روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

هدف از حملات موشکی یمنی ها به شهرهای عربستان چیست؟

    کد خبر :65365

درست است که این موشک ها( به ادعای عربستان) به دلیل پیشرفته بودن دفاع هوایی و پر بودن زرادخانه اش از موشک های ضد موشک پاتریوت به اهداف خود نمی خورد اما تأثیر روانی زیادی بر عربستانی ها می گذارد.

به گزارش بازتاب، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: اخبار یمن و تحولات آن طی هفته های اخیر فروکش کرد، نه به دلیل آن که اوضاع آرام شده است یا بمباران« هواپیماهای توفان قاطعیت» متوقف شده است بلکه به دلیل آن که دولت های «ائتلاف عربی» به ویژه عربستان و امارات در بحران روزافزون با قطر و شکست همه میانجی گری ها برای ایجاد برون رفت مسالمت آمیز از این بحران است.

دو اتفاق مهم در سایه شلوغی اتفاقات زیاد در منطقه باعث شد که یمن و تجاوزی که به این کشور می شود، یادآوری شود:

اول: تظاهرات بسیار بزرگی که در صنعا پایتخت یمن در همبستگی با مدافعان هویت عربی و اسلامی شهر قدس اشغالی برگزار شد و تأکید جنبش انصار الله حوثی و حزب کنگره به رهبری «علی عبدالله صالح»رئیس جمهور سابق یمن بر آمادگی شان و آمادگی ملت یمن برای خیز به سمت مسجد الاقصی برای رویارویی با حمله یهودی اسرائیلی است.

دوم: شلیک موشک بالستیک از نوع«فرقان1» توسط جنبش انصار الله حوثی به سمت پایگاه هوایی «ملک فهد» در شهر «طائف» و ساقط کردن آن توسط موشک ها ی ضد موشک از نوع پاتریوت پیش از رسیدن آن به هدف اش است.(انصار الله اعلام کرد که این موشک بالستیک به هدف خورده و منجر به آتش سوزی بزرگی در فرودگاه شده است و تصاویری در این زمینه نیز پخش شده است).

دولت عربستان سعودی می خواست از شلیک این موشک در چارچوب استراتژی رسانه ای که ائتلاف«حوثی و حزب کنگره»را«شیطانی» می کند، بهره برداری کند، و این کار را از طریق این ادعاها:تلاش«ناامید کننده» برای به شکست کشاندن موسم حج و اینکه نشانه ای برای ادامه قاچاق این موشک ها( از ایران) به اراضی یمن به دلیل نبود کنترل بین المللی بر بندر «الحدیده» انجام می دهد.

ما بر این باور نیستیم که شق او از اتهام های عربستان سعودی گوش شنوایی پیدا کند مگر در سطح بسیار محدود زیرا این موشک ها به مانند دیگر موشک های مشابه که در گذشته شلیک شدند چه به سمت پایگاه هوایی یاد شده در طائف یا به سمت دیگر پایگاه های هوایی نزدیک به ریاض در منطقه «الواصلیه» در استان طائف که از شهر مکه 70 کلیومتر فاصله دارد( به ادعای عربستانی ها) ساقط شدند.

درست است که این موشک ها( به ادعای عربستان) به دلیل پیشرفته بودن دفاع هوایی و پر بودن زرادخانه اش از موشک های ضد موشک پاتریوت به اهداف خود نمی خورد اما تأثیر روانی زیادی بر عربستانی ها می گذارد و این جنگ علیه یمن را از چارچوب مرزی خارج می کند و به قلب شهرهای اصلی عربستان سعودی منتقل می کند.

حوثی ها و هم پیمان اصلی شان یعنی علی عبدالله صالح متعلق به فقیرترین کشور عربی هستند و از خودشان در برابر تجاوز ائتلافی که نماینده قوی ترین و ثروتمندترین کشورهای عربی هستند، دفاع می کنند؛ اینها یمنی هایی هستند که به دلیل فقرشان هواپیماهای جنگی مدرن ندارند و حتی اگر هم داشتند دولت آمریکا این نوع هواپیماها را به آنها نمی فروشد به همین دلیل از تجربه حزب الله و جنبش حماس در روی آوردن به سلاح موشکی روی آوردند که تأثیر خود را در لبنان و نوار غزه نشان داد. همچنین نه به دلیل آن که منبع تکنولوژی این موشک ها یکی است بلکه به دلیل آن که نوع هواپیماها و موشک های کشنده نیز یکی است یعنی از آمریکاست.

موشک بالستیکی «حوثی صالحی» هرگز به دنبال به شکست کشاندن موسم حج نیست بلکه برای آن است که یادآوری کند تجاوزی وجود دارد و ملتی در یمن وجود دارد که محاصره شده است و گرسنگی و وبا جان مردم اش را می گیرد؛ محاصره ای و تجاوزی نظامی که دلیل وقوع آن فقط اندکی را قانع می کند و آن بازگشت دولت قانونی به قدرت و با ابزارها و شیوه های استکباری ویرانگر و غیر قانونی وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید