یک گام دیگر در جهت اجرای استانداردهای تجارت حلال

    کد خبر :66925

 

بزودی با راه اندازی بخش اندازه شناسی شیمیایی در حوزه حلال، ایران یک گام دیگر در جهت اجرای استانداردهای بین المللی تجارت حلال برمی دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، دومین نشست کمیته استانداردسازی کالاها و خدمات حلال، امروز با حضور رییس و اعضای دبیرخانه شورای سیاستگذاری و راهبردی کالا و خدمات حلال در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.

در این نشست علیرضا خاکی فیروز، رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ، با ارایه گزارشی از صنعت حلال کشور امارات متحده عربی ، به بررسی فعالیت های این کشور در صنعت حلال پرداخت.

خاکی فیروز، مقررات و الزامات برای محصولات حلال در این کشور را براساس استاندارد، سیستم مدیریت کیفیت ، محصول بهداشتی خوب و رویه تولید مناسب معرفی و تاکید کرد: برای موفقیت در تجارت حلال ملزم به رعایت استانداردهای بین المللی هستیم و گواهی نامه ها باید با استاندارد ۱۷۰۶۵ تطبیق داشته باشد.

وی سرمایه گذاری برای ایجاد و تجهیز آزمایشگاه آزمون محصولات حلال را ضروری دانست و اظهار داشت: لازم است برای محصولات حلال یک نشان حلال معرفی شود.

صدور نشان حلال به صورت واحد

راه اندازی کارگروه اندازه شناسی در حوزه حلال

خسرو معدنی پور، رییس مرکز اندازه شناسی با ارایه گزارشی از وضعیت صنعت حلال در کشور ترکیه گفت : در کشور ترکیه حدود ۴۰۰ گواهی برای غذای حلال صادر شده است.

وی هماهنگی و یکسان سازی بین دستگاهها را مهمترین عامل در پیشبرد صنعت حلال در کشور دانست و افزود: مرکز اندازه شناسی درنظر دارد در حوزه حلال ، بخش اندازه شناسی شیمیایی ایجاد کند.

معدنی پور، عضویت در کمیته های فنی و مشارکت در طرح های اندازه شناسی حلال را از دیگر برنامه های این مرکز معرفی کرد. وی همچنین تجهیز آزمایشگاه های مرجع ملی در زمینه اندازه شناسی حلال را ضروری دانست و از تشکیل کارگروه اندازه شناسی در حوزه حلال خبر داد.

مالزی پیشرو در صنعت حلال

مرضیه رضوی زاده ، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در این نشست در خصوص اقدامات صورت گرفته در کشور مالزی در زمینه صنعت حلال گفت: این کشور از سال ۱۹۸۲ فعالیت خود را در زمینه غذای حلال آغاز کرد.

وی اظهار داشت : کشورهای پیشرو در صنعت حلال امروزه علاوه بر مواد غذایی در صنایع دیگری از جمله لوازم آرایشی ، تدارکات ، دارایی ، حمل و نقل و گردشگری وارد شده اند.

نگاه صادراتی به صنعت حلال

وحید مرندی مقدم ، معاون نظارت بر اجرای استاندارد و رییس کمیته استانداردسازی کالاها و خدمات حلال در این نشست با بیان اینکه توجه به صنعت حلال با نگاه صادراتی است اظهار داشت: باید سهم عمده ای از ۲۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنعت حلال در دنیا داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت های کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی در زمینه حلال گفت: هر نهاد با مسئولیت پذیری مناسب در زمینه حلال ، بستر لازم در توسعه صنعت حلال در کشور را فرآهم کند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد ، وجود یک نشان برای حلال در کشور را ضروری دانست و اظهار داشت: باید با معرفی نشان حلال واحد بتوانیم اعتماد سازی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید