دردسرهای یک خانم برای کشت زعفران

    کد خبر :65445

فاطمه قلی‌زاده آتانی کارگردان مستند «کرکم» درباره این مستند بیان کرد که در حین ساخت این اثر متوجه شده است که هنوز زعفران کرمانشاه برند ندارد و آن را نمی‌شناسند.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه قلی‌زاده آتانی کارگردان مستند «کرکم» که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره «عمار» با عنوان «هدیه‌ای برای آقای رییس جمهور» در حال نمایش است، گفت: ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا است و نکته جالب این است که مردم تصور می‌کنند این محصول فقط در خراسان تولید می‌شود در حالی‌که اولین بار در حوالی رشته کوه‌های زاگرس وجود داشته و از همدان، کرمانشاه، بروجرد و اراک گذشته تا به مشهد رسیده است.

وی ادامه داد: «کرکم» به معنای زعفران است و این مستند از دختری در کرمانشاه به نام چنور سخن می‌گوید که بر خلاف آداب و رسوم شهر کرمانشاه که مردها کار کشاورزی را بر عهده دارند، خودش پای زمین پدرش زعفران کاشته است و با ایجاد کار تولیدی هم به اقتصاد کشور و هم به درآمد خانواده خودش کمک می‌کند.

قلی‌زاده بیان کرد: شغل اکثر مردم کرمانشاه کشاورزی است ولی با وجود کم آبی‌های اخیر عده‌ای مجبور شده‌اند که کشت‌های قبلی خودشان را با زعفران جایگزین کنند چراکه تولید آن نیاز به آب فراوان ندارد.

این مستندساز توضیح داد: هدف ما نشان دادن شخصی بود که با یک ایده جدید از کمترین امکانات بهره می‌برد و دست به کار تولیدی می‌زند که هم به درآمد خودش و هم به اقتصاد کشورش کمک می‌کند.

وی یادآور شد: به دلیل وجود بعضی تعصبات، انجام کار کشاورزی برای این خانم بسیار سخت بوده ولی او زعفران را از شهر مشهد به کرمانشاه آورده و در زمین پدرش مشغول به کشت است.

قلی‌زاده اضافه کرد: در حین ساخت مستند متوجه شدم که هنوز زعفران کرمانشاه برند ندارد و آن را نمی‌شناسند و این محصول به مشهد رفته و از آنجا با برند آن ها وارد بازار می‌شود که درک این مساله برای من خیلی ناگوار بود.

این مستندساز با اشاره به مشکلاتش در ساخت این مستند اظهار کرد: هر کاری سختی‌های خودش را دارد و در این کار هم برای من که زن هستم، رفتن به روستا و ارتباط برقرار کردن مشکل بود ولی در کل سختی‌های کار به چشمم نمی‌آید و از اینکه سوژه مورد نظرم خانمی بود که به تنهایی چنین کاری را با این ریسک بالا انجام داده بود، لذت می‌بردم.

قلی‌زاده که اثرش در بسته فیلم اقتصاد مقاومتی جشنواره «عمار» در حال نمایش است، بیان کرد: بنده نسبت به این جشنواره شناخت زیادی ندارم ولی همین که وارد موضوعاتی مثل اقتصاد مقاومتی شده است، خیلی ارزش دارد، نگاه جشنواره‌های دیگر خیلی غیر بومی‌تر است.

این مستندساز ادامه داد: موضوع اقتصاد مقاومتی باعث ایجاد امید می‌شود و این بسیار شایسته است، در همین مستند «کرکم» وقتی انجام کار تولیدی یک دختر را می‌بینیم باعث امیدواری می‌شود.

وی تصریح کرد: من خیلی دغدغه مسایل اجتماعی دارم ولی مستندهای ما به سمتی رفته است که مدام خودمان را نقد می‌کنیم و کمتر به تایید می‌پردازیم.

قلی‌زاده در پایان اظهار کرد: مستند «کرکم» بر خلاف بسیاری از مستندهای دیگر، یک کار ترویجی را نشان می‌دهد که به نتیجه مثبت رسیده است و من دوست دارم به سمتی برویم که اگر نقدی هم داریم با افتخار بگوییم و در کنار آن نقاط مثبت خودمان را هم ببینیم.

چنور محمدی در هفتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» به عنوان قهرمان مستند «کرکم» نشان استقلال این جشنواره را دریافت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید