داستان مبهم مسجد ولیعصر (عج)

    کد خبر :67334

مسجد ولیعصر (عج) نام بنایی در مجاورت تئاتر شهر است که شب گذشته با نصب عنوان «مجتمع فرهنگی مذهبی» بر دیوار شمالی آن، به نظر می‌رسد دیگر یک مسجد جامع نخواهد بود.

به گزارش خبرنگاران پویا، داستان مسجد ولیعصر (عج) در چهارراه ولیعصر به یک پازل درهم‌وبرهم مبدل شده است. در حالی پارکینگ تئاتر شهر در دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد برای ساخت مسجدی با طراحی عبدالحمید نقره‌کار جانمایی شد که در میانه پارک دانشجو، مسجدی همنام با بنای کنونی وجود داشت. مسجدی که سالیان سال با حضور حجت‌السلام جعفری فعالیتش مداوم و پابرجا بوده است.

هفته گذشته حصار ایرانیت به دور سازه‌ مسجد برچیده شد تا حجت‌السلام جعفری با حضور نمازگزاران در محوطه باز مسجدی که طراحیش نه با نقره‌کار؛‌ بلکه با رضا دانشمیر‌، طراح سینما ملت بود، اقامه نماز کنند. چندی پیش ویدئویی از سخنرانی حجت‌السلام جعفری در فضای باز مسجد در فضای مجازی منتشر شد که به دنبال آن به دور مسجد حصارکشی دیگری می‌شود.

داستان اما شب گذشته جالب می‌شود. دیوار شمالی مسجد ولیعصر شب گذشته میزبان Label فلزی بود که خبر از کاربری آن می‌دهد، کاربری که همواره مورد مناقشه بوده است. برخی از رسانه‌ها فقدان المان‌های مذهبی و نشانگانی که دال بر مسجد بودن این بنا باشد را نقص می‌دانستند و برخی اندیشه پست‌مدرن دانشمیر در طراحی مسجد را محل مجادله.

اما عنوانی که شب گذشته بر بدن این بنا نصب شده است می‌تواند مجادلات دیگری برانگیزد:«مجتمع فرهنگی مذهبی».

این در حالی است که در تابلوی قدیمی در ضلع غربی که خبر از احداث یک مسجد در این مکان دارد، تصور از ساخت بنا را دگرگون می‌کند. در تصویر مشخص است قرار بر احداث یک مسجد جامع در پارکینگ سابق تئاتر شهر بوده است.

این بنا هنوز به شکل رسمی گشایش نیفتاده است. پیش از این نیز برخی از هنرمندان نسبت به آکوستیک نبودن سالن‌های تئاتر شهر و احتمال اختلال صوتی مسجد و تئاتر شهر در ساعات اذان مغرب ابراز نگرانی کرده بودند. مسئله‌ای که در چند روز گذشته زمزمه‌هایش باز شنیده می‌شود.

با این حال مشخص نیست آینده این بنای عظیم به چه نحوی رقم خواهد خورد. شاید با داشتن فضای فرهنگی مناسب در این «مجتمع فرهنگی مذهبی» انتظار حضور تئاترهای دینی در آن را داشته باشیم، امکانی که به واسطه سالن آمفی‌تئاتر نسبتاً بزرگ این بنا شدنی می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید