باوری غلط درباره ارتباط “خودخوری” با بیماری تیروئید

    کد خبر :64984

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشریح باوری غلط درباره ارتباط “خودخوری” با بیماری تیروئید پرداخت.

همیشه از اقوام و دوستان قدیمی می‌شنیدیم که فلانی به خاطر خودخوری، “غم باد” گرفته و همه نیز بزرگ شدن گلو را علت این تصورشان عنوان می‌کردند، درحالیکه در این رابطه پروفسور محمد اسماعیل اکبری – دارای مدرک فوق تخصص جراحی غدد و سرطان از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا – این باور را اشتباه عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: بیماری تیروئید از جمله بیماریهای است که مورد توجه مردم است زیرا شیوع آن نیز در بین سنین نرمال جامعه رخ می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: تیروئید یک عضو کوچک در جلوی گردن است که قدیمی‌ها بزرگ شدن آن را عامل “غم باد” می‌دانستند، درحالیکه این عضو بدن، هیچ دخالتی به مسائل “خودخوری” ندارد و چون اضطراب و افسردگی به گلوی افراد فشار می‌آورد چنین تصور اشتباهی نیز رخ می‌دهد.

معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت عنوان می‌کند: بنابراین افسردگی و اضطراب فقط یک حالت اختلال ضعفی با علامت فشار به گلو وارد می‌کند که نشانه‌های آن نیز مانند بغض کردن است، ولی عوارض آن ارتباطی به بیماری تیروئید ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید