جای نخبگان و متصدیان در طراحی امور قرآنی عوض شده است

    کد خبر :67398

حجت‌الاسلام سید محمدمهدی طباطبایی با اشاره به اینکه تربیت ۱۰ میلیون حافظ ۲۰ سال زمان نیاز دارد، گفت: مشکل ما این است که افرادی تصدی امور را بر عهده دارند که در برخی زمینه‌ها طرحی را ارائه می‌دهند و به نخبگان می‌گویند خودتان را با این طرح تطبیق دهید.

به گزارش خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام سید محمدمهدی طباطبائی مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن در برنامه زنده رصد شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به فعالیت این موسسه اظهار داشت: این موسسه سال 1377 در قم تاسیس شد و هر سال 40 تا 60 شعبه افزایش داد و اکنون نیز حدود 800 شعبه در کشور دارد.

وی به اهداف شعبه‌های مختلف جامعة‌القرآن اشاره کرد و افزود: اکنون نزدیک به 400 شعبه برای نونهالان, 150 شعبه برای خواهران, 100 شعبه برای برادران و 90 شعبه به صورت عمومی به امر حفظ قرآن می‌پردازد.

حجت‌الاسلام طباطبائی با بیان اینکه حفظ قرآن مقدماتی دارد، گفت: افراد باید قبل از حفظ روخوانی و روانخوانی و حتی سایر مقدمات را بیاموزند و پس از حفظ سور منتخب و حتی جز 30 سطح‌بندی می‌شوند و در کلاس‌ها حضور می‌یابند.

مدیر جامعة‌القرآن با اشاره به تقسیم‌بندی آموزش حفظ قرآن به گروه‌های خردسالان, نوجوانان, جوانان و بزرگسالان تصریح کرد: ما در انتشارات موسسه نزدیک به 400 عنوان کتاب چاپ کردیم و پس از تولید محتوا, آن را به زبان‌های عربی, انگلیسی, مالایی و اردو هم ترجمه کرده و در اختیار علاقه‌مندان داخلی و خارجی قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام طباطبائی در ادامه به اهمیت حفظ اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های دولتی مختلفی در زمینه حفظ فعالیت می‌کنند و موسسات بسیاری برنامه‌هایی در این زمینه دارند امّا متاسفانه این پراکندگی و نداشتن متصدی واحد در کنار عدم تخصیص بودجه و مشخص نبودن چشم‌انداز مناسب, موجب شده تا به نتیجه مطلوبی در زمینه حفظ نرسیم.

وی با بیان اینکه وجود مرکزی واحد در زمینه های قرآنی الزامی است، گفت: مشکل ما در کشور این است که افرادی تصدی امور را بر عهده دارند که در برخی زمینه‌ها طرحی را ارائه می‌دهند و به نخبگان می‌گویند خودتان را با این طرح تطبیق دهید در حالی که باید نخبگان قرآنی طرح را ارائه دهند و مسئولان در خدمت نخبگان باشند.

مدیر جامعة‌القرآن با اشاره به اینکه حفظ قرآن نیازمند هزینه و امکانات است خاطر نشان کرد: هم‌اکنون در کشور سالی 2 هزار حافظ قرآن هم تربیت نمی‌شود. ما برای تحقق 10 میلیون حافظ قرآن 20 سال زمان نیاز داریم و باید در هر سال 500 هزار نفر حافظ قرآن تربیت کرد که این امر نیازمند فراهم کردن مقدمات است.

وی با بیان اینکه هم اکنون مقدمات و اعتبارات فراهم نیست و چشم‌انداز و حمایتی هم از حفظ قرآن نمی‌شود، افزود: خداوند می فرماید کسی در راه خدا جهاد کند امکانات را پیدا می‌کند. ما هم بر همین اساس صبر نکردیم تا امکانات تهیه شود تا کار را شروع کنیم بلکه با دست خالی فعالیت خود را آغاز و به لطف خدا شعب مختلفی نیز در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم.

حجت‌الاسلام طباطبائی با اشاره به اینکه ما بعد از اینکه رهبری مطالبه 1 میلیون حافظ قرآن کردند کار را مضاعف کردیم، گفت: زمانی هم معظم‌له فرموند 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم بیشتر تلاش کردیم. ما معتقدیم وقتی در خوبی کاری شک نکنیم خداوند مادیات را هم فراهم می‌کند که با این نگرش هم اکنون سالانه قریب به 1000 نفر حافظ کل قرآن در جامعة‌القرآن تربیت می‌شود و هزاران حافظ چند جز داریم که مجموع حافظ کل قرآن در این مدت به 20 هزار می‌رسد.

وی با بیان اینکه بحث ما در حفظ مدرک نیست اظهار داشت: ما باید برای خودمان حافظ شویم, بسیاری افراد حافظ کل قرآن هستند اما حتی در رقابتی هم شرکت نمی‌کنند. حفظ مقدماتی دارد که باید در خود افراد ایجاد شود بعد با کمک استاد آیات را حفظ کنند و محفوظات خود را ارائه دهند. زمان خاصی هم ندارد بلکه تا پایان زندگی باید قرآن آموزی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید