نوری المالکی: اگر ایران در کنار عراق نمی ایستاد اوضاع به گونه ای دیگر بود

    کد خبر :67125

معاون رئیس جمهوری عراق گفت : برخی از سیاست های عربستان سعودی با الگوی سیاست های پیشین این کشور اختلاف دارد، ولی برخی از سیاست ها همچنان خطر آفرین است و منجر به نتایجی خواهد شد که شاهد آن هستیم.

نوری المالکی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المیادین افزود: از عربستان سعودی و همه کشورهای حاشیه خلیج(فارس) می خواهیم بدون توجه به وابستگی های فرقه ای و مذهبی و سیاسی با مردم عراق همکاری کنند.
وی گفت: امیدوارم کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در جهت تأمین منافع همه مردم عراق برنامه ریزی کنند و بار دیگر به طرح های فرقه گرایانه روی نیاورند. کاش ولیعهد عربستان برنامه ای ملی برای خدمت به تمام عراقی ها به ما ارائه دهد تا دو کشور در خاک هم سفیر داشته باشند.

المالکی افزود: اگر ایران در مبارزه با تروریسم در کنار عراق نمی ایستاد اوضاع از آنچه اکنون پیش آمده است ، بسیار خطرناک تر بود. ایران سلاحهای نظامی سربازان خود را به عراقیها بخشید تا با آن مقاومت کنیم.

معاون رئیس جمهوری عراق گفت: عراق خواست آمریکا مبنی بر اعمال محاصره زمینی ، دریایی و تسلیحاتی بر سوریه را ردمی کند.

المالکی در خصوص همه پرسی استقلال کردستان عراق گفت: با برگزاری همه پرسی استقلال در منطقه کردستان عراق، به منظور مقدمه سازی جدایی از خاک این کشور، مخالفیم و برگزاری این همه پرسی هیچ گونه پشتوانه یا پایه قانونی ندارد. هیچ یک از کشورهای اروپایی ، آمریکا ، ایران ، ترکیه و کشورهای عربی با برگزاری همه پرسی منطقه کردستان عراق موافق نیستند.

وی در باره سازمان بسیج مردمی (الحشد الشعبی) گفت: نیروهای این سازمان در نبرد موصل مشارکت داشت و دستآوردهایی محقق کرد و به پیروزی رسید و اگر این نیروها در میدان نبودند شرایط به سختی پیش می رفت. سازمان بسیج مردمی شایستگی های خود را ثابت کرد و باید به عنوان نیرویی نظامی که دارای پشتوانه قانونی است و با فرمانده کل نیروهای مسلح در ارتباط است به کار خود ادامه دهد. بنده تضعیف نیروهای بسیج مردمی را تأیید نمی کنم چرا که این نیروها نقطه قوتی هستند که باید به آن در مقابله با چالش ها تکیه کنیم. حضور نیروهای بسیج مردمی در کنار ارتش و نیروهای مسلح، یک پشتوانه محسوب می شود. سازمان بسیج مردمی آنگونه که برخی می گویند سازمانی کاملا شیعی نیست، در میان نیروهای این سازمان 30 هزار نفر از اهل تسنن حضور دارند و مسیحیان و ایزدی ها و شبک ها نیز در آن سهیم هستند.

نوری المالکی در پایان گفت: ما همچنان با چالش ها و اوضاع خطرناکی رو به رو هستیم، زیرا هر چند داعش از لحاظ نظامی در موصل شکست خورده ولی تروریسم هنوز به طور کامل نابود نشده است. اگر مشکلات باقی بمانند پیروزی هایی که در استان های مختلف محقق شد بار دیگر در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

العالم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید