درخواست حضور مسئولان وقت شرکت نفت در جلسات محاکمه همدستان زنجانی

    کد خبر :64975

مهدوی وکیل دیگر شرکت ملی نفت از قاضی مقیسه درخواست کرد که برای تدوین بهتر موضوع، در صورت صلاحدید از جلسات بعدی مسئولان وقت شرکت نفت دعوت شوند و در رابطه با مهدی شمس و نحوه واریز پول‌ها صحبت کنند.

وکیل متهم ردیف دوم پرونده نفتی در هفتمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب، در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: در کیفرخواستی که دادستانی صادر کرده، آمده است که موکل من در معرفی بابک زنجانی به نهادها و سازمان‌های دولتی جهت انجام معاملات بازرگانی دخیل بوده است، در حالی که موکل من زنجانی را به نهادها و سازمان‌های دولتی معرفی نکرده است و متاسفانه از همین بخش می‌توان به بزرگنمایی در کیفرخواست پی برد.

افشار ادامه داد: خود کیفرخواست مدعی است که موکل، بابک زنجانی را به فردی به نام «الف. و. د» معرفی کرده که مدیرعامل یک شرکت سهامی خاص به نام صندوق بازنشستگی صنعت نفت بوده و اساسا وظیفه‌ای مبنی بر فروش نفت ندارد. حتی اگر ادعای کیفرخواست در رابطه با معرفی به «الف. و . د» صحت داشته باشد، معرفی به سازمان‌ها و نهادها محسوب نمی‌شود.

در ادامه غلامرضا مهدوی وکیل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به اظهارات وکیل متهم ردیف دوم اظهار کرد: طبق مصوبه شرکت نفت، به صندوق بازنشستگی اجازه داده شد که نفت بفروشد.

قاضی مقیسه نیز در ادامه گفت: بنابراین صندوق بازنشستگی نفت حق فروش نفت داشته و شمس، بابک زنجانی را برای خرید به «الف. و. د» معرفی کرده بود.

وکیل شمس در پاسخ گفت: موکل من اصلا این فرد را معرفی نکرده است. بحث خرید از صندوق بازنشستگی نفت، 3 میلیون بشکه بود که یک میلیون بشکه عملی شد و مابقی را ندادند.

رئیس دادگاه خطاب به وکیل متهم گفت: بنابراین دخالت موکل خود را در دخالت یک میلیون بشکه قبول دارید.

وکیل متهم پاسخ داد: خیر قبول ندارم اگر تاریخ‌ها را ملاحظه کنید، موضوع کاملا مشخص است. بحث فروش از طریق صندوق بازنشستگی نفت یک پروسه مالی بوده که از فروردین‌ماه شروع می‌شود، در لوزان سوییس که موکل حضور نداشته، بحث 300 میلیون یورو پولی بوده که صندوق بازنشستگی برای واردات اقلام غذایی لازم داشته است.

افشار ادامه داد: بعد از اینکه زنجانی شخصا این کار را انجام می‌دهد، طبق محتویات پرونده شرکت ملی نفت از طریق شرکت پتروپارس به صندوق بازنشستگی نفت می‌دهد تا مطالبات زنجانی را بدهند.

وی افزود: موکل در جلسه‌ای که زنجانی با «الف. و. د» داشته، اصلا معرفی نکرده و فقط در آن جلسه حضور داشته و خود آقای «الف . و . د» هم نمی‌گوید که شمس، زنجانی را معرفی کرده بلکه اظهار می‌کند شمس هم در جلسه خردادماه حضور داشته است.

افشار اضافه کرد: معرفی زنجانی به «الف . و . د» نمی‌تواند پایه و اساس فروش 15 الی 16 محموله نفتی به زنجانی باشد. به انضمام اینکه آقای «الف. و. د» مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت بوده و ذاتا وظیفه‌ای مبنی بر فروش نفت نداشته و بیشتر محموله‌ها از طریق شرکت H.k به فروش رفته است.

قاضی مقیسه در پاسخ به وکیل متهم گفت: در آن شرایط نیروی انتظامی هم نفت می‌فروخت چه برسد به صندوق بازنشستگی، بنابراین این چه حرفی است که شما می‌زنید.

وکیل در پاسخ گفت: حرف من این است که بحث صندوق بازنشتگی نفت، یک محموله بوده و سایر محموله‌ها موکل من معرف نبوده است. ضمن اینکه اگر صرف معرفی پایه و اساس دادن ثروت ملی به یک شخص باشد، این خیلی فاجعه است.

در ادامه جلسه شکاری یکی دیگر از وکلای شرکت ملی نفت گفت: در ایمیلی که آقای «ن. م» به آقای شمس داده، به وی می‌گوید که چون می‌خواهید نفت بخرید 300 میلیون یورو واریز کنید و متاسفانه با جعل سند وانمود می‌کنند که 300 میلیون یورو واریز کرده‌اند.

وکیل متهم ردیف دوم نیز اظهار کرد: کسانی که محموله‌های شرکت ملی نفت را به زنجانی واگذار کردند، در مظان اتهام هستند آیا معرفی موکل برای دادن نفت کافی بوده است؟

در ادامه مهدوی وکیل دیگر شرکت ملی نفت از قاضی مقیسه درخواست کرد که برای تدوین بهتر موضوع، در صورت صلاحدید از جلسات بعدی مسئولان وقت شرکت نفت دعوت شوند و در رابطه با مهدی شمس و نحوه واریز پول‌ها صحبت کنند.

قاضی مقیسه در پاسخ به اظهار وکیل متهم مبنی بر اینکه اظهارات افراد باید مستند باشد، گفت: این دادگاه است که تشخیص می‌دهد مستند است یا خیر، برای من که می‌خواهم حکم بدهم باید مستند باشد. به کرات افراد به نقش شمس در معرفی زنجانی اقرار کرده‌اند ولی متاسفانه طوری معرفی کرده‌اند که وزیر اعتماد می‌کند و نمی‌داند که این افراد برای غارت بیت‌المال آمده‌اند.

در ادامه جلسه وکیل متهم قصد داشت بخشی از گردش کار حکم دیوان عالی کشور را در خصوص مهدی شمس قرائت کند که قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: شما چه کار به رأی دیوان دارید، رأی دیوان روی چشم ما قرار دارد و محترم است اما شما در قالب پرونده و کیفرخواست صحبت کنید. خواندن رأی دیوان که هنر نیست می‌خواهید آن را بخوانید. برای ما رأی دیوان را نخوانید وقت دادگاه گرفته می‌شود. اگر حرفی دارید، حرف خودت را بزن.

در ادامه وکیل متهم به بحث زنجانی در آشنایی با مجموعه مدیران نفت اشاره کرد و گفت: آشنایی زنجانی با مجموعه مدیران نفت مربوط به سال 87 است که زنجانی با قرارگاه خاتم، قرب نوح و شرکت صدرا فعالیت گسترده مالی داشت.

قاضی مقیسه در پاسخ به وکیل متهم گفت: بابک زنجانی در اظهارات خود گفته است که از سال 88 شمس و فلاح را می‌شناختم و فلاح گفت که شمس می‌تواند به شما کمک کند، بنابراین خواستم شمس از انگلیس به مالزی بیاید و جلسه‌ای به همراه فلاح، منفرد و وکلای خارجی در مالزی برگزار کردیم. در آن جلسه به شمس گفتم نفت در حال متروکه شدن است که شمس پاسخ داد من انجام می‌دهم و آنها را به فال می‌فروشم.

قاضی مقیسه در ادامه تصریح کرد: بنابراین این 3 نفر نفت و پول بیت‌المال را به غارت بردند و اگر دفاعی دارید بسم‌الله. ما چه کار به قرارگاه خاتم و قرب نوح داریم، این مسائل اصلا به پرونده ما مربوط نیست.

وکیل هم در پاسخ گفت: من می‌گویم آشنایی زنجانی با مجموعه مدیران نفت مسبوق به سابقه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید