دیجیتال‌سازی ۳۹ هزار نسخه خطی کتابخانه ملی

    کد خبر :66502

معاون کتابخانه ملی از دیجیتال‌سازی تمامی منابع خطی این کتابخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کتابخانه ملی با داشتن نسخ خطی نفیس و بسیار نفیس در حوزه‌های مختلف علوم از جمله منابع غنی نگهداری این مخطوطات در کشور به شمار می‌‌آید. نسخ خطی موجود در این کتابخانه در حوزه‌های مختلف فلسفه و عرفان، فقه واصول، طب، ریاضی، نجوم، ادبیات و تاریخ به زبان فارسی و عربی‌ست که تعدادی از آنها نسخه‌های نادر و نفیس و باارزش است. همچنین این مخزن واجد مجموعه‌ای از نخستین ترجمه‌های فارسی اروپاییان است. افزون بر این، تعدادی از نسخه‌های نفیس موجود همانند رسالات ملاصدرا، کتاب وافی و شرح اشارات و تنبیهات به خط مؤلف آنها و برخی به خط استادان نامی همچون عبدالوهاب نغمه، احمدنیریزی، زین العابدین اصفهانی و خاندان وصال کتابت شده‌اند.

یکی از انتقاداتی که در سال‌های اخیر متوجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود، عدم توجه مسئولان به دیجیتال‌سازی منابع این کتابخانه بود. این کتابخانه در سال‌های اخیر تلاش داشته تا با اهتمام ویژه به این موضوع، دیجیتال‌سازی منابع مختلف را انجام دهد. غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی، در گفت‌وگو با تسنیم، از اتمام دیجیتال‌سازی منابع خطی این کتابخانه خبر داد و گفت: در گنجینه کتابخانه ملی حدود 39 هزار نسخه خطی نگهداری می‌شود که برخی از این منابع، از جمله آثار نفیسی هستند که یا از نظر قدمت و یا از منظر کتابت و هنر به کار رفته، از اهمیت خاصی برخوردارند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تلاش شده تا نسخ خطی موجود در کتابخانه دیجیتال‌سازی شود. در حال حاضر تقریباً تمامی نسخ خطی موجود دیجیتال‌سازی شده‌اند و دیجیتال‌سازی در دیگر بخش‌ها نیز ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید