سیاسیون چه واژه‌هایی را نباید بگویند

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی از به‌کار بردن برخی واژه‌ها توسط سیاسیون علی‌الخصوص در دوران انتخابات گلایه و انتقاد کرد.

 برخی مواقع از زبان سیاسیون کشور واژه‌هایی شنیده می‌شود که در ادبیات سیاست جایگاهی ندارد، زیرا این واژه‌ها در حوزه سلامت جای دارد، مثلاً واژه “آلزایمر”؛ که متأسفانه حتی بالاترین مسئولان کشوری نیز برخی مواقع از چنین واژه‌هایی استفاده می‌کنند که باعث رنجش افراد مبتلا به این عارضه می‌شود، کما اینکه کارشناسان امر معتقدند سیاسیونی که از چنین واژه‌هایی استفاده می‌کنند در هر جایگاهی که هستند از سواد سلامت پایینی برخوردار بوده و یا مشاوران ضعیفی دارند.

در این رابطه اکبر دارویی ــ دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران با نقد برخی اظهارنظرهای سیاسیون که در مواقعی از الفاظ پزشکی برای انتقاد به رقبای خود استفاده می‌کنند، به تسنیم عنوان کرد: مثلاً واژه “گفتاردرمانی” یک واژه‌ای است که در حوزه سلامت وظیفه ارائه خدمات بسیار متعددی در حوزه زبان و گفتار دارد و نباید سیاسیون از این واژه به اصطلاح برای امورات سیاسی به‌کار گیرند.

وی در توضیح زیان‌های استفاده از این واژه‌ها بیان داشت: همین الآن نیز بسیاری از افراد و حتی متخصصان با خدمات واقعی گفتاردرمانی آشنایی ندارند و حال اگر در گفتمان سیاسی از چنین واژه‌هایی استفاده شود مردم نه‌تنها آگاهی درستی از سواد سلامت پیدا نخواهند کرد بلکه گفتاردرمانی را نوعی واژه سیاسی تلقی خواهند کرد و مسلماً در روند درمان بیماران نیازمند گفتاردرمانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

دارویی در توضیح بیشتر درباره خدمات گفتاردرمانی بیان داشت: تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری به‌عهده آسیب‌شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) است و گفتاردرمانی یکی از رشته‌های توانبخشی است که به پیشگیری و درمان غیردارویی مشکلات گفتار و زبان می‌پردازد.

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران همچنین به برخی مشکلات در این رشته نیز گریزی زد و گفت: متأسفانه گاهی دیده می‌شود که برخی افراد که در این زمینه فاقد تخصص هستند، از ناآگاهی افراد و خانواده‌ها استفاده و ادعا می‌کنند که می‌توانند مشکل آنها یا فرزندشان را رفع کنند و حتی تا جایی پیش می‌روند که مدعی درمان تضمینی هم می‌شوند.

دارویی افزود: این گونه اقدامات سودجویانه که در سایر امور پزشکی نیز مسبوق به سابقه است، علاوه بر تحمیل هزینه به مراجع و خانواده، موجب تأخیر در بهبودی شده و بعضاً تبعات منفی هم در پی دارد و براساس قوانین، دخالت نابجا در امور پزشکی و درمانی قابل پیگیری است و مراجعی هم برای رسیدگی به احقاق حقوق بیماران تعیین شده است.

وی عنوان کرد: افراد و خانواده‌هایی که به‌دنبال رفع مشکلات گفتاری هستند باید از طریق صحیح و از مجاری رسمی مانند نظام پزشکی، معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها و انجمن گفتاردرمانی، به جستجوی افراد متخصصی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته گفتاردرمانی هستند، اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: در وب‌سایت رسمی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران (به‌نشانی issta.ir) اسامی اعضای این انجمن معرفی شده‌ و در آینده نزدیک اطلاعات اعضای دارای مجوز فعالیت در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از همین طریق در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران همچنین درباره همایش گفتاردرمانی ایران توضیح داد: پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران طی روزهای 7 و 8 اردیبهشت 96 در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد. گسترش ارتباطات بین‌دانشگاهی و بین‌رشته‌ای، ارائه یافته‌های جدید علمی در حوزه گفتاردرمانی و علوم مرتبط، گسترش رویکرد تیمی در درمان اختلالات گفتار و زبان و تبادل اطلاعات و تجربیات بالینی از جمله اهداف این همایش است.

دارویی خاطرنشان کرد: این همایش فرصتی فراهم می‌کند تا اساتید، دانشجویان و علاقمندان گفتاردرمانی موقعیّت علمی و حرفه‌ای خود را نقد و ارزیابی و خود را برای حرکت به‌سوی آینده و تعالی و پیشرفت آماده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید