فعالیت حزبی مشارکت سیاسی را شفاف می‌کند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۲۷

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: فعالیت حزبی، مشارکت سیاسی را شفاف می‌کند چرا که احزاب سازمان‌های مشخصی برای فعالیت دارند و جلوی مفاسد از این طریق گرفته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی در نخستین کنگره حزب توسعه ملی با بیان اینکه یک مساله مهم برای ما بررسی موضع اسلام و فقه اسلامی درباره احزاب و کار تشکیلاتی است، گفت: این سوال وجود دارد که از نظر فقهی چه مایه و اساسی برای تحزب وجود دارد و مشروعیت تشکیل حزب را براساس چه قاعده‌ای باید تبیین کرد.

وی افزود: آخرین نظریه‌ای که درباره مشورت دینی فعالیت احزاب ارائه شده است، نظریه آیت‌الله منتظری در پاسخ به یک استفتا است که خلاصه نظر ایشان در این زمینه این است که ما مسلمانان وظیفه امر به معروف نهی از منکر داریم که اختصاص به موارد خرد و مقطعی ندارد بلکه امر به معروف و نهی از منکر در زمان ما نیازمند ابزار متناسب با زمان است که احزاب یک نمونه در این میان محسوب و تشکیل احزاب در این زمانه یک امر واجب تلقی می‌شود.

این پژوهشگر دینی با تاکید بر اینکه حزب مقوله وارداتی و غربی نیست بلکه در متن قرآن نیز وجود دارد، اظهار کرد: حزب امروزی تکامل یافته همان نوع فعالیت‌های سازمان یافته گذشته است و ما وظیفه داریم برای امر به معروف از حزب استفاده کنیم و نگاهمان به فعالیت حزبی نگاه به یک تکلیف باشد تا وقتی نوبت به فعالیت حزبی می‌رسد جنبه تکلیفی آن برجسته شود.

محلاتی با اشاره به اینکه اساسا حزب به عنوان پدیده‌ای نوین که سابقه ای در گذشته نداشته، انگاشته می‌شود، گفت: اثبات مشروعیت فعالیت احزاب با استدلال‌ها دشوار است، دلیل آن این است که در قرآن مفهومی داریم که عام و گسترده است اما نباید بین مفاهیم عام و خاص خللی ایجاد شود. در قرآن، جامعه ایمانی که به معنای کلیه مسلمانان است باهم پیوندی دارند که گاهی تعبیر به ولایت، گاهی به اخوت و گاهی به حزب می شود.

وی ادامه داد: فعالیت حزبی، مشارکت سیاسی را شفاف می‌کند چرا که احزاب سازمان‌های مشخصی برای فعالیت دارند و جلوی مفاسد از این طریق گرفته می‌شود. ما در بحث تحزب یک مشکل خاص به دلیل دینی داریم و در کشور هم با موانعی مواجه هستیم که برای کنشگران حزبی محدودیت ایجاد می کند و آنان نمی‌توانند برای ارائه برنامه به میدان بیایند.

محلاتی در پایان با اشاره به اینکه در قانون اساسی تبیین سیاست‌های نظام برعهده احزاب نیست، اظهار کرد: گاهی کسانی که در صحنه انتخابات ظاهر می‌شوند نه سیاستی را می‌توانند تغییر دهند و نه برنامه‌ای برای اداره کشور دارند و فعالیت احزاب در این شرایط دشوار می‌شود.

به گزارش ایسنا، نخستین کنگره حزب توسعه ملی ایران اسلامی ظهر امروز در مجموعه فرهنگی و اجتماعی مسجد الرحمن و با قرائت پیام سیدمحمد خاتمی خطاب به اعضای این حزب و با حضور جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید