وقتی هیئت مرکزی نظارت بر تشکل‌ها تنها با ۳ عضو مجوز صادر می‌کند

    کد خبر :67605

هیئت مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در حالی مدعی تاسیس اتحادیه دانشجویی شده که حواشی زیادی پیرامون این جلسه مطرح است.

به گزارش تسنیم، روز گذشته خبری مبنی بر تصویب اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا) با رای اکثریت اعضا در جلسه هیئت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان بر روی درگاه خبری وزارت علوم قرار گرفت.

ساعتی پس از انتشار این خبر، شیراوژن قائم‌مقام معاونت فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تکذیب چنین مصوبه‌ای در جلسه مذکور گفت “جلسه اخیر هیئت نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است.”

طبق آئین‌نامه تشکل‏‌های اسلامی دانشگاهیان، مسئولیت تصویب و مجوز تاسیس اتحادیه دانشجویی بر عهده هیئت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان است.

تصویر شماره یک

اعضای این هیئت براساس دستورالعمل اجرایی هیئت نظارت مرکزی مشترک بر اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب سال 80 عبارتند از وزیر علوم(به عنوان رئیس هیئت) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم(دبیر هیئت) معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون فرهنگی سیاسی نهاد مقام معظم رهبری، نماینده شورای عالی‌ انقلاب فرهنگی و در مصوباتی که مربوط به بسیج دانشجویی بود حضور فرمانده نیروی مقاومت بسیج با حق رای ضروری است.(تصویر شماره یک)

طبق قانون این ترکیب 9 نفره تصمیم‌گیر نهایی درباره شکل‌گیری اتحادیه‌‌های جدید دانشجویی هستند.

در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز نماینده‌ای به این هیئت معرفی نکرده و جلسات این هیئت بدون حضور نماینده این شورا برگزار می‌شود و در حقیقت ترکیب فعلی  هیئت مذکور  8 نفر است.

تصویر شماره دو

در جلسه هیئت نظارت مرکزی مشترک بر اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان اخیر نمایندگان دانشگاه آزاد حضور نداشتند. هر چند نمایندگان این دانشگاه تنها در مورد مسائل مربوط به دانشگاه آزاد دارای حق رای هستند، اما طبق همین آئین‌نامه حضور این نمایندگان نیز الزامی است. هر چند قانون تقسیری برای آن مشخص نکرده، اما به طور منطقی ممکن است نظرات این افراد در پیشبرد نتایج و مصوبات جلسات مهم و تعیین‌کننده باشد.( تصویر شماره دو )

در چنین شرایطی، جلسه اخیر با حضور 6 نماینده از وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد مقام معظم رهبری برگزار شد. طبق این آئین‌نامه جلسات با حضور دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد البته منظور از اعضا 7 نفری است که حق رای دارند؛ نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان وزارت علوم، بهداشت و نهاد مقام معظم رهبری(حضور 5 نفر الزامی است)  و مصوبات نیز با نظر اکثریت آرا نهایی می‌شود.(تصویر شماره دو )

نکته مهم درباره جلسه مذکور این است که نمایندگان نهاد مقام معظم رهبری قبل از آغاز رای‌گیری درباره مصوبات این جلسه، جلسه را ترک می‌کنند و به این ترتیب نفرات جلسه به 4 نفر کاهش می‌یابد. بر همین اساس وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز جلسه را ترک کرده  و نفرات حاضر در جلسه به سه نفر کاهش می‌یابد.

در چنین شرایطی جلسه رسما از اکثریت خارج شده و طبق قانون تصمیمات اتخاذ شده به دلیل عدم حضور افراد قانونی دچار خدشه و عدم وجاهت قانونی است.

وزارت علوم روز گذشته در حالی خبر تاسیس اتحادیه دانشجویی را در جلسه اخیر هیئت نظارت مرکزی مشترک بر اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان اعلام کرده که اساسا پس از خروج برخی از اعضا، رسمیت جلسه  مذکور مورد خدشه  بوده و دچار عدم وجاهت قانونی است.

صرف نظر از ابهامات موجود درباره قانونی بودن جلسه و مصوبه اخیر این هیئت، وزارت علوم و به خصوص معاونت فرهنگی این وزارتخانه که مدام بر طبل قانون‌گرایی می‌کوبند باید پاسخ دهند که چرا این وزارتخانه در روزهای پایانی از عمر دولت یازدهم  این‌گونه شتاب زده دست به چنین اقدامی زده تا جایی که فرآیند‌ها و بندهایی قانونی را نیز از یاد برده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید