«دف» به روایت بیژن کامکار

    کد خبر :66592

دو فیلم مستند «دف، روایت استاد بیژن کامکار» و «چشم به راه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش پویا، دو فیلم مستند «دف، روایت استاد بیژن کامکار» و «چشم به راه» هر دو از ساخته‌های مهدی طالبانی سه‌شنبه 10 مرداد ساعت 18 با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آیند.

در مستند «دف، روایت استاد بیژن کامکار» به تأسی از روایت مستقیم یکی از اعضای خانواده هنرمند کامکارها، طالبانی به بازنمایی و تشریح پیشینه و جایگاه ساز «دف» در موسیقی ایران زمین می‌پردازد. بیژن کامکار اولین نوازنده دف است که این ساز را در سال 1353 به طور رسمی وارد موسیقی ایرانی و سنتی کرده است. دف که به‌رغم صدای پرطنین و اثرگذارش، پیشتر سازی گوشه‌نشین بود و تا آن زمان تنها در خانقاه‌های دراویش قادریه کردستان و مراسم آئینی آن خطه نواخته می‌شد، به همت ایشان و با حمایت استادان محمدرضا لطفی و محمدرضا شجریان در موسیقی ایرانی و سنتی کشورمان حضوری عینی پیدا می‌کند و بعدا توسط گروه کامکارها نیز به‌طور رسمی وارد موسیقی کردی می‌شود.

مستند «چشم به راه» نیز روایتی ساده و مستقیم از چگونگی نگاه و گذران زندگی افراد کهن‌سال در یک خانه سالمندان ارائه می‌شود. خانه‌یی که بیشتر ساکنانش به دلیل تنهایی، انگیزه‌ای برای ادامه زندگیِ خود ندارند. آنان که اوقات خود را با ناامیدی و یأس سپری می‌کنند، خسته از زندگی و دل‌زده از کم‌توجهی چشم به راه مرگ هستند. اما در این میان، پیر مردی 74 ساله‌یی دیده می‌شود که بر خلاف سایر ساکنان آن‌جا، بسیار شاد و پر انرژی است. او سرشار از امید و شور و نشاط زندگی است و..

علاقه‌مندان برای تماشای این دو فیلم مستند می‌توانند سه‌شنبه 10 مرداد ساعت 18 به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید