آیا راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی ضمانت اجرایی دارد؟

    کد خبر :67574

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه راهنمای عمومی اخلاق پزشکی دارای ضمانت اجرایی است گفت: این سند به آئین‌نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی ملحق می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم رونمایی از راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی و افتتاح سامانه آنلاین کمیسیون تبصره ۷ ماده ۱۳ با بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه آنلاین جزئی از یک پکیج کامل است که ایجاد آن را سازمان نظام پزشکی با مساعدت شورای عالی از دو سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، گفت: فرآیند الکترونیک شدن و مکانیزم هوشمندسازی جزئی از این بسته است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی پروانه مطب الکترونیک آنلاین در کشور را طی یک سال گذشته انجام داده‌ایم، گفت: بر این اساس با مصوبه شورای عالی نظام پزشکی موظف شدیم که از ۱ فروردین ۹۵، فرآیند صدور مجوز مطب را به صورت الکترونیک انجام دهیم. باید توجه کرد که پروانه مطب باید هر پنج سال یکبار تمدید شود و ما با الکترونیک کردن آن در سال ۹۵ و ابتدای سال ۹۶، ۹۲ هزار پروانه مطب صادر کردیم که بخش عمده‌ای از آن به صورت الکترونیک و از طریق سامانه آنلاین بوده است. همچنین ۷۲ هزار پروانه مطب در کشور تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه صدور الکترونیک پروانه مطب در ۱۸۰ شهر کشور انجام می‌شود، گفت: همچنین از طریق این سامانه توانستیم ۲۴ هزار مولفه اطلاعاتی جامعه پزشکی را اصلاح کنیم و اطلاعات اعضای جامعه پزشکی را که پروانه مطب دارند به روز رسانی کردیم.

وی با بیان اینکه مبنای صدور پروانه مطب به مصوبه‌ای از هیات وزیران بر می‌گردد ادامه داد: در این مصوبه ماده‌ای با عنوان ماده ۱۳ وجود دارد که موارد خاصی را که ممکن است قانونگذار با آن برخورد کند طرح کرده است. بر این اساس گاهی شرایط خاصی برای صاحبان حرف پزشکی ایجاد می‌شود و فرد پیش از کسب امتیازات لازم شرایطی را دارد که باید فعالیت پزشکی را به صورت قانونی انجام دهد. حال در این ماده راهکارهای این موارد خاص پیش بینی شده است.

زالی ادامه داد: تا قبل از سال ۸۴ کمیسیون تبصره ۷ ماده ۱۳ در وزارت بهداشت مستقر بود که بعد از انتقال اختیار مجوز صدور پروانه مطب به سازمان نظام پزشکی این کمیسیون هم به نظام پزشکی آمد و موارد خاص و استثنایی را در بر می‌گیرد. حال از آنجایی که این کمیسیون ماهیتی مرکزی دارد وقت زیادی از افراد می‌گرفت و تبادل اطلاعات آن دشوار بود و جلسات آن باید به صورت فیزیکی برگزار می‌شد اما با راه اندازی سامانه آنلاین این کمیسیون تمام مشکلات برطرف شده و ارسال مدارک هم به صورت آنلاین انجام می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین اظهار کرد: در عین حال کمیسیون می‌تواند به صورت مجازی درباره پرونده‌ها تصمیم گیری کند و مدت زمانی که صرف این کار می‌شود به طور متوسط سه روز است. باید توجه کرد که ما هر ساله حدود ۲ تا ۳ هزار پرونده مربوط به کمیسیون تبصره ۷ ماده ۱۳ داریم که باید مورد بررسی قرار گیرند و با راه‌اندازی این سامانه آنلاین، بررسی آنها با دشواری کمتری انجام می‌شود. امروز هم اولین جلسه بررسی یکی از پرونده‌های این کمیسیون در سامانه آنلاین انجام شد.

زالی در ادامه صحبت‌هایش درباره افتتاح راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی گفت: این آئین‌نامه به گونه‌ای است که تمام موارد کاربردی و مورد لزوم را در حوزه اخلاق پزشکی پوشش می‌دهد و ساختار آن بر اساس حل مسئله است. همچنین در این راهنما سعی شده تا به سوالات شایع در حوزه اخلاق پزشکی پاسخ داده شود.

وی درباره ضمانت اجرای این آئین نامه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی سازمان نظام پزشکی این سند به آئین‌نامه انتظامی نظام پزشکی ملحق می‌شود. در نتیجه ضمانت اجرا دارد همچنین این سند دارای ۱۲ فصل کاربردی است و به نوعی در آن سعی کرده‌ایم که مسائل بومی و دینی را هم مورد توجه قرار دهیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۸ تا کنون فاقد چنین پیوستی در سازمان نظام پزشکی بوده‌ایم، گفت: مسائلی مانند انتخاب پزشک، رازداری پزشک درباره مسائل بیماران و … همه به صورت دقیق در این سند آورده شده است. بخش زیادی از تلاش ما در تدوین این سند در جهت ارتقای جایگاه حرفه‌ای پزشکی بود و ارتقای این جایگاه زمانی اتفاق می‌افتد که به اصل راهبردی اخلاق پزشکی متعهد باشیم. همچنین در این سند سعی کرده‌ایم به منشور حقوق بیمار هم توجه داشته باشیم.

زالی تاکیدکرد: این راهنما به عنوان سندی الزام آور برای صاحبان حرفه‌های پزشکی محسوب می‌شود و در اختیار انجمن‌های علمی و تخصصی، وزارت بهداشت و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز قرار می‌گیرد و مرجع هیات‌های انتظامی نظام پزشکی در بررسی پرونده‌های مربوط به اخلاق پزشکی این سند خواهد بود.

در ادامه این مراسم دکتر احسان شمسی کوشکی – مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی- با بیان اینکه زحمات چهار ساله ما در حوزه اخلاق پزشکی امروز به ثمر نشست، گفت: این سند حاصل هزاران سال تجربه حرفه‌مندان سلامت است. باید توجه کرد که از سال ۱۳۴۸ تا کنون این اولین بار است که آئین‌نامه‌ای را برای تکمیل اسناد اخلاق پزشکی با توجه به استانداردهای این حوزه تدوین کرده‌ایم و نظام پزشکی اعضای خود را ملزم به رعایت این تکالیف و استانداردها کرده است؛ به طوری‌که عدم اجرای آنها مشمول مجازات‌های انتظامی است.

وی با بیان اینکه با تدوین این سند، پزشکان دیگر در دوراهی‌های اخلاقی نمی‌مانند،اظهارکرد: باید توجه کرد که این آئین‌نامه بیش از آنکه جنبه انتظامی داشته باشد جنبه راهنمایی دارد البته تدوین آن نخستین گام در این حوزه است و هنوز با مسائل پیچیده‌تری روبرو هستیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید