ترامپ: پیمان نفتا را لغو نمی‌کنم

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۹

رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به رهبران کانادا و مکزیک گفت که دولتش در این مرحله معاهده نفتا را لغو نخواهد کرد اما به سرعت مذاکره مجدد برای تجدید آنرا با این دولت ها آغاز خواهد کرد.

 به نقل از رویترز، این خبر  در بیانیه ای از طرف کاخ سفید در حالی اعلام شد که به نقل از مقامات کاخ سفید گفته می‌شد ترامپ و مشاورانش در نظر دارند دستوری اجرایی برای خارج شدن ایالات متحده از پیمان تجاری آنها با کانادا و مکزیک(نفتا) که یکی از بزرگترین بلوک‌های تجاری دنیاست صادر کنند.

در واکنش به احتمال صدور این دستور اجرایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد برای مذاکره دوباره پیرامون نفتا،  به پای میز مذاکره بازگردد.

در همین حال، در بیانیه تازه کاخ سفید آمده است: ترامپ در گفتگویی تلفنی با رییس جمهور مکزیک، انریکه پنیا نیتو،  و نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، اعلام کرده است که از لغو فوری نفتا خودداری خواهد کرد. در این بیانیه از این گفتگو با عنوان یک گفتگوی خوب و سازنده یاد شده است.

در این بیانیه در نقل قولی از ترامپ آمده است: «به روز رسانی نفتا از طریق مذاکره مجدد یک امتیاز است  و کار کردن با ریس جمهور پینیا نیتو و نخست وزیر ترودو مایه افتخار است و من اطمینان دارم نتیجه پایانی مذاکره، هر سه کشور را قدرتمندتر می‌کند.»

صدور این بیانیه بلافاصله موجب شد  ارزش پول کانادا و مکزیک در بازارهای آسیایی دوباره افزایش یابد و ارزش دلار در برابر دلار کانادا ۰.۶ درصد و در مقابل پزو مکزیک ۱ درصد افت کرد.

کاخ سفید در نظر داشت فرمان اجرایی خارج شدن از نفتا  را در یکصدمین روز فعالیت دولت ترامپ یعنی شنبه پیش رو صادر کند اما در بین مشاوران ارشد ترامپ در مورد انجام اینکار اختلاف نظر وجود داشت.

«پاول فرلی» اقتصاد دان رویال بانک کانادا می‌گوید: لغو کامل این موافقت نامه به معنای از دست رفتن همه آنچیزی بود که تا امروز به دست آمده است.

ترامپ به طور مکرر اعلام کرده است در صورتی که نتواند از طریق مذاکره مجدد به نتیجه بهتری برای آمریکا برسد از این معاهده ۲۳ ساله خارج می‌شود.

زمان زیادی است که ترامپ مکزیک را به ازبین بردن فرصت‌های شغلی آمریکا متهم می‌کند؛ ایالات متحده از یک مازاد تجاری اندک با مکزیک در اوایل دهه ۱۹۹۰ به واردات ۶۳ میلیارد دلاری در ۲۰۱۶ رسیده است.

جزییات پیش نویس فرمان جدید ترامپ درباره نفتا هنوز منتشر نشده است.

ترامپ از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش با موانع متعددی بر سر راه وعده‌های انتخاباتی خود مواجه شده است مثل دستور مراجع قضایی این کشور برای لغو فرمان مهاجرتی ترامپ. به همین دلیل، خارج شدن از نفتا او را قادر می‌سازد ادعا کند به یکی از وعده‌های کلیدی کمپین انتخاباتی خود عمل کرده است. در عین حال این تصمیم می‌تواند به وجهه او در ایالاتی که در انتخابات به  او رای داده‌اند لطمه بزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید