستم عامل موبایل خود، یعنی اندروید، در تمامی لحظات زندگی ما حضور دارد و به همین وسیله، از طریق اطلاعات مکان‌یابی (GPS) در تلفن‌های همراه هوشمند، سرعت و موقعیت جغرافیایی کاربران را دریافت و آنالیز می‌کند. بر همین اساس وضعیت ترافیکی نقشه را با همان وضعیت رنگی که گفتیم، به کاربر نمایش می‌دهد. نکته جالب این است که الگوریتم هوشمند گوگل خودروهایی مثل اتوبوس و ون‌های مرسوله‌های پستی را به دلیل توقف‌های پیاپی را از نتایج خود به صورت خودکار حذف می‌کند.

همچنین گوگل از اطلاعات موقعیت مکانی شرکت‌های مخابراتی نیز برای کمک به این موضوع بهره می‌برد. این شرکت‌ها قادرند موقعیت جغرافیایی کاربر را به وسیله متودی به نام Trilateration نیز درک کند. بدین صورت که با محاسبه فاصله کاربر از ۲ یا ۳ دکل مخابراتی، موقعیت دقیق و سرعت حرکت شخص مورد نظر را به دست می‌آورد.

“زمانی که ما سرعت حرکت شما را با سرعت دیگر تلفن‌های خیابان و هزاران دستگاه در حال حرکت سرتاسر شهر را با یکدیگر ترکیب کنیم، چشم‌انداز نسبتا دقیقی از اوضاع ترافیکی شهر در همان لحظه داریم.”

مغز متفکر پشت سرویس ترافیک گوگل شرکتیست به نام ZipDash که گوگل آن را در سال ۲۰۰۴ خریداری کرد. گوگل تکنولوژی این کمپانی را به سرویس نقشه خود اضافه کرد و به همین طریق توانست به وضعیت ترافیکی نیز اشراف کامل داشته باشد.

احتمالا برای شما هم این نگرانی پیش آمده باشد که به این وسیله گوگل تقریبا در هر لحظه از موقعیت ما با خبر است و در نتیجه وضعیت حریم خصوصی کاربران در معرض آسیب شدید قرار دارد. اما باید بگوییم که گوگل پس از دریافت موقعیت کاربر و آنالیز آن، دیتای دریافتی را برای همیشه از سرورهای خود حذف می‌کند. همچنین این کمپانی شرایطی را فراهم ساخته که کاربران با خاموش کردن موقعیت جغرافیایی تلفن همراه هوشمند خود، دسترسی سرورهای نقشه گوگل را به طور کامل ببندند. گوگل در این رابطه اشاره دارد:

“به محض اینکه شما قابلیت My Location خود را غیر فعال نمایید، نقشه گوگل هیچ‌گونه اطلاعات رادیویی حاوی موقعیت تقریبی کاربر را به سرورهای گوگل ارسال نمی‌کند.”

گوگل با ارائه این سرویس امکانی را فراهم کرده که شما در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد خود برسید و به صورت در لحظه اوضاع ترافیکی شهر را زیر نظر خود داشته باشید. در واقع این کمپانی توانسته به خوبی نقش پر رنگی در ساده‌سازی وضعیت زندگی ما ایفا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید