هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان زنجانی

    کد خبر :65099

 

هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

در این جلسه پس از قرائت کیفرخواست و عناوین اتهامی ردیف دوم پرونده فساد نفتی توسط قاضی مقیسه افشار وکیل مهدی شمس در جایگاه قرار گرفته و به دفاع از موکل خود پرداخت.به گزارش  بازتاب  به نقل از میزان،افشار گفت: در کیفرخواست در خصوص شمس آمده است که وی در کلاهبرداری مشارکت داشته و تصریح شده که شمس در معرفی زنجانی به بانک‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها دخیل بوده است.

وی گفت: اینکه موکل من زنجانی را به نهاد‌ها و سازمان‌ها معرفی کرده است کاملاً نادرست است و حتی به نوعی بزرگنمایی صورت گرفته است. آقای شمس، آقای زنجانی را به مدیرعامل شرکت صندوق بازنشستگی شرکت نفت معرفی کرده است که البته این حرف هم براساس محتویات پرونده است.

وکیل مهدی شمس ادامه داد: این شرکت سهامی خاص بوده و وظیفه‌ای برای فروش نفت نداشته است، لذا موکل من زنجانی را به نهاد خاصی معرفی نکرده است و بر فرض جهت ادعای کیفرخواست فقط به مدیرعامل شرکت صندوق بازنشستگی شرکت نفت معرفی کرده است.

در ادامه مهدوی وکیل شرکت نفت نسبت به این اظهارات اعتراض داشت و گفت: مصوبه شرکت ملی نفت موجود است که صندوق بازنشستگی اجازه داشته به فروش نفت اقدام کند لذا اینکه وکیل آقای شمس می‌گوید که این شرکت حق فروش نفت را ندارد کذب است.

در ادامه افشار وکیل مهدی شمس تصریح کرد: موکل من آقای زنجانی را به نهادی معرفی نکرده است، چون آشنایی زنجانی با مدیرعامل شرکت صندوق بازنشستگی شرکت نفت مربوط به قبل و گذشته است.

قاضی مقیسه در این خصوص گفت: بر اساس اظهارات و مستندات موکل شما در جلسه‌های مربوطه حضور داشته است.

افشار گفت: بنده حضور موکلم را در جلسه می‌پذیرم؛ اما شراکت را قبول ندارم. چون بحث فروش نفت از طریق صندوق صرفا یک پروسه مالی بوده است که از برج ۱ سال ۹۱ شروع شده است. در لوزان سوئیس که موکل من نبوده است بحث ۳۰۰ میلیون یورو مطرح شده که صندوق بازنشستگی برای وارد کردن اقلام غذایی به آن ورود کرده است لذا بحث معرفی توسط موکل من پایه و اساس معاملات نبوده است.

وکیل مدافع متهم ردیف دوم در ادامه گفت: در این خصوص صرفا اظهارات زنجانی مورد توجه قرار گرفته است که قابل قبول نیست، اگر دلیلی در این خصوص وجود دارد ارائه شود.

وی گفت: کیفرخواست مطالب را ارائه کرده؛ اما دلایل و مستندات را ارائه نداده است. اصلا سؤال من این است که صندوق بازنشستگی چرا حق فروش نفت داشته است؟

قاضی مقیسه در واکنش به دفاعیات وکیل گفت: این چه سؤالی است که می‌پرسید وقتی که در آن شرایط نیروی انتظامی نفت می‌فروشد صندوق بازنشستگی جای خود دارد. به هر حال این صندوق با توجه به مقتضیات زمان ۱ میلیون بشکه نفت فروخته و موکل شما هم در خرید آن نقش داشته است.

افشار در دفاعیات خود اظهار کرد: حتی اگر کیفرخواست درست باشد موکل من فقط در خرید ۱ میلیون بشکه نفت دخیل بوده است، اما این صندوق ۱۵-۱۶ محموله نفت فروخته که موکل من در آن دخالتی نداشته است.

در اینجا نماینده شرکت نفت نسبت به اظهارات افشار واکنش نشان داده و گفت: در اظهارات زنجانی آمده است که آقای شمس فروش نفت‌ها را انجام می‌داده است.

افشار در پاسخ به اعتراض نماینده شرکت نفت گفت: دوستان و نمایندگان شکات لطفاً دلایل و مستندات خود را ارائه دهند. اینکه گفته می‌شود ایمیل زده شده است را با سند و دلیل اثبات کنید، لطفاً در خصوص مطالب خود با سند حرف بزنید البته ما فقط می‌توانیم نفی کنیم و شما باید دلیل بیاورید هرچند که ما تمام حرف‌های خود را با سند و مدرک بیان می‌کنیم.

وی گفت: هرچند که مسئولان وقت نباید تمام ثروت ملی را در اختیار این فرد می‌گذاشتند.

وکیل شرکت نفت اظهار کرد: اگر شما اجازه داده و صلاح بدانید افرادی که مخاطب ما در این خصوص هستند در جلسه حضور داشته و نسبت به اظهارات متهم و وکیل او پاسخ دهند تا رابطه بین شمس و نمایندگان با مسئولین مشخص شود.

قاضی مقیسه پاسخ داد: من می‌خواهم در این پرونده حکم دهم، بنده احتیاج به سند و دلیل دارم. باید برای من محرز شود که این اظهارات صحیح است یا خیر لذا این کار را به عهده دادگاه بسپارید.

وی خطاب به وکیل مهدی شمس گفت: اگر شمس و فلاح نبودند کسی زنجانی را نمی‌شناخت. این‌‌قدر اعتماد جلب کردند که وزیر و شرکت نفت به آنها اعتماد کردند.

وکیل شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: اقرار افراد دیگر در پرونده برای خودشان نافذ است و برای موکل من فقط اظهار است باید دلیل اثباتی این مستندات برای این دادگاه احراز شود بحث ما در خصوص اثبات مستندات نیست بلکه در خصوص عدم وجود مستندات است.

قاضی مقیسه گفت: موکل شما با علم به اینکه در تاجیکستان و مالزی، بانکی وجود ندارد و بانک‌های معرفی شده اصلا سرمایه‌ای ندارند اقدام به همکاری با زنجانی کرده‌ است. آقای شمس بابک زنجانی را به‌عنوان مالک دو بانک در تاجیکستان و مالزی و شریک بانک ملت معرفی می‌کند و با این کارها اعتماد مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت و دیگران را جلب می‌کند.

وکیل مهدی شمس گفت: اگر به رأی دیوان نگاه کنید و به اظهارات مدیرعامل شرکت نیکو و مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت توجه نمایید خواهید دید که موکل من چنین نقشی نداشته است.

پس از این اظهارات قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: لطفاً به رأی دیوان ورود نکنید.

وکیل شمس گفت: اظهارات مدیرعامل شرکت نیکو که در رأی دیوان هم آمده بیان می‌دارد که چه کسی زنجانی را به وزیر نفت معرفی کرده است.

قاضی مقیسه گفت: آقای افشار خواندن رأی دیوان که برای ما محترم است هنر نیست این رأی را همه دنیا مطالعه کرده‌اند لطفاً این‌قدر از روی رأی دیوان حرف نزنید و خودتان لطفاً حرف بزنید.

قاضی مقیسه در ادامه گفت: بابک زنجانی در اظهارات خود می گوید که من از سال 88 شمس و فلاح را می‌شناختم و فلاح به من گفت که شمس می‌تواند به شما کمک کند. زنجانی از شمس می‌خواهد که از انگلیس به مالزی بیایید و در مالزی جلسه‌ای برگزار شد من در آن جلسه به شمس گفتم که نفت‌ها در حال متروکه شدن هست چکار کنیم شمس به من گفت که من این نفت‌ها را به دبی منتقل می‌کنم به شرکت فال می‌فروشم و پولش را می‌گیرم.

قاضی مقیسه اظهار کرد: این دو فرد به‌گونه‌ای رفتار کرده‌اند که زنجانی به مسئولان معرفی شد.

افشار وکیل مهدی شمس در ادامه رسیدگی خود گفت: اظهارات بابک زنجانی وحی منزل نیست و نباید به آن اظهارات اعتنا کرد. بنده مجدداً می‌گویم که آشنایی و معرفی زنجانی به مجموعه توسط شمس نبوده است.

قاضی مقیسه گفت: این حرف را ده بار گفتید از این حرف بگذرید و ادامه بدهید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید