مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد:

فطریه امسال با رشد۲ برابری به ۸۶ میلیارد تومان رسید

    کد خبر :67676

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد آمار مشارکت مردم در پرداخت زکات فطریه امسال را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، نجفعلی انتظاری با اشاره به اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان مسئولیت جمع‌آوری زکات به کمیته امداد محول شده است گفت: این نهاد با بهره‌گیری از توانمندی و کمک‌های مردمی در مناسبت‌هایی مانند عید فطر و عید قربان از ظرفیت‌های دینی و فرهنگی مردم به نفع نیازمندان برای کمک‌رسانی بهتر به فقرا استفاده می‌کند.

انتظاری با یادآوری اینکه رمضان سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان زکات فطریه پرداخت شد افزود: بر اساس آمارهای نهایی، امسال مردم دیندار و متدین سراسر کشور بیش از ۸۶ میلیارد تومان زکات فطریه خود را به نیازمندان و محرومان کمیته امداد پرداخت کرده‌اند؛ این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر (۱۲۵ درصد) رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال امکان پرداخت زکات فطریه برای نخستین بار با شماره گیری کد #۱*۸۸۷۷* فراهم شد گفت: از طریق این سامانه برخی هموطنان زکات فطریه، فطریه سادات، کفاره عمد و کفاره غیرعمد خود را با مشخص کردن استان، شهرستان و حتی محل سکونت خود، پرداخت کردند.

‌ مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد با بیان این که مشخص شدن نوع نیاز نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد در سراسر کشور موجب شد تا زکات فطریه در سریع‌ترین زمان میان آنها توزیع شود افزود: در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اسامی نیازمندان به تفکیک استان، شهرستان و محله مشخص و تاکید شد که پس از جمع‌آوری این وجوهات، وجوه جمع شده در هر محله و شهر، تا پیش از ظهر روز عید، به صورت حضوری یا با واریز به شماره حساب آن‌ها به دست نیازمندان برسد.

وی ضمن ابراز خرسندی نسبت به افزایش مشارکت مردم در پرداخت زکات فطره به کمیته امداد یادآور شد: این مبلغ نیز صرف امور معیشتی، خرید جهیزیه، درمان، آزادی زندانیان، مسکن و امور تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نیازمندان شد.

انتظاری اعلام کرد: استان‌های فارس با حدود ۹ میلیارد تومان، گلستان با بیش از شش میلیارد تومان و آذربایجان غربی با بیش از پنج میلیاد تومان بیشترین میزان پرداخت زکات فطریه را به خود اختصاص دادند .

به گزارش سایت کمیته امداد، وی با اشاره به اینکه به علت تفاوت در هزینه کرد، کفاره عمد و غیرعمد از کفاره‌های سادات و عام جدا و تا ظهر عید فطر وجوه در میان نیازمندان توزیع می‌شود گفت: مجموع رقم کفارات پرداختی مردم به کمیته امداد را بیش از پنج میلیارد تومان و میزان فطریه عام و سهم سادات را بیش از ۸۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : این رقم از کفاره‌ها عمد و غیرعمد پرداختی مردم نیز در قالب نان و مواد خوراکی تهیه و بین نیازمندان بر اساس موازین شرعی توزیع شده است.

شایسته ذکر است؛ پیش از این برخی از دستگاه‌ها اقدام به جمع آوری زکات می کردند و نظارتی بر آنان وجود نداشت اما برای نخستین بار شورای عالی زکات در سال ۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مقرر شد دبیرخانه آن در کمیته امداد مستقر شود؛ شورای عالی زکات تشکیلات فرابخشی شامل یازده نهاد و وزارتخانه است.

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید