سروش: شهردار تهران در زمان مسئولیت گرایش سیاسی نداشته باشد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۵۰
    کد خبر :65906

نماینده تهران با تاکید بر اینکه «شهردار آینده تهران باید برای حل مشکلات پایتخت به خصوص کاهش آلودگی هوا برنامه و راهکار داشته باشد» گفت که شهردار تهران نباید در زمان مسئولیت گرایش سیاسی داشته باشد.‌

ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در توضیح شاخص های شهردار آینده تهران جهت حل مشکلات پایتخت گفت: این روزها بازار گمانه زنی‌ها برای تعیین شهردار جدید تهران بسیار داغ است که چهره‌های مطرح شده هرکدام کوله باری از مسئولیت‌های پیشین و بعضا موفق دارند، اما این سوال مطرح است که آیا سابقه مدیریت موفق نامزدها مناسب مسئولیت مدیریت و نگهداری کلان‌شهری همچون تهران با مسائل و مشکلات خاص خود است؟

وی غیر سیاسی بودن را به عنوان اولین مولفه شهردار آینده تهران عنوان کرد و اظهار داشت: کسی که قرار است شهردار تهران شود، حتی در صورت داشتن سابقه سیاسی نباید در حین تصدی مسئولیت، گرایش سیاسی داشته باشد چون بر اساس تجربه گذشته ورود شهرداران به مسائل سیاسی و جناحی منجر به محدود شدن آنها در استفاده از منابع انسانی خواهد شد.

سروش ادامه داد: اگر شهردار در مسئولیتش گرایش سیاسی داشته باشد، وقت و انرژی‌اش را مصروف خنثی سازی عواقب فعالیت‌های سیاسی‌اش خواهد کرد به طوری که گاهی دایره درگیری‌ها آنچنان گسترده می‌شود که موضع‌گیری‌های سیاسی بی‌ارتباط با مسائل شهری او را از بهره‌برداری از تعاملات مثبت با سایر مسئولین محروم می‌کند.

وی افزود: شهردارانی را سراغ داریم که در مدت استقرار خود، مهیای انتخابات بزرگی می‌شدند که نه تنها تمامی وقت و رفتارهای آنان را معطوف انتخابات پیش رو می‌کرد که کل سیستم شهرداری درگیر آن شده و حتی شائبه‌هایی را نیز بر می‌انگیخت.

این عضو فراکسیون امید داشتن سابقه اجرایی و کارشناسی در امر مدیریت کلان را از دیگر ویژگی‌های شهردار تهران دانست و گفت: با توجه به اینکه شهرداری از وجوه خدمت‌رسانی و فعالیت بسیار متفاوتی برخوردار است، مدیران تک بعدی در یکی از این‌ها استحاله شده و از بقیه باز می‌ماند لذا داشتن سابقه اجرایی و کارشناسی در امر مدیریت کلان امری لازم است.

سروش ادامه داد: از آن جا که شهرداری با تمامی دستگاه‌های اجرایی، بهداشتی، مهندسی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، حقوقی و غیره سر و کار دارد، باید علاوه بر داشتن قدرت همکاری تیمی بسیار بالا، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشد. چون اگر شهردار مسئولیت‌پذیر و یا پاسخگو نباشد نمی‌تواند از فواید استفاده از منتقدین، مشفقین و مشاورین استفاده کند و عمدتا به سمت برنامه‌های روبنایی و تبلیغی می‌رود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشتن دانش و آگاهی لازم در مورد شرح وظایف را از دیگر شاخصه‌های شهردار دانست و خاطرنشان کرد: نامزد شهرداری با آگاهی از مشکلات رایج و بزرگ شهر تهران برنامه مدون و جامعی برای حل مشکلات پایتخت داشته باشد؛ البته باید این برنامه‌ها توسط شورای شهر قابل بررسی بوده و متناسب با نیازهای شهری و با رعایت بودجه باشد.

نماینده تهران همچنین گفت: با توجه به آلودگی شهر تهران، یک نامزد شهرداری باید اطلاعات و حساسیت شدید نسبت به کاهش آلودگی به هر طریق ممکن داشته باشد و برنامه خود را برای یک شهر سبز با آسمان آبی به شورای شهر ارائه دهد.

سروش تاکید کرد که شهردار باید علاوه بر ارائه رزومه خود بتواند سوابق و توانایی های معاونین و مدیرانش را به‌هنگام معرفی خود به شورای شهر مطرح کند چون رای شورا فقط به شهردار نیست و به تیم مدیریت شهرداری است.

وی در پایان گفت که شهردار باید برای استقلال مالی شهرداری، ایجاد درآمد و سازوکار بودجه بندی کارآمد برنامه مشخص داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید