در نشست خیریه‌های شبکه ملی سرطان با معاون وزیر بهداشت مطرح شد

نگرانی از تجویز داروهایی که در فهرست دارویی کشور وجود ندارند

    کد خبر :67683

خیریه‌های فعال شبکه ملی سرطان در نشست خود با معاون اجتماعی وزیر بهداشت وضعیت تجویز داروهای تک نسخه‌ای برای مبتلایان به سرطان را بررسی و نسبت به تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایسنا، سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه سرطان که با همراهی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در حال حاضر در قالب شبکه ملی سرطان ساماندهی‌ شده‌اند، امروز در دیدار خود با نمایندگانی از وزارت بهداشت دغدغه‌های خود را مطرح کردند. یکی از نگرانی‌های این سازمان‌ها تجویز داروهای تک نسخه‌ای از طرف پزشکان است که علاوه بر هزینه‌های بالا، دسترسی به آن‌ها دشوار است و بیماران و این سازمان‌ها را با مشکل روبرو می‌کند. داروهایی که نظام سلامت کشور را نیز دچار مشکل می‌کنند. به همین دلیل دولت ورود این داروها را به کشور ممنوع کرده‌ است و تنها در صورت لزوم می‌توانند وارد فهرست دارویی کشور شوند.

دراین نشست دکتر تقویان – مسئول بخش دارویی بیماران صعب العلاج سازمان غذا و دارو- در پاسخ به شکایت سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه سرطان از عدم ثبات در زمینه دسترسی به داروهای شیمی درمانی گفت: با توجه به هزینه سنگین برخی داروهای بیماران صعب‌العلاج این سازمان با مجموعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تفاهمنامه‌ای امضا کرد که طبق آن بعضی از داروها پوشش مضاعف بیمه‌ای دریافت می‌کنند. در عین حال نخواستیم با شرکت‌ها این تفاهمنامه را امضاء کنیم تا داروها به صورت یارانه‌ای وارد کشور شوند.

وی ادامه داد: امسال نیز پنج داروی سرطان برای ورود به فهرست پوشش بیمه‌ای در اولویت قرار گرفتند. این کار با صرفه‌جویی در بعضی بخش‌ها امکان‌پذیر شد. اعتبارات بخش حمایت از داروهای صعب‌العلاج نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است ولی طی این مدت توانستیم با این تفاهمنامه تعدادی از داروها را تحت پوشش قرار دهیم.

تقویان با اشاره به هزینه بالای داروهای تک‌نسخه‌ای که خارج از فهرست دارویی ایران قرار دارند،گفت: در حال حاضر ورود داروهای خارج از فهرست دارویی کشورممنوع و آئین‌نامه آن به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. اگر پیش از این از داروهای تک نسخه‌ای حمایت می‌شد امروز دیگر نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم.

وی با اشاره به ممنوع بودن ورود داروهای تک‌نسخه‌ای به کشور اظهارکرد: این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته شده و در حال حاضر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز اعلام و اجرایی شده‌ است. با توجه به این موضوع امروز نمی‌توانیم ازاین داروها حمایت کنیم. درگذشته با تایید پزشک داروهای تک‌نسخه‌ای برای شرکت‌ها فرستاده می‌شد و ممکن بود با قیمت‌های چند ده میلیون تومانی به بیمار تحویل داده شود.

سهم دارو در درمان مستقیم سرطان به ۵۰ درصد رسیده‌است

در ادامه این نشست دکتر علی مطلق- رییس اداره سرطان وزارت بهداشت- با تاکید براینکه سرعت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای ورود برخی داروهای روز دنیا به فهرست دارویی کشور خوب بوده‌ است، گفت: تعدادی از این داروها حتی در برخی کشورها هنوز روند قانونی ورود به فهرست دارویی را طی نکرده‌اند. در حال حاضر در آمریکا سهم دارو از درمان مستقیم تنها ۱۱ درصد است اما در ایران نیمی از هزینه درمان به دارو اختصاص داده می‌شود. بخشی از این موضوع به خاطر زیرساخت‌های ضعیف درمان‌های جایگزین و بخشی به دلیل تجویز زیاد دارواست.

مطلق با اشاره به تدوین پروتکل تجویز دارویی از طرف سازمان غذا و دارو و معاونت درمان اظهارکرد: با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر کار اجرای این پروتکل‌ها آغاز شده و به لحاظ ریالی ۱۰ درصد هزینه‌های دارویی را کاهش داده است. در تدوین این پروتکل‌ها محدودیت زیادی ایجاد نشده است اما در مواردی که راهنمای بالینی علمی، دارویی را توصیه نکرده‌ است تجویز آنها را منع کرده‌ایم.

وی یکی از کارکردهای شبکه ملی سرطان را توانمندسازی و جلوگیری از موازی‌کاری با این وزارتخانه دانست و گفت: ما در رفتارسازی برای تجویزکنندگان نسخه‌ها تاثیرگذار هستیم و در عین حال نباید تقاضای القایی ایجاد کنیم. به همین دلیل طرح تحول نظام سلامت به سمت تدوین پروتکل خدمات دارویی و درمانی رفت.

به گزارش ایسنا، محمدهادی ایازی – معاون اجتماعی وزیرت بهداشت- نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اگر دولت متعهد نشود که منابع حوزه سلامت را تامین کند نمی‌تواند به نیازهای مردم پاسخ دهد، اظهار کرد: این منابع در بسیاری از موارد محقق نشده است. کسی که مدیریت نظام سلامت را برعهده دارد در قبال مردم و بیماران پاسخگو است و نمی‌تواند به تعهدات خود عمل نکند. مدیران نظام سلامت دغدغه دارند که منابع دولت را به این سمت سوق دهند. ما امیدواریم که وزیر بهداشت ابقا شود و مشکلات را برطرف کند.

دوبرابر شدن ابتلا به سرطان در دو دهه آینده

وی با اشاره به دو برابر شدن آمار مبتلایان به سرطان طی ۲۰ سال آینده، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع حرکت جمعیت کشور به سمت میانسالی و سالمندی است. در این وضعیت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار پررنگ و تاثیرگذار است. امروز مردم نیز متوجه شده‌اند که باید در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری کنند. ما در شبکه ملی سرطان باید به دنبال گسترش فعالیت‌ها باشیم و سعی کنیم که شعب موسسات خیریه و سمن‌ها را توسعه دهیم.

ایازی ادامه داد: شبکه ملی سرطان باید مکمل وزارت بهداشت باشد. شرط آن نیز ارتباط و تعامل گسترده با حوزه‌های مرتبط در این وزارتخانه است. سازمان‌های مردم‌نهاد نیز باید به صورت جدی‌تر با رویکرد پیشگیرانه به این حوزه بپردازند چون هزینه‌های درمان بسیار سرسام‌آور است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به برنامه این وزارتخانه ایجاد کلینیک‌های سیار در حوزه سرطان تاکید کرد: ما از خیریه‌ها انتظار داریم که در این حوزه جدی‌تر وارد شوند و ساز و کاری برای آن فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، محمد نصیری – مدیرکل خیرین و خیریه‌های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت- در این نشست ضمن پرقدرت خواندن شبکه ملی سرطان اظهار کرد: با توجه به وسعت این شبکه در کشور نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به همین دلیل باید در تصمیم گیری‌ها در کنار وزارت بهداشت باشد همچنین باید برای فراگیر شدن برنامه‌های آموزشی در حوزه سلامت برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر محوریت این شبکه باشد.

وی ادامه داد: گاهی در پروتکل‌های درمانی مواردی وجود دارد که دیگر کارکردی ندارد ولی هنوز در برخی مراکز درمانی اجرا می‌شود. این شبکهد می‌تواند به محور اطلاع رسانی تبدیل شود.

نصیری شبکه ملی سرطان را زمینه‌ساز حضور بین‌المللی سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه دانست وگفت: این موضوع باعث ارتقای سطح خدمات این موسسات می‌شود. سال گذشته خیرین حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه سلامت مشارکت داشتند. یکی از مطالبات ما این بود که این موسسات وارد حوزه پژوهش نیز شوند اما این موضوع زمانبر و هزینه‌بر است و دسترسی خاص لازم دارد بنابراین شبکه ملی سرطان می‌تواند با بخش‌های دانشگاهی و دولتی همکاری داشته باشد. وزارت بهداشت نیز برای این سمن‌ها در زمینه آموزش و توانمندسازی، اعتباری در نظر گرفته است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید