۹۲ شرکت واگذار شده دارای سهام کنترلی ارزیابی شدند

    کد خبر :65770

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی‌سازی در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: ۹۲ شرکت خصوصی سازی شده با در نظر گرفتن ۷ معیار اصلی مورد ارزیابی قرار گرفته و دو شرکت برتر در پایان همایش معرفی خواهند شد.

به گزارش  تسنیم، پوری حسینی در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی‌سازی در اجرای سیاست‌های اصل 44 که صبح امروز در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌هایی که از سال 1380 تا پایان سال 92 واگذار شده‌اند را مورد ارزیابی قرار داده است گفت: برای ارزیابی این شرکت‌ها 7 شاخص از جمله سودآوری، بهره‌وری، تسهیلات، بدهی، توسعه و اشتغال در نظر گرفته شده است که در این بین بیشترین پیگیریها در مورد دو شاخص اصلی اشتغال و بهره‌وری در فضای عمومی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تنوع مالکیت دولت در شرکت‌ها به 3 شکل سهام خرد یا غیرمدیریتی، سهام مدیریتی و سهام کنترلی می‌باشد گفت: در سهام خرد یا غیر مدیریتی کمتر از 17 درصد سهام شرکت واگذار شده و خریدار عضو هیئت مدیره نیست. در سهام مدیریتی 17 تا 50 درصد از سهام شرکت واگذار شده و خریدار دو عضو هیئت مدیره را در اختیار دارد و در سهام‌های کنترلی بیش از 50 درصد سهام واگذار شده و خریدار می‌تواند مدیر عامل شرکت را تعیین کند.

وی ادامه داد: با توجه به این دسته‌بندی سازمان خصوصی‌سازی تصمیم گرفت تنها شرکت‌هایی که سهام کنترلی آنها واگذار شده است را مورد ارزیابی قرار دهد چرا که ارزیابی شرکت‌هایی که توان تعیین مدیرعامل را نداشتند منطقی به نظر نمی‌رسید.

پوری حسینی ادامه داد: معمولا شرکت‌هایی پس از گذشت 3 سال از واگذاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند بنابراین سازمان خصوصی‌سازی تمام شرکت‌هایی که سهام کنترلی آنها تا پایان سال 92 واگذار شده است را مورد ارزیابی قرار داد.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، 7 معیار و شاخص کلی برای ارزیابی 92 شرکت انتخابی برگزیده شده و در این همایش شرکت‌های برتر معرفی خواهند شد.

وی گفت: پژوهشکده اقتصاد و مدیریت و همچنین شرکت گروه کارشناسان ایران وظیفه ارزیابی 92 شرکت معرفی شده را برعهده داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید