«طغرل سینما» اینجا آرمیده است + عکس

    کد خبر :65275

در جنوبی‌ترین بخش از قطعه 35 در ورودی درب شماره پنج امامزاده عبدالله شهرری و زیر سایه درختی، نوشته‌های روی یک سنگ قبر، صاحب خود را نخستین منتقد سینمای ایران معرفی می‌کند، سینمایی که امروز حتما او و سرنوشت مزارش را فراموش کرده است.

به گزارش ایسنا، روی سنگ قبر نوشته؛ «در اینجا، طغرل افشار اولین منتقد سینما در ایران روان بی ‌آرام نجیبش را بخاک کشیده است، حیات پر شوق و آزاده او که  لبریز از آمال هنری بود، از ظهر 15 فروردین 1312 شروع شد و در میان کشاکش ناخدا امواج دریا … در غروب 28 مرداد 1335 به پایان رسید» او در سن بیست و سه سالگی در حین شنا در دریای بابلسر غرق شد.

البته بخش‌هایی از این نوشته‌ها را به دلیل فرسودگی و تخریب‌هایی که به واسطه گذر زمان روی آن به وجود آمده، نمی‌توان خواند.

اتفاقی که بر سر بسیاری از سنگ قبرهای دیگر این قبرستان تاریخی نیز آمده و هر روز بدتر از روز قبل می‌شوند، هر چند اگر شانس بیاورند و مانند چند بخش قبرستانِ‌ امامزاده دستخوش ساماندهی نشوند که دیگر اثری از نشانی‌های امروزی هم در این محوطه‌ی تاریخی باقی نماند، هر چند این امامزاده در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

«قبر طغرل» امروز پایین پای پدر  یعنی جلال افشارِ پزشک است که وسایل پزشکی‌اش در موزه علوم پزشکی در معرض نمایش است.

طغرل افشار را یکی از نخستین پیشگامان نقد سینمایی در ایران و بانی برگزاری اولین جشنواره فیلم در ایران می‌دانند. او فرزند دکتر جلال افشار گیاه‌پزشک، پژوهشگر، استاد دانشکده کشاورزی و بهجت‌الزمان (ثریا) اسفندیاری خواهر نیما یوشیج بود و بعد از جدایی پدر و مادرش تا زمان مرگ با مادرِ خود زندگی می‌کرد.

افشار از ۱۳۲۷ به صورت جسته و گریخته به نوشتن درباره‌ی سینما و نقد فیلم پرداخت. در همان زمان به نوشتن گزارش‌های ورزشی برای مطبوعات نیز می‌پرداخت.

گفته می‌شود قلم صریح و نقدهای او علیه ابتذال در سینما او را به نخستین منتقد جدی سینما در ایران تبدیل کرد.

وی کار نقد فیلم را به طور مستمر از شماره ششم مجله دوهفته‌نامه «پیک سینما» در ۱۸ آبان ۱۳۳۱ آغاز کرد و در فرودین ۱۳۳۳ نخستین جُنگ سینمایی را با نام «در کمان رنگین سینما» پخش کرد. او یکی از پایه‌گذاران جشنواره فیلم در ایران بود، او زمان مرگ به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه اشتغال داشت.

براساس برخی مستندات اولین بار طغرل افشار در سال ۱۳۲۹، جشنواره کوچکی در سینما کریستال در خیابان لاله‌زار در تهران برگزار کرد. او حتی در سال ۱۳۳۲ در فیلم «بی‌پناه» به کارگردانی گرجی عبادیا (احمد فهمی) بازی کرد.

آن‌طور که در تاریخچه‌ی «نقد فیلم ایران:سینمای کاغذی مجید سلیم‌جو» در اعتماد سال 86 آمده است: «طغرل افشار در ۷ آبان ۱۳۳۲ همراه منتقدان دیگری همچون فرهاد فروهی، دکتر هوشنگ کاووسی و محسن موحد، نویسنده اطلاعات بیانیه‌ای را علیه برخی تماشاچیان امضاء کردند.

این بیانیه در محکومیت رفتار تماشاگران خشمگینی منتشر شده بود که هنگام نمایش فیلم «رودخانه» اثر ژان رنوار در تهران دست به واکنش‌های تند و عصبی زده بودند.

واکنش تماشاگران به قدری شدید بود که منجر به توقیف فیلم شد و به همین دلیل منتقدان و نویسندگان سینمایی را واداشت در اعتراض به این حرکت بیانیه‌ای منتشر کنند

انتهای پیام

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید