واکنش آمریکا به بیانیه سپاه درباره تقابل شناورها در خلیج فارس

    کد خبر :66007

نیروی دریایی آمریکا به بیانیه ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اقدام تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای جدید آمریکایی‌های در خلیج فارس واکنش نشان داد.

نیروی دریایی سپاه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ساعت 4 بعد از ظهر جمعه (6 مرداد) ناو هواپیمابر ‘نیمیتز’ و رزم‌ناو همراهش در حالی که تحت رصد و رهگیری ناوچه‌های موشک‌انداز ‘ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه’ قرار داشتند، در محدوده‌ نفتی ــ گازی ‘رسالت’ اقدام به پرواز ‘بالگرد’ و نزدیک شدن به شناورهای سپاه کردند.»

ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این اقدام شناورهای آمریکایی را «تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای» توصیف کرد.

نیروی دریایی آمریکا در واکنش به این بیانیه، روایت ادعایی دیگری را از این حادثه مطرح کرده است. واشنگتن ادعا کرده ک یک بالگرد نیروی دریایی آمریکا متوجه گروهی از شناورهای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شد که با سرعت بالا در حال حرکت به سمت ناوگروه رزمی «نیمیتز» بودند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است: «نیروهای دریایی آمریکا برای برقراری ارتباط تلاش کردند اما پاسخی از شناورهای ایرانی دریافت نکردند. مدت کوتاهی بعد از آن، بالگرد آمریکایی از فاصله‌ای نزدیک اقدام به پرتاب منور کردند که پس از آن شناورهای ایرانی حرکت خود به سمت ناوگروه را متوقف کردند.

فرماندهی نیروی دریایی آمریکا بدون اشاره به دلیل خاصی مدعی شده که این برخورد «ایمن و حرفه‌ای» بوده است.

ادعای نیروی دریایی آمریکا در حالی مطرح شده که در بیانیه نیروی دریایی سپاه آمریکایی‌ها آمده است: «آمریکایی‌ها با حرکتی تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای، با اخطار به شناورهای ناوتیپ ذوالفقار مبادرت به پرتاب منور کردند که رزمندگان اسلام بدون اعتنا به رفتار نامتعارف و غیرمعمول شناورهای آمریکایی، مأموریت خود را در منطقه دنبال کردند که ناو هواپیمابر و رزم‌ناو همراه منطقه را ترک کردند.»

در ماه‌های گذشته، رویارویی قایق‌های تندرو مرزبانی جمهوری‌ اسلامی ایران با کشتی‌های جنگی خارجی به ویژه ناوهای آمریکایی به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شده است. نیروهای مرزبانی دریایی جمهوری اسلامی که زیرنظر فرماندهی سپاه پاسداران در خلیج فارس حضور دارند بنابر وظیفه در مقابل حضور کشورهای خارجی و اقدامات این میهمانان ناخوانده می‌ایستند.

نیروهای آمریکایی در حالی نیروی مرزبانی ایران را به رفتارهای نادرست متهم می‌کنند که خود هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای خود در حال تردد در خلیج فارس هستند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران چند ماه پیش در واکنش به یک اقدام تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا گفت: «نیروی دریایی ما در خلیج فارس فعالیت می‌کند و نه در خلیج مکزیک. سوال اینجاست که نیروی دریایی آمریکا هفت هزار و 500 مایل دورتر از خانه‌اش چه می‌کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید