مشهورترين آقازاده هاي سياست در ايران

    کد خبر :66072

اظهارات اخير فرزند محمدرضا عارف درباره ماجراي «ژن خوب» بار ديگر توجه ها را به پديده آقازاده ها جلب کرده است. هر چند در هجمه ها به پسر عارف انگيزه هاي سياسي قابل رديابي است اما در مجموع افکار عمومي هيچ گاه ديدگاه مثبتي نسبت به آقازاده ها نداشته.

آنها هميشه متهم بوده اند به رانتخواري و استفاده از موقعيت پدران شان براي پيشرفت هاي اقتصادي و اجتماعي. به اين بهانه فهرستي تهيه کرده ايم از آقازاده هاي مشهور جناح هاي سياسي ايران. البته که اين فقط اسامي افرادي است که در رسانه ها شناخته شده هستند؛ وگرنه تعداد آقازاده هايي که زندگي آنها زير ذره بين نيست خيلي بيشتر از اين فهرست هاست.

نام هايي از اين فهرست بيرون هستند که گاهي اخبار غيررسمي درباره فعاليت هاي آنها منتشر مي شود و زود هم فراموش مي شود مثل عکس هاي حاشيه ساز منتسب به فرزند علي آبادي معاون تربيت بدني دولت نهم يا فعاليت هاي رسانه اي اخير فرزند جت الاسلام زم. همين حالا خبر پرونده مربوط به يک شکايت مالي از پسر معصومه ابتکار بر سر زبان هاست يا ماجراي مربوط به دختر نعيمه اشراقي در کانادا يا پرونده مربوط به پسر حجت الاسلام فلاحيان که به يک قتل غيرعمد ختم شد و داستان پسر آن مدير صنايع مس در دولت دهم و عکس هاي اوقات خوشش در خارج از کشور.

داستان آقازاده ها داستان طول و درازي است. داستان آقازاده هاي بيزينسمن و داستان آقازاده هاي سياست ورز، و تازه يادمان باشد اين پرونده مي تواند به دامادها و برادرها هم وصل بشود. ايراني هستيم ديگر، از آن بالا تا آن پايين همه خانواده دوست!

گروه ديگري از آقازاده ها هم هستند که خودشان رسما رداي سياستمداران را بر تن کرده اند و حتي برخي از مديران ارشد نظام هستند. علي مطهري، سورنا ستاري، علي جنتي، مهدي خزعلي، محمدرضا و عليرضا بهشتي، فرزندان آيت الله طالقاني، محمد مهدي تندگويان، مهدي مفتح و … از جمله چهره هايي هستند که صرفا اعتبار خود را از نام پدران سرشناس شان نمي گيرند.

هر چند مطمئنا نسبت شان با پدران سرشناس شان موجب راه هموارترشان در پيچ و خم هاي سياست يا صدارت بوده است، بنابراين قرار دادن نام آنها را بايد از فهرست آقازاده هاي جنجالي کنار گذاشت به خصوص که بعضي از آنها با افکار سياسي پدران شان زاويه دارند.

1. محمد ياسين رامين (فرزند محمد علي رامين معاونت مطبوعاتي احمدي نژاد)

 

نام ياسين رامين دو مرتبه به شدت مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. اولين بار وقتي که ماجراي ازدواج او با مهناز افشار پيش آمد و دومين بار به دليل پرونده قضايي اش. او رئيس شرکت رشد، يکي از شرکت هاي وابسته به هلال احمر است که در زمان تحريم ها نقش شرکت واسطه را براي واردات دارو ايفا مي کرد و همين اتفاق گويا با اما و اگرهايي همراه شد تا جايي که هلال احمر در سال 95 از او شکايت و ياسين رامين را روانه زندان کرد. دادگاه براي فرزند رامين وثيقه 29 ميلياردي تعيين کرد و تجربه زندان او بيشتر از 6 ماه طول نکشيد. البته پرونده او همچنان باز است و هنوز هيچ اتهامي ثابت نشده است.

2. الياس قاليباف (فرزند باقر قاليباف شهردار تهران)

«او يک معلم است»؛ اين توصيفي بود که پدرش در واکنش به شايعه سازي ها پيرامون فرزندش بيان کرد اما فعال بودن الياس در رسانه هاي وابسته به پدرش بر کسي پوشيده نيست. تهران امروز، سايت فردا و … از جمله مواردي بودند که سکانداري شان در دست پسر سردار بود. البته ناگفته نماند که به روايت خبرآنلاين در کنار اين فعاليت رسانه اي، الياس با موسسه مهر هشتم در بلوار سعادت آباد و ايجاد مدرسه هاي زنجيره اي، طبق گفته پدرش مشغول فعاليت فرهنگي است.

3. مهدي احمدي نژاد (فرزند محمود احمدي نژاد رئيس دولت نهم و دهم)

 

مهدي، تنها فرزند رئيس جمهور سابق است که در کنار نام پدرش، نام پدر همسر خود يعني رحيم مشايي را نيز يدک مي کشد. نه تنها ازدواج سياسي او که حتي ادامه تحصيل او در دانشگاه صنعتي شريف شعبه کيش موجب شد تا با يک حساب و کتاب سرانگشتي، خبر تحصيل با هزينه خاص اين پسر احمدي نژاد مورد توجه قرار بگيرد. روزي هم غلامحسين کرباسچي در انتقاد از فعاليت هاي اقتصادي پسر احمدي نژاد خواسته بود که «راجع به حضور پسر آقاي احمدي نژاد در شستا و معاملات اقتصادي شان در کيش» تأمل شود.

4. ميثم مظفر (فرزند حسين مظفر نماينده پيشين مجلس و از مديران ستاد قاليباف)

ميثم مظفر تا همين چند هفته پيش مديرعامل تاکسيراني تهران بود. حسين مظفر در برابر انتقادهايي که به حضور پسرش در تاکسيراني شده بود گفته بود: «ميثم ما قبل از اين معاون سازمان فرهنگي هنري شهرداري بود و قبل از آن هم قائم مقام شهردار بود و حتي قبل از آن نيز پست هايي داشته که وزراي ما آن را نداشتند. اتفاقا ميثم ما به جرم مظفر بودن از مناصب بالا محروم مانده است. ايشان از هجده سالگي در تشکيلات بوده و اداره جلسات 2000 نفري را به عهده داشته است. او مشاور منطقه آزاد کيش و مديرکل اتحاديه دانش آموزان کشور بوده و به عنوان مشاوران جوان رئيس جمهور فعاليت مي کرده است. همچنين ايشان عضو هيات مديره موسسه آي تي و معاون سازمان فرهنگي شهرداري بوده و قرار بود شهردار يکي از مناطق شود.»

5. فريدالدين حداد عادل (فرزند غلامعلي حداد عادل نماينده ادوار مجلس)

مهم ترين تصوير از فريدالدين، تصويري بود که در زمان انتخابات مخابره شد. زماني که ابراهيم رئيسي در قامت يک نامزد انتخابات رياست جمهوري دوازدهم براي ضبط گفتگو به صدا و سيما رفته بود، اين فريد حداد عادل بود که تلاش کرد تا با قرار گرفتن در کادر دوربين، نشان دهد هميشه قرار نيست در پشت صحنه بماند و با همراهي رئيسي تلاش کرد که پيامي را به ديگر نامزد اصولگرا يعني قاليباف مخابره کند.

او چندان هم از فعاليت هاي سياسي و رسانه اي دور نبود چه آن که سياستگذاري در رسانه هاي اصولگرا مانند پنجره، مثلث، هفته نامه همشهري جوان و … (در دوره هاي مختلف) را در کارنامه خود دارد. فريدالدين مديريت مدرسه فرهنگ که پدرش بنيانگذارش بوده را نيز بر عهده دارد. در واقع او يک پايش در سياست و پاي ديگرش در فرهنگ است، مانند پدرش که به دليل اين دوگانگي لقب «اديب سياستمدار» را گرفته است.

6. فاطمه، محسن، فائزه، مهدي و ياسر هاشمي (فرزندان آيت الله هاشمي)

فاطمه فرزند ارشد آيت الله است که بيشتر در حوزه بيماري هاي خاص فعاليت مي کند. فرزند دوم خانواده هاشمي، محسن است؛ چهره اي که برخلاف ديگر اعضاي خانواده اش تا جايي که ممکن است خود را از فضاي سياسي دور نگه داشته. او که بيشتر تخصص را بر رفتار و کار خود حاکم کرده است، 13 سال رياست هيات مديره و مديرعامل شرکت متروي تهران را عهده دار بود و چند سال بعد از شهردار شدن قاليباف از اين سمت کنار رفت. او نيز از جمله چهره هاي اصلاح طلبي است که با حضور در ليست اميد، توانست رأي کافي براي حضور در شوراي شهر تهران را به دست بياورد.

فائزه و مهدي هاشمي، بيشترين حاشيه ها را براي خانواده هاشمي ايجاد کرده اند. فائزه در کنار فعاليت هاي سياسي، نيم نگاهي نيز به فعاليت رسانه اي داشت. حضور در مجلس پنجم، مديرمسئول نشريه توقيف شده زن و تجربه 6 ماه زندان به اتهام تبليغ عليه نظام نکاتي است که بايد در توصيف فائزه هاشمي به آن پرداخت.

مهدي نيز مانند خواهرش فائزه، زندان را تجربه کرده است. او از سال 94 به اتهام رشوه و ارتشاء به 10 سال زندان محکوم شد. او در دوره اي رياست سازمان بهينه سازي مصرف سوخت را بر عهده داشت. ياسر هاشمي، آخرين فرزند آيت الله که نامش با دانشگاه آزاد و مجمع تشخيص مصلحت نظام گره خورده است و رئيس دفتر پدر در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام بود اما بعد از فوت آيت الله در جريان تغيير و تحولات دانشگاه آزاد، سمت رياست دفتر هيات امناي دانشگاه آزاد از او گرفته شد.

7. محمد عليخاني (فرزند قدرت الله عليخاني نماينده پيشين قزوين در مجلس)

وقتي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان فهرست مورد حمايت خود را براي پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران اعلام کرد، آنقدر زمان اندکي تا روز انتخابات مانده بود که کمتر کسي توجه کرد فرزند نماينده پيشين مجلس يعني محمد عليخاني هم در اين فهرست قرار گرفته. اين برخلاف وعده اي بود که زعماي اصلاح طلب مبني بر قرار نگرفتن فرزندان چهره هاي سياسي در فهرست داده بودند.

محمد عليخاني البته قبل تر در مجلس هفتم نماينده قزوين بوده و در اين دوره هم به لطف قرارگيري در فهرست مورد حمايت اصلاح طلبان توانست آراي لازم براي ورود به شوراي شهر را کسب کند. او در دوره اي قائم مقام سازمان ترافيک شهرداري تهران هم بوده و به عنوان مشاور وزير نفت در دولت يازدهم فعاليت مي کرد.

8. فاطمه حسيني (فرزند صفدر حسيني رئيس سابق سازمان صندوق توسعه ملي)

همزماني حضور او در مجلس دهم و قرار گرفتن نام پدرش در ليست دريافت کنندگان حقوق هاي نامتعارف، موجب شد تا ترکش هاي اين اتفاق، او را هم بي نصيب نگذارد. او متولد 1364 است و به واسطه قرارگيري در فهرست مورد حمايت اصلاح طلبان توانست وارد مجلس شود. اصولگرايان حرف و حديث هايي در مورد فعاليت هاي اقتصادي همسر او مطرح کرده اند، ضمن اين که او با مدرک کارشناسي ارشد در دوران تبليغات انتخاباتي مجلس خود را دکتر معرفي کرده بود. نطق او در دفاع از فعاليت هاي اقتصادي پدر و همسرش، انتقادهاي بسياري را برانگيخت. اظهارنظري با کليدواژه «سفره انقلاب» به او منتسب است که هيچ منبع رسمي را نمي توان پيدا کرد که او واقعا چنين جملاتي را در دفاع از پدرش بيان کرده باشد.

9. حميدرضا عارف (فرزند محمدرضا عارف، معاون رئيس جمهور در دولت هشتم و رئيس شوراي عالي اصلاح طلبان)

حميدرضا عارف يک فعال اقتصادي است و در حوزه فناوري اطلاعات فعاليت مي کند. او در سال 1384 و در سن 27 سالگي يکي از افرادي بود که شرکت ام تي ان آفريقاي جنوبي را براي عقد قرارداد و راه اندازي اپراتور دوم تلفن همراه به ايران آورد. هر چند که خودش گفته دولت وقت نقش او را در انعقاد اين قرارداد ناديده گرفته است. حميدرضا عارف در انتخابات اتاق بازرگاني هم ثبت نام کرده بود که در نهايت موفق به کسب رأي لازم براي ورود به پارلمان بخش خصوصي نشد.

10. مصطفي طبسي (فرزند آيت الله واعظي طبسي توليت فقيد آستان قدس رضوي)

«زلال بي انتها» نام مستندي بود که نام مصطفي را بر سر زبان ها انداخت. داستان از زماني شروع شد که سحر ريحاني در مصاحبه اي به عنوان تهيه کننده اين مستند از هزينه يک ميليارد و پانصد هزار توماني اين فيلم و کمک قابل توجه مصطفي طبسي در قامت رئيس دفتر توليت آستان قدس خبر داد. اين افشاگري با حاشيه هاي بسياري همراه شد تا جايي که جمعي از چهره هاي شناخته شده فرهنگي و رسانه اي کشور در نامه اي خطاب به توليت آستان قدس، خواهان بررسي اين موضوع شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید