یک روزنامه آمریکایی نوشت:

نقش«عجیب» کره شمالی در بحران خلیج فارس

    کد خبر :64912

حداقل بخشی از ادعاهای دو طرف درست و واقعی است چه در زمینه به کار گیری کارگران کره شمالی توسط قطر و چه در زمینه امضای قراردادهای سلاح توسط امارات که در سال 2015 امضا شد.

به گزارش بازتاب، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی نوشت: کره شمالی با قدرت اخیرا روی خط اختلاف قطر و کشورهای چهارگانه تحریم کنندگان این کشور یعنی عربستان، امارات، مصر و بحرین وارد شد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: در گزارش هایی که هفته گذشته منتشر شد به جزئیات قرارداد سلاح به ارزش 100 میلیون دلار اشاره شد که کره شمالی با یک شرکت اماراتی امضا کرد؛ امری که باعث واکنش محافظه کارانه واشنگتن شد که از برنامه هسته ای پیونگ یانگ بسیار می ترسد.

این گزارش همچنین اشاره به این کرده است که قرار داد سلاح به نظر می رسد که در واکنش به ادعاهای دیگری بوده است که در پایگاه اینترنتی «ذا هیل» آمرکیا منتشر شده است که اشاره به این دارد که قطر روابط قوی با کره شمالی از طریق استفاده از کارگران مهاجر کره شمالی به منظور ساخت تاسیسات برای جام جهانی فوتبال که قرار است در دوحه در سال 2022 برگزار شود، برقرار کرده است.

هدف از همه گزارش ها به نوشته روزنامه واشنگتن پست تأثیر بر میانجی گر آمریکایی است به طوری که کفه ترازو به نفع یکی از طرف ها سنگینی کند به ویژه پس از آن که طرفین فهمیدند که بازی کردن با برگه برنده کره شمالی به دلیل دشمنی آشکار میان واشنگتن و پیونگ یانگ نتیجه بخش است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: حداقل بخشی از ادعاهای دو طرف درست و واقعی است چه در زمینه به کار گیری کارگران کره شمالی و چه در زمینه امضای قراردادهای سلاح که در سال 2015 امضا شد و اطلاعات آن در ایمیل های رسمی مخصوص به «یوسف العتیبه» سفیر امارات در ایالات متحده آمریکا فاش شد.

چند دستگی در آمریکا

این گزارش های یاد شده باعث ایجاد چند دستگی داخل دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره چگونگی رسیدگی به بحران شد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: این گزارش ها در ایجاد شکاف گسترده تر در دیدگاه های کنگره و نمایندگان نقش داشته است.

این روزنامه به نقل از «کریستین اولریکسن» کارشناس امور خلیج فارس در مرکز «بیکر» در زمینه سیاست های عمومی نوشت که هدف اصلی از این تبلیغات و حملات رسانه ای همه طرف ها به دست آوردن طرفداران در کاخ سفید و کنگره است به همین دلیل می بینیم که انتشار داستان ها و گزارش ها در این زمینه بازتاب قوی تری بر تصمیم گیران دارد.

این روزنامه همچنین به ارتباط میان نزاع کنونی در خلیج فارس و قراردادهای سلاح کره شمالی اشاره کرد که اتفاقی صرف نیست بلکه برای تأثیر بر دولت آمریکا برنامه ریزی شده است.

«تئودور کاراسیک» مشاور در پژوهشکده « تحلیل های کشورهای خلیج فارس» در واشنگتن گفت که باید این گزارش ها در چارچوب جنگ اطلات قرار داد و در عین حال مساله مرتبط با این نقطه بسیار خطرناک است.

کاراسیک افزود که دولت ترامپ چندین کشور را به محدود کردن روابط اقتصادی شان به کره شمالی وادار کرد که بارزترین آنها چین است. همچنین تحریم های اخیر اعمال شده علیه چین به دلیل پایبند نبودن پکن به اجرای تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی بوده است به همین دلیل انتشار گزارش هایی درباره قراردادهای سلاح تا حدود زیادی می تواند بر موضع گیری ترامپ درباره بحران تأثیر بگذارد.

این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از «اندریا برگر» پژوهشگر در پژوهشکده «میدلبری» در زمینه پژوهش های بین المللی نوشت که اگر صحت این گزارش ها ثابت شود امارات متحده عربی و قطر نیز واکنش مشابهی توسط ایالات متحده رو برو می شوند.

برگر افزود که واشنگتن ممکن است که تیر هشدار شلیک کند آن هم از طریق اعمال تحریم ها بر افراد یا شرکت های دیگر در منطقه که تحریم های آمریکایی یا بین المللی بر کره شمالی را نقض می کنند.

وی افزود که ایالات متحده ممکن است از پشت پرده به اعمال تحریم های شدیدتر روی بیاورد اگر هشدارهایش با سرعت سرسام آوری جدی گرفته نشود.

روزنامه واشنگتن پست در پایان نوشت: لیکن آمریکا به این بحران به شکل گسترده تری نگاه می کند زیرا کشور کویت روابط اقتصادی قوی با کره شمالی دارد لیکن این کشور همیشه خودش را از نزاع کنونی دور کرده است و یکی از هم پیمانان مهم ایالات متحده آمرکیا در منطقه به شمار می رود به همین دلیل آمریکا از این گزارش ها چشم می پوشد تا هم پیمانی مانند کویت را از دست ندهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید