انتشار ۱۳۰ عنوان کتاب سینمایی در سال گذشته

    کد خبر :66601

دبیر هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران گفت که در سال گذشته ۱۳۰ عنوان کتاب سینمایی چاپ شده اند که این رقم حیرت انگیز است. از اولین روزی که سینما به وجود آمد تا مقطع انقلاب تمام کتابهای سینمایی چاپ شده در کشورمان حدود۳۰۰ کتاب بوده است.

به گزارش پویا، نشست خبری جشن کتاب سال سینمای ایران صبح امروز دوشنبه 9 مرداد ماه با حضور اهالی رسانه در خانه سینما برگزار شد.

خسرو دهقان دبیر جشن کتاب سال سینمای ایران در این نشست گفت: هفت سال از برگزاری اولین جشن سینمای ایران می گذرد. من خیلی به نوآوری اعتقادی ندارم چرا که معتقدم بسیاری از نوآوری ها باعث خراب شدن کارها می شود. جشن کتاب سینما در مجموعه کارهای عادی سینما به عنوان یک پکیج معنا می دهد. یکی از کارهای خانه سینما پیگیری دغدغه های صنفی باید باشد و کار دیگر آن باید کار فرهنگی مثل برگزاری کلاس و چاپ کتاب و غیره باید باشد.

وی ادامه داد: اولین چیزی که برای همه در فراخوان ما جالب است داوران هستند. ما سعی کردیم در انتخاب داوران نوآوری نداشته باشیم. آقای بیژن اشتری ، شهریار توکلی، حبیب رضایی، اصغر یوسفی نژاد، حسن حسینی، علی لقمانی، امیررضا نوری پرتو داوران هفتمین جشن کتاب سینمای ایران خواهند بود. علت انتخاب آقای نوری پرتو این است که او هم جوان است و هم بسیار با سواد است.

دهقان بیان کرد: از اول مهرماه ما کتابهای سینمایی را برای داوران ارسال خواهیم کرد، نامزدها 4 بهمن ماه اعلام می شوند و جشن کتاب سینمای ایران اسفند ماه در خانه سنیما برگزار می شود. ما قرار است که کتابهایی را بپذیریم که از اول سال 1395 تا شهریور 1396 چاپ شده اند. در سال گذشته 130 عنوان کتاب سینمایی چاپ شده اند که این رقم حیرت انگیز است. از اولین روزی که سینما به وجود آمد تا مقطع انقلاب تمام کتابهای چاپ شده حدود300 کتاب است. متاسفانه فرهنگ و هنر و کتاب در آخرین درجه اهمیت در کشورمان است در حالی که در کشورهای دیگر مردم از پول واکس کفششان می زنند برای خرید کتاب و خواند کتاب.

وی بیان کرد: جشن کتاب سال سینمای ایران گونه از حمایت است برای نویسندگان و ناشرانی که کتاب سینمایی منتشر می کنند. من در این مکان اعلام می کنم که خانه سینما آمادگی برگزاری جشن امضای برای تمام کتاب های سینمایی دارد.

منوچهر شاهسواری نیز در این نشست گفت: در حال مذاکره با پژوهشگران سینمایی هستیم تا درباره موضوعاتی که تاکنون در کتابهای سینمایی به آن پرداخته نشده است، کتاب نوشته شود.

دهقان اظهار کرد: ما تمام امیدمان این است که از بین رفتن کتابخوانی به جای 10 سال آینده 100 آینده اتفاق بیفتد. برخی به من می گویند چرا در این جشن تغییرات بسیاری انجام نداده ای، من مانند آن وزیری نیستم که وقتی به وزارت می رسد تا دربان را هم عوض می کند.

وی درباره جوایز جشن کتاب سال سینمای ایران گفت: جایزه بهترین تالیف که 5 سکه بهار آزادی است به همراه هدهد طلایی به مولف کتاب می دهیم. نکوداشت امسال را به فردی خواهیم داد که سالهاست در این عرصه فعالیت می کند اما ناشناخته است و کسی تا به حال از او قدردانی نکرده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید