ناوگان دریایی چین وارد عربستان شد

    کد خبر :67122

ناوگان نیروی دریایی چین با ورود به بندر جده عربستان سعودی، دیدار پنج روزه خود از این کشور عربی حوزه خلیج فارس را آغاز کرد.

به گزارش بازتاب و بر اساس اعلام رسانه های چین، این دیدار به دنبال توسعه روابط دوستانه چین و عربستان سعودی، همکاری اقتصادی، تجاری و تبادلات فرهنگی و نظامی دو کشور صورت می گیرد که طی سالهای اخیر با رشدی قابل توجه همراه بوده است.
«شن هائو» فرمانده ناوگان اعزامی چین به عربستان بر اساس گزارشی که تلویزیون مرکزی چین روز سه شنبه منتشر کرد، گفت که نیروی دریایی کشورش انتظار دارد در آینده تبادلات و همکاری خود با نیروی دریایی عربستان سعودی را تقویت بخشیده و به طور مشترک برای حفظ صلح و ثبات منطقه و جهان تلاش کند.
پکن و ریاض اواسط فروردین ماه سالجاری و در جریان سفر یک هیات نظامی عربستان به چین، بر سر گسترش روابط دو کشور به خصوص ارتقای همکاری‌های نظامی توافق کردند.
نیروهای نظامی چین و عربستان پیشتر نیز همکاری مشترکی داشتند و سال گذشته میلادی دو کشور اولین مانور نظامی را با حضور نیروهای ویژه خود، که اعلام شد در راستای مبارزه با تروریسم بوده است در جنوب غرب چین برگزار کردند.
چین و عربستان در جریان سفر اسفند ماه سال گذشته «ملک سلمان پادشاه 81 ساله عربستان سعودی به چین هم توافقنامه تجاری به ارزش دستکم 65 میلیارد دلار امضا کردند که یکی از آنها راه اندازی کارخانه ساخت و تولید هواپیماهای تهاجمی بدون سرنشین (پهپاد) در این کشور عربی حوزه خلیج فارس است.
پیشتر نیز برخی منابع خبری منطقه گزارش هایی مبنی بر خرید 300 فروند پهپاد مدل «وینگ لونگ 2» از چین توسط عربستان خبر داده و از این توافق به عنوان بزرگترین قرارداد فروش هواپیماهای بدون سرنشین در تاریخ چین نام برده بودند.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بهمن ماه سال 94 و در جریان سفر دوره ای خود به خاورمیانه به عربستان سعودی قول داد که همکاری‎های امنیتی خود را با ریاض افزایش می‎دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید