پیشنهاد عراق به ایران: بازگشت به قرارداد الجزایر برای تعیین مرز دو کشور

    کد خبر :66219

وزیر حمل و نقل عراق گقت: دو کشور برای جلوگیری از اختلاف نظر به قرارداد الجزایر برگردند.
وزیر حمل و نقل عراق در دیدار با وزیر دفاع ایران خواهان اجرایی شدن قرارداد الجزایر برای تعیین خط مرزی ایران و عراق شد.

به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت عراقی “الغدپرس”، وزارت حمل و نقل عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد “کاظم فنجان الحمامی” وزیر حمل و نقل این کشور شنبه 7 مردادماه در دیدار با “حسين دهقان” وزیر دفاع ایران خواستار تعیین مرزهای میان دو کشور براساس قرارداد الجزایر شد.

حسین دهقان وزیر دفاع ایران (سمت راست) و کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل و نقل عراق

بر اساس این بیانیه، الحمامی برای جلوگیری از مضرات نامعین بودن خط مرزی میان دو کشور خواستار تعیین خط مرزی بین ایران و عراق در رودخانه اروندرود شد.

وی به وزیر دفاع ایران پیشنهاد داده است که دو کشور برای جلوگیری از اختلاف نظر به قرارداد الجزایر برگردند و برای تعیین خط مرزی در أب‌های اروندرود آن را اجرایی کنند.

به گفته وزارت حمل و نقل عراق، دهقان نیز موافقت اولیه ایران با اصل موضوع را اعلام کرده و گفته است که موضوع را برای بررسی بیشتر به وزارت خارجه خواهد فرستاد.

عهدنامه الجزایر در سال 1975 میلادی بین “محمد رضا پهلوی” شاه ایران و “صدام حسین” معاون وقت رئیس جمهور عراق با میانجیگری “هواری بومدین” رئیس جمهور وقت الجزایر امضا شد. بر اساس این توافق خط تالوگ به عنوان خط مرزی ایران و عراق در آب‌های اروند رود (شط العرب) تعیین شد.

این توافقنامه پس از انقلاب 1357 در ایران، از سوی دولت وقت عراق نقض و باطل اعلام شد و تمام اروند رود را در حاکمیت خود اعلام کرد. این موضوع یکی از دلایل جنگ 8 ساله میان دو کشور بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید