اسلام وهابی ــ تکفیری برای جلوگیری از غلبه آموزه‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت

    کد خبر :67346

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه با هشدار نسبت به اینکه اگر انقلاب اسلامی به خوبی تبیین نشود، تبدیل به کلیشه‌ای مرده می‌شود، گفت: ملت ایران الان یک ملت دیگر شده است. اگر امروز انقلاب اسلامی به خوبی تبیین نشود به کلیشه‌ای مرده تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران پویا رحیم‌ پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست «شعائر دینی و مناسک انقلابی» که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه همه ادیان دارای شعائر هستند و انقلاب اسلامی نیز دارای شعائری خاص خود است، افزود: انقلاب دینی در نگاه برخی تعبیری متناقض است. از این نگاه دین متعلق به سنت است که بنای تغییر چیزی در آن وجود ندارد. مارکس هم همین نگاه را در باب فلسفه داشت و معتقد بود که فلسفه تا او در پی تفسیر جهان بوده است و باید از این پس پس در پی تغییر جهان باشد. از این نگاه تغییر جهان مفهومی مدرن است و دینی نیست و از درون دین انقلابی ایجاد نمی‌شود. برخی گفته‌اند در تعبیر انقلاب اسلامی، مذهببون مارکسیست‌ها را تقلید کرده‌اند. انقلاب اسلامی این تحلیل را باطل کرد.

وی در ادامه این نشست که عصر روز گذشته برگزار شد، افزود: برخی مسئولین نظام ما به سمت لیبرالیسم رفتند و به لیبرال‌های مذهبی دهه 60 سوق یافتند. یکی از همین افراد مذهبی به من گفت امام(ره) را شخصاً قبول دارم اما ولایت فقیه استبداد دینی است که من توضیح دادم مطلقه در اینجا به معنایی که در علوم سیاسی مطرح است، نیست و معنایی متفاوت دارد و در واقع نوعی حکومت مشروطه مشروعه است. ولیّ فقیه باید برای همه کارهایش توجیه شرعی و عقلی داشته باشد. ولیّ فقیه دو رکن ولایت شرعی و وکالت عرفی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تقریباً در هیچ کدام از ادیان مفهوم انقلاب وجود ندارد. در اسلام و به صورت ویژه تشیع است که بر اساس اعتقادات موجود مفهوم انقلاب وجود دارد و معنی‌دار است. فوکو نیز انقلاب اسلامی را اولین انقلاب پست‌مدرن می‌دانست که نه سنتی و نه مدرن بود.

اسلام وهابی تکفیری برای جلوگیری از الگوی اسلامیِ انقلاب شکل گرفت
رحیم‌پورازغدی افزود: همه انقلاب‌ها مناسکی دارند. در انقلاب‌های مارکسیستی هر سال مناسک بسیاری برگزار می‌شد. لیبرالیسم سرمایه‌داری هم فهمیده است باید ایدئولوژی تراشی کند. لیبرالیسم در واقع توجیه وضع موجود است. از دهه 60 و 70 میلادی بحث پایان ایدئولوژی از سوی لیبرالیسم مطرح شد که مرادشان ایدئولوژی چپ بود. پرچم همه انقلاب‌ها تا انقلاب اسلامی دست جریان چپ بود. پس از آن بود که ما پرچم اپوزیسیون جهانی را از این جریان گرفتیم و اسلام‌گرایان جریان حاکم شدند که بعد نمونه قلابی اسلام وهابی ــ تکفیری ساخته شد تا نگذارند این الگو در جهان اهل سنت نیز غلبه پیدا بکند.

وی با بیان اینکه امروز لیبرالیسم نیز برای خود مناسکی دارد، گفت: در همه ایالت‌های آمریکا یادبودهایی زیادی نصب شده است تا تاریخ را جعل کنند. این کشور یک کشور قلابی و بر پایه خون و جنایت ساخته شده است. این‌ها اشغالگران آمریکا هستند. این کشور خود را رهبر جهان می‌داند. جای جای خیابان‌های آمریکا یادبود رئیس‌جمهورهای گذشته آمریکا ساخته شده است تا تاریخ را جعل کنند و نسل جوانشان فکر کنند که کسی هستند و با این مناسک در پی توجیه جنایت‌های خود رفته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کهنگی و عدم درک نسل جوان نسبت به مناسک انقلاب اسلامی را از آسیب‌های انقلاب اسلامی بر شمرد و افزود: مشکلی که می‌تواند برای مناسک انقلاب اسلامی پیش بیاید کهنه شدن است و اینکه نسل جوان آن را نفهمند. در کشوری ما که متدین است، تک‌تک شعائر دینی مناسک انقلابی است و از درون هر یک از شعائر دینی الگوها‌ی انقلابی، حکومتی، حقوقی و سیاسی به دست آمده است.

باید مناسک انقلاب را روزآمد کنیم
رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه با هشدار نسبت به اینکه اگر انقلاب اسلامی به خوبی تبیین نشود، تبدیل به کلیشه‌ای مرده می‌شود، گفت: ملت ایران الان یک ملت دیگر شده است. اگر امروز انقلاب اسلامی به خوبی تبیین نشود به کلیشه‌ای مرده تبدیل خواهد شد. مراد از ذکر ایام الله یادآوری تقویمی نیست. نوشته می‌شود که در 700 سال و یا 600 سال پیش این اتفاقات افتاد و اگر به‌درستی مناسک انقلابی یادآوری نشود رویدادهای این دوره از تاریخ نیز به رویدادهای تقویمی تبدیل خواهد شد که برای نسل جدید معنایی نخواهد داشت. امروز معنای الهام‌بخشی از مناسک انقلابی برای نسل جدید وجود ندارد.

وی ادامه داد: نسل جدید پرسش‌هایی طبیعی دارد البته پرسش‌های مصنوعی نیز وجود دارد که از درون و ضد انقلاب مطرح می‌شود. بسیاری از جمله سلطنت‌طلب‌ها، قاچاقچی‌ها و گروه‌های تروریست از انقلاب اسلامی به حق ضربه خورده‌اند و به دنبال ایجاد ابهاماتی هستند. هرچند امروز نیز نسل جوان با دیدن رفتار آمریکا متوجه ماهیت آن می‌شود، اما باید توضیح داده‌ شود که روند وقوع 13 آبان چه بود. یکی از کوتاهی‌هایی که ما انجام داده‌ایم این است که مانیفیست انقلاب را برای نسل جدید آماده نکرده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نسل جدید ضریب هوشی بالایی دارد، هر چند تعقل و استدلال در میان ایشان ضعیف باشد، به همین خاطر است که راحت فریب می‌خورند و رسانه نیز به عوام‌زدگی دامن می‌زند. در این وضعیت مشکل جدی‌تر است. قبلاً یک تفسیر از ایام‌الله وجود داشت، اما امروزه چند تفسیر وجود دارد. امروز جای جلاد و شهید در سال 67 تعویض شده است. این‌ها کنار ارتش صدام ایستادند و به ملت خیانت کردند و فرزندان این کشور را از بیمارستان‌ها بیرون کشیده و آتش زدند. امروزه تفسیر از انقلاب هم رقیب پیدا کرده است. کم‌کم جای حق و باطل عوض می‌شود و این رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند.

رحیم‌پورازغدی با باین اینکه همه رویدادهای انقلاب باید به زبان درست منتقل شود و مناسک انقلابی روزآمد شود، تصریح کرد: کسی قبلاً صدای ضدانقلاب را نمی‌شنید، اما امروز رسانه این صدا را همه‌گیر کرده است. رسانه‌ها انحرافات زیادی را ایجاد کرده است و ما باید در اینجا کاری بکنیم. انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار بزرگی داشته است، با برگزاری جشن‌های مقطعی و چراغانی کردن دیگر کافی نیست. تمام ایام‌الله زیر ضربه است و به صرف بزرگداشت دردی را درمان نمی‌کند. باید به همه سوالات پاسخ گفت و مدام به تببین مسائل پرداخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید