جدیدترین اخبار
۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۲ اقتصادی کد خبر :66673

رونمایی دو محصول فولکس‌واگن در ایران به کجا رسید؟

قرار بود فولکس واگن همکاری خود را سال گذشته با ایران شروع کند، اما به خاطر اینکه نتوانسته بود نظر مثبت آمریکا را جلب کند مذاکرات خود را به …

آرمین جهانشاهی- نامش یادآور قورباغه است! به هر که بگویید فولکس قبل از آنکه به فکر آرم و مدل‌های این برند باشد سریع به شما می‌گوید همان قورباغه خودمان. خودروی بیتل برای کسی غریبه نیست، اما در این میان مدل کاروان یا همان مینی‌ون این برند آلمانی هم ناشناخته نیست.

در حقیقت سابقه تاریخی فولکس واگن در ایران به دهه ۵۰ میلادی و عرضه مدل بیتل باز می‌گردد که در ادامه با مدل‌های گلف و پاسات در دهه ۶۰ و مدل محبوب گل در اوایل دهه ۸۰ شمسی دنبال شد. حال بنا شده تا پایان شهریور ماه فولکس واگن هم به رقبای فرانسوی و کره‌ای خود افزوده شود. هرچند که نمی‌خواهد داخلی‌سازی خودروهایش را مانند پژو، رنو و سیتروئن در ایران پیاده‌سازی کند، اما خبر آمدنشان باعث خوشحالی خریداران خودرو به‌خصوص از جنس ژرمن‌ها شده است. این برند تا حدود ۱۷‌ سال پیش در ایران بود، ولی این بازار را سودده ندید و از سویی به خاطر فشارهای آمریکا ترجیح داد دیگر در این کشور آسیایی نماند. اما حضور دوباره فرانسوی‌ها و کره‌ای‌ها باعث شد این برند هم برای برگشت به ایران به دنبال شریک بگردد. حال قرار است با شریک ایرانی خود دو مدل را وارد کند. هرچند این مدل‌ها نهایی نشده است، اما شنیده‌ها از حضور دو خودروی تیگوان و پاسات خبر می‌دهد.

قرار بود فولکس واگن همکاری خود را سال گذشته با ایران شروع کند، اما به خاطر اینکه نتوانسته بود نظر مثبت آمریکا را جلب کند مذاکرات خود را به پایان نرساند. بدین جهت نامه‌های عذرخواهی را این مجموعه به ایران فرستادند و در آن عنوان کرده بودند ما برای حضور در ایران مشتاق هستیم، ولی تا وقتی نتوانیم تأیید آمریکا را بگیریم مجبور به عقب انداختن قراردادهای بین طرفین هستیم. نامه‌های دیگر این برند آلمانی هم گویای اشتیاقش برای حضور در ایران است.

حال که آمریکا مهر تأییدی بر همکاری فولکس واگن با ایران زده است، لذا تا یک ماه دیگر این خودروساز آلمانی وارد ایران می‌شود و می‌خواهد با ۳ درصد داخلی‌سازی، خودروهای خود را در ایران تولید کند؛ البته این ۳درصد به معنای واردات و مونتاژ در ایران است.

چندی پیش محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، زیر بار داخلی‌سازی ۳درصد نرفت و گفت: این عدد مورد تأیید ما نیست و آن چیزی که ما شنیدیم ۲۰ درصد است. البته باید این را هم بگویم که اگر فولگس واگن بخواهد با ۳ درصد داخلی‌سازی شروع کند مورد تأیید ما نیست و این موضوع به منزله تولید مشترک نیست.

خودروی اول که قرار است به ایران بیاید پاسات است. اگر بخواهیم مدل پاسات را به صورت کلی معرفی کنیم، باید عنوان کرد که این خودرو در کلاس D یا همان سدان سایز بزرگ خانوادگی قرار دارد و در بازار آمریکا در نسخه ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر با قیمت ۲۳ هزار دلار آغاز و در مدل V6 به قیمت ۳۴ هزار دلاری نیز می رسد. این خودرو به احتمال زیاد با همان موتور ۱٫۸ لیتری توربو ۴ سیلندر به قدرت ۱۷۰‌ اسب بخار و دو مدل جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تک و دوکلاچه در ایران عرضه می‌شود.

تیگوان نیز یکی از پرطرفدارترین کراس اوورهای سایز متوسط در بازار جهانی است و در بازه قیمتی ۲۳ تا ۳۷ هزار دلار در آمریکا عرضه می‌شود. موتور احتمالی این خودرو می‌تواند موتور جدید ۲ لیتری توربو با ۱۸۰ اسب بخار و دو جعبه دنده ۸‌ سرعته در آخرین نسخه آن یا جعبه دنده ۷‌ سرعته دوال کلاچ باشد که با توانایی شتاب‌گیری صفرتا صد در ۸٫۵ ثانیه می‌تواند در نقش یکی از سریع‌ترین کراس اوورهای سایز متوسط بازار ظاهر شود .با توجه به قیمت ارزی این خودرو و مقایسه با رقبا بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت نهایی مدل عرضه شده در ایران کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان باشد.

حدود یک ماه پیش بود که مهرزاد فردوس مدیرعامل گروه صنعتی ماموت در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن از رونمایی محصولات فولکس در تاریخ ۱۶مردادماه خبر داد، ولی با توجه به اینکه هیچگونه تحرک خاصی از شرکت مربوطه مشاهده نمیشود، رونمایی این محصولات در تاریخ اعلام شده کمی بعید به نظر میرسد.

وبگردی

روی خط خبر

  • سفر بارزانی به تهران؛ بیم و امید کردها
  • روایت زیباکلام از بازی خطرناک علیه روحانی
  • اروپا چگونه برجام را حفظ می‌کند؟
  • ناجا از شهرداری تهران شکایت کرد: قرارداد میلیاردی با شهرداری سابق در زمان انتخابات غیرواقعی است
  • عماد افروغ: زنگ خطر جابجایی خادم و مخدوم در ایران به صدا در آمده!/ اعتماد میان قدرت سیاسی و مدنی، ضامن سلامت سیاسی کشور است
  • عراقچی: ایده برخی از اروپایی‌ها دادن امتیاز غیربرجامی به ترامپ برای نگه داشتن او در برجام است
  • ردیف بودجه موسسه آیت‌الله مصباح حذف نشده / ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه نهادهای فرهنگی حذف شد که امیدوارم در صحن علنی بازگردد
  • کنسرت گروه محبوب “ماکان بند” در محلی متفاوت
  • چرا عربستان، ترکیه را خطرناکتر از ایران می‌داند؟
  • شلیک موشک بالستیک انصارالله به پادگان وابسته به مزدوران هادی در تعز
  • آقای بازیگر از فصل ۴ “شهرزاد” گفت
  • برنامه ریزی جدی برای نابرابری‌ها در روستاها و شهرهای کوچک
  • تیلاپیا مضر نیست/ به خاطر قزل‌آلا ممنوع کردیم
  • اجازه نمی‌دهیم برخی جریان‌ها هزینه آشوب را کم کنند
  • رئیس جمهور به چالش «رشیدپور» جواب می‌دهد؟
  • علی مطهری: انتشار فیلمی از جلسه خبرگان رهبری مسئله مهمی نبود/ اینکه مردم از مباحثات مجلس خبرگان آگاه شوند امر مثبتی است
  • رمزگشایی از شرط و شروط ترامپ برای «برنامه موشکی ایران» /کارشناس مسائل نظامی: موشک های ایران دفاعی است نه تهاجمی
  • هر ایرانی باید تنها یک دفترچه بیمه داشته باشد
  • وقتی مادری ار روی فقر مجبور می شود فرزند خود را به دیگری واگذار کند!
  • خداحافظی «لیسانسه‌ها» از تلویزیون
  • تأکید معاون شهردار تهران بر توسعه دوچرخه سواری در پایتخت
  • توضیحات پلیس درباره خبر آتش سوزی در شهرداری
  • ۱۵ سال طراحی نیسان در اروپا
  • کارمندان و کارگران کمپانی مرسدس بنز در سال۱۸۹۷
  • همان «پنج نفری» که توانایی بر هم زدن بازار ارز را دارند، رئیس بانک مرکزی کنید!
  • صادرات زعفران ۳۳ درصد بیشتر شد
  • دلیل ممنوعیت واردات تیلاپیا حمایت از تولید داخل اعلام شد
  • حذف کاغذ از فرایند مالیاتی
  • واکنش ایران به ادعاهای عادل الجبیر
  • برنامه ترکیه برای کاهش وابستگی به واردات