حرف هایی از مردم، امید و خوداتکایی در «جای خالی ما»

    کد خبر :65604

نمایش «جای خالی ما» به نویسندگی نفیسه بیدی و راحله قبادی و کارگردانی رضا راد قرار است از هشتم مرداد ماه در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه برود، نمایشی که تمی اقتصادی دارد و شاید برای اولین بار باشد که اینگونه به یک معضل اقتصادی قرار است پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نمایش «جای خالی ما» به نویسندگی نفیسه بیدی و راحله قبادی و کارگردانی رضا راد با تمی اقتصادی از هشتم مرداد در تالار محراب روی صحنه می‌رود. حتی خبر این گونه منتشر شده است «با پایان تعمیرات تالار محراب این نمایش روی صحنه می‌رود. نمایش حکایت آدم‌هایی‌ست که در زندگی روزمره خود دچار چالش‌هایی شده‌اند که این مساله نتیجه فراز و فرودهای فرهنگی و اقتصادی در چند دهه اخیر است. روزگار افرادی با موقعیت‌ها و سوابق اقتصادی و اجتماعی درخشان که به واسطه تصمیم‌های ما از جایگاه خود تنزل کرده و آسیب‌های آن متوجه همه شده است و نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.

تالار محراب پس از تعمیرات فنی میزبان نمایش «جای خالی ما» است که بازیگرانی چون حسین میرزائیان، مسعود بهارلو، فریبا رسولی، صدف میرمحمدی، میلاد محمدزاده و آرمان صلحی در آن به ایفای نقش می پردازند.

لازم به ذکر است حسین میرزایی، تهیه کننده، علی براتی، مشاور کارگردان، سعید صادقی، دستیار کارگردان و طراح صحنه، محراب محمدزاده، مدیر تولید، ، محمدعلی صفاریان، روابط عمومی، آصف جاودان فر، موسیقی، مهدی ابراهیمی، ساخت دکور، محمدرضا صالی، ساخت تیزر، حامد ایلخان، طراح پوستر و موسسه فرهنگی هنری راهین، مجری طرح این اثر هستند.

در همین راستا در روزهای تمرین این نمایش که این روزها در پلاتو تالار محراب در حال انجام است رفتیم و با عوامل نمایشی اجرایی تمرینی را دیدیم و گفت وگویی هم داشتیم. رضا راد که او را بیشتر به عنوان طراح یا اساتید حرکات نمایشی می شناختیم این بار اثری تولید کرده است که هیچ حرکتی درآن وجود ندارد و شاید از این رو با اینکه دومین تجربه کارگردانی اوست، کمی سوال برانگیز است که راد در این رابطه می گوید:«هرچند من نزدیک به 20 سال است در عرصه حرکات نمایشی به صورت مدام در حال فعالیت هستم اما همواره به این مسئله نیز معتقدم که برخی حرف ها را باید زبان بدن زد و برخی حرف ها را با دیالوگ و گفت و گو، «جای خالی ما» نمایشی است که باید آن را به زبان آورد، چراکه خارج از فضای هنری و در بستر اجتماعی آن نیز نیازمند گفت وگو و تعامل هستیم تا بسیاری از مشکلات حل شود.»

در ادامه به تماشای تمرین نمایش می نشینم، البته داستان کار را لو نمی دهم اما توضحاتی کوتاه می دهم تا بعدا اجرای اصلی نمایش فرا برسد؛ مسعود بهارلو، در نقش یک خیاط ازگذشته و حالش می گوید، زمان هایی کاملاً متفاوت و البته امیدی که خودش نمی داند درست است یا غلط؛ حسین میرزائیان نقشی متفاوتی را تجربه می کند، نقشی که خوب از پسش برآمده و اگر عنوانش را بگویم برخی اتفاقات غافلگیر کننده اثر لو می رود.

فریبا رسولی و صدف میرمحمدی نیز دیگر بازیگران مکمل این نمایش هستند که البته شخصیت های متضاد دارند. میرزائیان در رابطه با این اثر می گوید:« جای خالی ما، تجربه ای متفاوت است، هم به لحاظ ارتباط با تماشاگر و هم حرف هایی که می زند، شاید باورتان نشود اما بنده وقتی شخصیت محسن در نمایش را دیدم سریعا با آن همذات پندری کردم چراکه خودم و برادرم در چنین شرایطی حال با کمی بالا و پایین قرار گرفته بودیم و هستیم، شرایط که برخی از مردم با آن دست به گریبان هستند.»

بهارلو نیز در ادامه می گوید:«همان طور که حسین میرزائیان می گوید شرایط حاکم بر شخصیت های نمایش طوری است که هر مخاطبی می تواند در جای آن ها قرار گیرد، شرایطی خواسته یا ناخواسته بسیاری از مردم درگیر آن هستند و متاسفانه در برخی مواقع انگیزه و امید خودشان را برای حل و فصل موضوع از دست می دهند، در حالی به اعتقاد بنده و البته تمامی اعضای گروه ما هیچ غیرممکنی وجود ندارد و به دور از مسئولیت هایی که نزدیکان و دوستان و حتی نهادهای مختلف دارند، اصل کار خودمان هستیم.»

«جای خالی ما» اولین نمایش گروه فرهنگی هنری راهین است که حسین میرزایی نیز به عنوان تهیه کننده آن در تلاش است تا اثری قابل قبول را ارائه دهد، او رابطه با این توضیح داد:«از پیش تولید تا تولید نمایش شاید خیلی کوتاه و طی دو هفته صورت گرفت و پس از آن گروه با انرژی بسیاری در اوایل تیرماه تمرین ها را آغاز کردند، روندی که البته وجود داشت، نقص هایی در متن بود که به صورت کارگاهی و مشاوره های گروهی اصلاح شد. «جای خالیِ ما» حکایت آدم‌هایی‌ست که در زندگی روزمره خود دچار چالش‌هایی شده‌اند که این مساله نتیجه فراز و فرودهای فرهنگی و اقتصادی در چند دهه اخیر است. روزگار افرادی با موقعیت‌ها و سوابق اقتصادی و اجتماعی درخشان که به واسطه تصمیم‌های ما از جایگاه خود تنزل کرده و آسیب‌های آن متوجه همه شده است و نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.»

تمرین نمایش با فشردگی بسیار و همزمان با آن ساخت دکورش در روزهای تعمیرات سالن محراب در حال انجام است و رضا راد به عنوان حسن ختام این گزارش گفت:«نمایش ها روایتی زندگی مردم است و امیدوارم در کنار دیدن این اثر توسط مخاطبان خاص و هنرمندان ارجمند، مخاطبانی از اقشار مختلف جامعه را نیز داشته باشیم تا به هدف اصلی خودمان نیز برسیم.»

به گزارش تسنیم، نمایش «جای خالی ما» قرار است از هشتم مرداد ماه هر روز ساعت 19 در سالن اصلی تالا ر محراب روی صحنه برود، و علاقه مندان می توانند برای خرید بلیط به صورت حضوری در گیشه تالار محراب و به صورت اینترنتی از سایت تیوال مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید