جدیدترین اخبار
۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۹ اقتصادی کد خبر :65185

ریل ملی و تکرار خلف‌ وعده‌های تولید

شرکت ذوب‌آهن که پیش‌ از این در رابطه با تکمیل و راه‌اندازی خط تولید و افتتاح کارخانه ذوب‌آهن بارها تأخیر کرده است این بار نیز در تحویل ریل موردنظر در قرارداد با شرکت راه‌آهن دچار تأخیرهای مکرر و خلف وعده شده است.

ساخت و احداث راه‌آهن از دو بخش اصلی زیر سازی و روسازی تشکیل می‌شود. زیرسازی راه‌آهن شامل عملیات‌های خاکی (خاکبرداری و خاکریزی)، احداث ابنیه فنی (پل، تونل، ایستگاه) و سایر عملیات‌های راه سازی می‌باشد که طبق استانداردها توسط ماشین آلات مخصوص صورت می‌پذیرد؛ که این امور در حال حاضر به صورت کاملاً بومی در داخل کشور در حال انجام است.

اما مهم‌ترین قسمت که مربوط به روسازی خط آهن می‌باشد عملیات ریل گذاری است که به دلیل نیاز به واردات ریل این قسمت از احداث خطوط ریلی به گلوگاهی برای ساخت راه‌آهن تبدیل شده است.

در حال حاضر ۴۷۰۰ کیلومتر محور ریلی در دست احداث وجود دارد که برای تکمیل آن حدود ۶۰۰ هزار تن ریل موردنیاز است. ریل موردنیاز کشور درطول صد سال گذشته و از بتدای تأسیس راه‌آهن در ایران از طریق واردات تامین می‌شد. به عنوان مثال طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی تنها در سال ۹۵، ۱۹۸ هزار تن ریل معادل ۱۴۶ میلیون دلار از ۱۲ کشور مختلف به کشور وارد شده است. این حجم از واردات در حالی صورت می‌گیرد که پس از گذشت ۳ دهه از امضای اولین تفاهم نامه برای تولید ریل ملی، بالاخره آبان ماه سال ۹۵ خط تولید این کالای راهبردی در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد. اما در حال حاضر و پس از گذشت ۹ ماه از افتتاح این خط تولید، همچنان تولید و استفاده از ریل داخلی انجام نپذیرفته است.

ابتدای مردادماه سال جاری، ذاکری معاون توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره آخرین وضعیت تحویل ریل ملی از سوی ذوب‌آهن اصفهان گفت: «این شرکت از چند ماه قبل قراردادی را با شرکت راه‌آهن نهایی کرده است تا بخشی از ریل موردنیاز این شرکت را تامین کند. البته طبق آخرین ارزیابی‌ها هنوز این ریل به راه‌آهن نرسیده و پیگیری‌ها ادامه دارد.»

شرکت ذوب‌آهن که پیش‌ از این در رابطه با تکمیل و راه‌اندازی خط تولید و افتتاح کارخانه ذوب‌آهن بارها تأخیر کرده است این بار نیز در تحویل ریل موردنظر در قرارداد با شرکت راه‌آهن دچار تأخیرهای مکرر و خلف وعده شده است.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته معاون فنی سابق و مدیرعامل کنونی راه‌آهن خبر از توافق تولید ۴۰ هزار تن ریل U33 (مناسب برای سرعت‌های زیر ۱۶۰ کیلومتر در ساعت) توسط ذوب‌آهن و تحویل آن تا پایان سال ۹۵ به شرکت راه‌آهن داده بود.

در همان ایام مدیرعامل ذوب‌آهن نیز وعده تحویل ۱۰۰ هزار تن ریل را تا پیش از شروع سال ۹۶ به شرکت راه‌آهن داد. اما آنچه پس از گذشت ۹ ماه از افتتاح اولین کارخانه تولید ریل ملی کشور مشخص‌شده، عدم همت ذوب‌آهن در تحقق بخشیدن به وعده‌هایش بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی‌های مالی ذوب‌آهن، نحوه تسویه مبلغ قرارداد و سود بیشتر ذوب‌آهن از تولید تیرآهن بال‌پهن از محل این خط تولید ازجمله مهم‌ترین عوامل در تأخیر تولید ریل ملی بوده است.

وبگردی

روی خط خبر

  • اشپیگل مدعی شد: آلمان در حال لابی با اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • تماس تلفنی رئیس ستاد مشترک روسیه و آمریکا
  • عراق می تواند پلی برای ایجاد گفتمان بین کشورهای منطقه باشد
  • سرمایه‌گذاری امارات در توسعه انرژی
  • ارزش سهام عدالت ۳ برابر شد
  • آمریکا دچار خطای محاسباتی است؛ اگر از برجام خارج شود متوجه کار بسیار اشتباهش می شود
  • معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا وارد مصر شد
  • نیروهای آمریکا دیگر نباید در سوریه بمانند
  • مسکو: اتهامات واشنگتن به دمشق درباره تسلیحات شیمیایی بی‌اساس است
  • جنیدی: خواستار مشارکت بیشتر معاونت‌های حقوقی دستگاه‌ها هستیم
  • دادستان تهران خبرداد: دستگیری تعدادی از فروشندگان غیرمجاز ارز
  • جهانگیری در پوششی متفاوت و عجیب
  • سازمان محیط زیست موظف به منشأیابی ذرات معلق در کلانشهرهای آلوده است
  • استخدام دستفروشان در شهرداری تهران
  • پلمپ هفت ساختمان مشابه پلاسکو
  • وزیر دفاع خبر داد: دستور رهبری درباره فعالیت اقتصادی ارتش و سپاه
  • گرانترین نیاز مددجویان کمیته امداد
  • آموزش مواجه شدن با حوادث طبیعی در یک برنامه
  • آخرین وضعیت مسعود کیمیایی در بیمارستان پس از عمل جراحی
  • اعلام سریال های نوروزی صدا و سیما
  • داریوش ارجمند: بازی عرب‌نیا در «مختارنامه» را دوست نداشتم
  • سعید آل جابر مدعی دخالت ایران در یمن شد
  • موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به بلژیک
  • نامه دادستان تهران به شهردار؛ مستندات فساد در شهرداری را ارائه کنید
  • روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از اطراف وارد تهران می‌شود
  • درگذشت منوچهر پوراحمد بر اثر سکته قلبی
  • سوچی ۲۹ و ۳۰ ژانویه میزبان کنفرانس گفتکوی ملی سوریه
  • سفر نخست‌وزیر کردستان عراق به ایران
  • جنجال آفرینی های ترامپ، برجام را ضعیف کرده است؟ /کارشناس بین‌الملل: توافق هسته ای نیاز به غنی‌سازی دارد
  • تصاویر دیدنی از نمای زمستانی امروز شهر تهران