رفت و برگشت قیمت نفت به کانال ۵۰دلاری

    کد خبر :67035

 

نفت اولین روز بازگشایی بازارهای جهانی در هفته‌جاری را با نوسان حول قیمت 50 دلار یعنی نزدیک به بیشترین سطح ظرف دو ماه گذشته آغاز کرد، این در حالی است که انتشار خبرهای مثبت در فضای بازار ادامه پیدا کرد.

بهای نفت‌خام آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 16 به وقت تهران) 20 سنت کاهش یافت و به 51/ 49 دلار بر بشکه رسید. برنت نیز در بازار لندن 8 سنت کاهش یافت و به قیمت 44/ 52 دلار بر بشکه معامله شد. این در حالی است که در ساعات اولیه بازگشایی بازار بهای نفت خام آمریکا تحت‌تاثیر انتشار اخباری مبنی بر احتمال تحریم صادرات نفت ونزوئلا از سوی آمریکا و افزایش قیمت نفت عربستان در بازار آسیا از سقف روانی 50 دلار گذشت و به قیمت 06/ 50 دلار بر بشکه معامله شد. به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال نفت نتوانست چندان قیمت‌های بالای 50 دلار را تحمل کند و در ادامه روز کمتر از این سطح معامله شد. به گزارش رویترز، بعد از برگزاری نشست کمیته ویژه نظارت بر اجرای توافق که هفته گذشته در روسیه برگزار شد، فضای مثبتی در بازار نفت حاکم شد به‌طوری‌که قیمت‌ها در این مدت رشد نزدیک به 10درصدی را تجربه کردند چراکه در این نشست احتمال تداوم اجرای توافق بعد از پایان ضرب‌الاجل مارس 2018 مطرح شد.

همچنین قرار است برخی وزرای کشورهای عضو اوپک هفته آینده(7 و 8 آگوست) در ابوظبی با یکدیگر دیدار و درخصوص میزان پایبندی به توافق، مذاکره کنند. رئیس بازارهای کالایی موسسه LBBW در این‌خصوص به رویترز گفته است: «پس از آنکه اوپک اعلام کرد هفته آینده برخی وزرای نفت این سازمان در ابوظبی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد، فضای روانی در بازار نفت بسیار مثبت شد.» آمار نشان می‌دهد جمعه گذشته حجم قراردادهای انتظار برای رشد قیمت نفت(اختیار خرید) به بیشترین سطح ظرف 3 ماه گذشته رسید.

علاوه بر این کاهش شدید موجودی انبارهای نفتی آمریکا از دیگر عوامل رشد قیمت نفت محسوب می‌شود. موجودی انبارهای نفتی این کشور هفته گذشته 2/ 7 میلیون بشکه کاهش یافته و بر این اساس سطح موجودی انبارهای نفتی نسبت به مارس گذشته حدود 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت این کشور نیز پس از رشد بیش از ۱۰ درصدی از اواسط سال ۲۰۱۶، در هفته منتهی به ۲۱ جولای حدود 2/ 0 درصد کاهش یافت و به 41/ 9 میلیون بشکه در روز رسید.

روند حفاری در میادین نفتی این کشور نیز کند شده و در ماه جولای تنها ۱۰ دکل جدید اضافه شده که کمترین میزان از ماه مه سال ۲۰۱۶ به این طرف بوده است. از سویی آمریکا در حال بررسی وضع تحریم‌ها علیه بخش نفت ونزوئلا در واکنش به انتخابات روز یکشنبه این کشور برای تشکیل یک نهاد عالی به منظور بازنویسی قانون اساسی است، این موضوع می‌تواند به کاهش عرضه نفت این کشور در بازارهای جهانی منجر شود. با این حال باید توجه داشت که به دلیل مصرف بالای داخلی نفت ونزوئلا، صادرات نفت این کشور چندان زیاد نیست (کمتر از 300 هزار بشکه در روز) و در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا چندان بر بازار نفت اثرگذار نخواهد بود.

اما یکی از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها در بازار نفت به خبر کاهش صادرات نفت عربستان باز می‌گردد. آن‌طور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند صادرات نفت این کشور در ماه آگوست به 6/ 6 میلیون بشکه خواهد رسید که نسبت به سطح کنونی 400 هزار بشکه کمتر است. این میزان همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز کاهش یک میلیون بشکه‌ای را نشان می‌دهد. علاوه بر این برخی منابع روز گذشته اعلام کردند که این کشور احتمالا بهای نفت خود را برای سر رسید ماه سپتامبر در بازار آسیا افزایش خواهد داد.

به گزارش رویترز، چهار منبع آگاه اعلام کرده‌اند که عربستان بهای رسمی نفت سبک خود در بازار آسیا را در ماه سپتامبر بین 5 تا 15 سنت نسبت به ماه پیش از آن افزایش خواهد یافت. همچنین بهای نفت فوق سبک این کشور احتمالا 35 تا 50 سنت افزایش خواهد یافت. این خبر نیز روز گذشته از قیمت‌ها در بازار نفت حمایت کرد. کارشناسان در تحلیل رفتار عربستان می‌گویند این کشور بالاخره پذیرفته که تولیدکننده نوسانی بازار نفت است و در حال‌حاضر تنها کشوری است که با سطح تولیدات خود می‌تواند قیمت‌ها را تغییر دهد. با این حال این سطح از اقدامات سعودی‌ها را برای رشد اساسی در بازار نفت کافی نمی‌دانند چراکه با وجود صعود نفت در بازارهای جهانی و رسیدن به آستانه 50 دلاری باید توجه داشت که همچنان قیمت‌ها نسبت به سال 2014 یعنی پیش از شروع افت بهای نفت حدود 50 درصد کمتر است. همچنین باوجود کاهش رشد تولیدات آمریکا، اما افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر خود می‌تواند محرکی برای رشد تولیدات این کشور باشد و این موضوع مانع از تداوم افزایش قیمت نفت به سطوح بالاتر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید