دیپلماسی شهری؛ ضرورتی فراراه شوراهای اسلامی دوره‌پنجم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۱۳

روزنامه های پنجشنبه هفتم اردیبهشت محورهای اصلی خود را به موضوع های «دیپلماسی شهری؛ ضرورتی فراراه شوراهای اسلامی دوره‌پنجم»، «چند نکته درباره انتخابات شوراها» و «تثبیت نقش شورا- شهرداری به عنوان حاکمیت محلی لازم است» اختصاص دادند.

«دیپلماسی شهری؛ ضرورتی فراراه شوراهای اسلامی دوره‌پنجم»، «چند نکته درباره انتخابات شوراها»، «تثبیت نقش شورا- شهرداری به عنوان حاکمیت محلی لازم است»، «رد‌صلاحیت‌ در شهرستان‌ها نگران‌کننده است»، «احزاب، محور بازتعریف مفهوم توسعه»، «مشارکت سیاسی زنان گریزناپذیر است»، «کرسی های شورا در انتظار فهرست نهایی»، «شورای ناشفاف؛ ناظر ناتوان»، «تهران ٣ برابر گرانتر اداره شد»، «انتخابات با چاشنی قومیت‌گرایی» و «زنان در انتظار بهشت» از جمله محورهای اصلی انتخاباتی روزنامه های امروز به شمار می رود.

** دیپلماسی شهری؛ ضرورتی فراراه شوراهای اسلامی دوره‌پنجم
روزنامه «نوآوران» در سرمقاله ای با درج عنوان «دیپلماسی شهری؛ ضرورتی فراراه شوراهای اسلامی دوره‌پنجم» به قلم علی نوذرپور کارشناس مدیریت شهری نوشت: در دهه‌های اخیر، شهرها به کنشگرانی مهم در عرصه بین‌المللی تبدیل شدند، آن‌ها همپای دولت‌ها به مراودات بین‌المللی مبادرت می‌ورزند و نقش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مختلفی را ایفا می‌کنند. یکی از نقش‌های مهم شهرها، پیشگامی در ایجاد همگرایی بین‌المللی بین شهرها و پیگیری اهدافی مشترک برای شهرهاست. اکنون شهرهای مختلفی در جهان، نخستین حلقه‌های اشتراک مساعی بین شهری را تشکیل داده‌اند و شهرها را برای پیگیری اهدافی خاص، گرد هم آوردند. حلقه‌های مهمی نظیر متروپلیس، شهرداران آسیایی، شهرهای راه ابریشم، شهرهای آسیا – اقیانوسیه نمونه‌ای از مجامع شهری هستند که با عضویت شهرهایی از مناطق جغرافیای مختلف تشکیل می‌شوند و اهداف مشترکی را برای تأمین منافع شهرهای عضو، پیگیری می‌کنند. این مجمع می‌تواند با دید اسلامی به همه موضوعات شهری در شهرهای اسلامی بنگرد و ایده‌های خوبی برای تعامل فرهنگ اسلامی و رویکردهای اقتصادی، کالبدی و مدیریتی در شهرها فراهم کند. ایده‌هایی که در سایر تشکل‌های بین‌شهری در مقیاس بین‌المللی، مورد توجه قرار نمی‌گیرند. به این ترتیب، این مجمع با تولید ایده‌های توسعه پایدار اسلامی، حکمرانی خوب اسلامی، اقتصاد شهری اسلامی، بهترین نقش را برای کمک به شهرهای اسلامی ایفا خواهد کرد.

** چند نکته درباره انتخابات شوراها
روزنامه «ایران» در سرمقاله ای با درج عنوان «چند نکته درباره انتخابات شوراها» به قلم رها ایزدی می نویسد: لیست‌های نهایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تا کمتر از دو هفته دیگر نهایی می‌شود و شهروندان تهرانی مقارن با انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب نمایندگان خود پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. آنچه در این دوره از انتخابات شوراها برای عموم مردم پایتخت اهمیت ویژه‌ای یافته تمرکز بر «پاکدستی» و پس از آن «تخصص» کاندیداهاست. از آنجا که اعضای شورای شهر در معرض انواع رانتهای اقتصادی قرار می‌گیرند لازم است حتماً از هر دو جناح نمایندگانی به شورا معرفی شوند که سلامت مالی و پاکدستی آنها در مناصب قبلی تا حدی آزموده شده و از آن آزمون سربلند بیرون آمده باشند. اما آنچه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این برهه باید بیش از گذشته به آن توجهی ویژه داشته باشند نقش و نفوذ شبکه‌های اجتماعی در رصد کردن وقایع و عملکرد نمایندگان و تأثیر آنها بر افکار عمومی جامعه است.

** تثبیت نقش شورا- شهرداری به عنوان حاکمیت محلی لازم است
روزنامه «قانون» در یادداشتی با عنوان «تثبیت نقش شورا- شهرداری به عنوان حاکمیت محلی لازم است» به قلم علی پیرحسین‌لو کارشناس ارشد توسعه اجتماعی نوشت: هویت شوراها بیشتر باید مردمی دانسته شود.از نظر قانونی، انگیزه‌ تشکیل شوراهای اسلامی مظهر اراده‌ عمومی و منشا پیشبرد برنامه‌ها از طریق همکاری مردم توصیف شده‌اند و ازجانب افکار عمومی نیز،شوراها از نقاط محل رجوع مردم در حوزه‌ اختیارات خود هستند. موقعیت متناقض‌نمایی که توصیف شد، شوراها را ازهویتی دوگانه و موجودیتی دوزیست برخوردار کرده‌است. این نهاد به نوعی بین این دو سویه‌ هویتی خود بلاتکلیف است و حتی می‌توان گفت گاهی انفعال آن در مواجهه‌ آشکار با مسائل مبتلا به این وجه دوگانه‌ هویتی برمی‌گردد. اما از دوزیست بودن نهاد شورا- شهرداری نباید ترسید یا نگران بود. به ویژه در ساختاری که در آن نهادهایی با هویت مردم‌سالار و مردم‌ساخته در کنار نهادهایی با هویت مستقل از انتخاب مردم در کنار هم نشسته‌اند و همزیستی نسبتا مسالمت‌آمیز دارند، حضور و ایفای نقش نهادهای دوزیست می‌تواند فرصت و ظرفیتی برای تعامل بهتر و کنارهم‌نشینی نهادهای مستقل/ وابسته به رأی مردم باشند و مانند کاتالیزورهای عبور از دوگانگی حاکمیتی عمل کنند. ایفای نقش مؤثر درچنین موقعیتی، چونان بندبازی است: هیجان‌انگیز اما خطرناک.

** رد‌صلاحیت‌ در شهرستان‌ها نگران‌کننده است
روزنامه «شرق» با انتشار عنوان «رد‌صلاحیت‌ در شهرستان‌ها نگران‌کننده است» به نقل از محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی می نویسد: برای بستن لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای حضور در رقابت‌های پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران شاخص‌های مدنظرمان را اعلام کردیم و هم‌اکنون کاندیداها با توجه به این شاخص‌ها در‌حال ارزیابی افراد هستند. برآورد ما این است که در مرحله اول بتوانیم از لیستی که حدودا ۸۰۰ نفر در آن حضور دارند به یک لیست ۲۰۰ نفره برسیم و این ۲۰۰ نفر را در بررسی‌های بعدی که مراحل آن دقیق‌تر خواهد بود ارزیابی خواهیم‌کرد. شایستگی و پاک‌دستی جزء اصلی‌ترین الزامات ماست و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهری و نیاز شورای شهر خواهد بود. متأسفانه در برخی از استان‌ها وضعیت رد ‌صلاحیت اصلاح‌طلبان نگران‌کننده است و به نظر می‌رسد که برخی رد صلاحیت‌ها بر اساس اطلاعات حاشیه‌ای و سلیقه‌ای انجام شده است. امیدواریم که توسط هیئت‌های نظارت استانی و مرکزی این موضوعات جبران شود و هرکسی که با توجه به قانون واجد شرایط است، تأیید صلاحیت شود.

**احزاب، محور بازتعریف مفهوم توسعه
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «احزاب، محور بازتعریف مفهوم توسعه» به قلم پروانه مافی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نوشت: احزاب می‌توانند نقش مؤثری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات ایفا کنند. تجربه همواره نشان داده که هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد، خروجی صندوق‌های رأی نیز مطلوب‌تر خواهد بود. به همین سبب می‌توان گفت که هر‌چقدر میزان مشارکت مردم در انتخابات شوراها افزایش یابد، شهرها و روستاها بهتر اداره خواهند شد و کیفیت زندگی مردم بالاتر خواهد رفت. ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و شعور انتخاباتی به جامعه، عنصر مهمی است که بخش عمده‌ای از آن به واسطه فعالیت منسجم و با‌برنامه احزاب و تشکل‌ها رقم خواهد خورد.

** مشارکت سیاسی زنان گریزناپذیر است
روزنامه «اعتماد» در گفت وگویی با کارشناسان با انتخاب عنوان «مشارکت سیاسی زنان گریزناپذیر است» به نقل از الهه کولایی نماینده سابق مجلس آورد: همان‌طور که از زنان در سیاست ملی و اقتصاد استفاده نشده، در مدیریت شهری نیز این وضعیت را شاهد هستیم. حضور اندک زنان در مدیریت شهری، امروز مصایب و آلام بسیاری را به ویژه در شهرهای بزرگ تحمیل کرده که زنان با حضور موثر خود در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای تصمیم‌ها در مدیریت شهری و اعمال نظارت بر نحوه تصمیمات و صرف بودجه‌های شهری می‌توانند همه توانایی‌های خودرا در مسیر بهبود زندگی شهری و بهبود عمومی شرایط جامعه به کار گیرند. نبود زنان در مدیریت شهری امروز بسیاری از مشکلات را چه در موضوع حمل و نقل، ترافیک، حفظ محیط زیست یا حتی تامین حقوق همه‌جانبه شهروندان از کودکان تا میانسالان و سالمندان تا موضوع اعمال نظارت بر جلوگیری از گسترش فساد یا رانت‌خواری و حتی مساله گسترش آسیب‌های اجتماعی با مشکل مواجه کرده.

در ادامه این گفت وگو از قول فریده غیرت ‌حقوقدان آمده است: اعتقاد دارم با توجه به اصولی که در قانون اساسی در شوراها گفته و وظایفی که برای شوراها تعیین کرده، مسائل رفاهی جامعه از جمله مسائلی است که زنان به خوبی از عهده آن برمی‌آیند. همه ما قبول داریم این مسائل زنان و خانواده‌ها در دست زنان است. زنانند که سامان می‌دهند. از زنانی که داوطلب مدیریت شهری شده‌اند استقبال می‌کنیم.

** کرسی های شورا در انتظار فهرست نهایی
روزنامه «ایران» در گزارشی با انتشار عنوان «کرسی های شورا در انتظار فهرست نهایی»، آورد: کمتر از 22 روز دیگر، رقابت 3 هزار داوطلب برای 21 صندلی در شورای شهر تهران آغاز می‌شود. اما همچنان خبری از ترکیب فهرست‌های نهایی دو جناح «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب» نیست. از آنجا که انتخابات شوراها مقارن با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود اخبار و فعالیتهای مربوط به آن اغلب بین خبرهای کاندیداهای ریاست جمهوری گم می‌شود و بیشتر مردم از تب و تاب مربوط به این انتخابات بی‌خبر می‌مانند. اما شورای شهر یکی از مهمترین نهادهای نوپای دموکراسی در ایران است و کاندیداهای تأیید صلاحیت شده با شور و شوق در حال فعالیت هستند. تعدادی از فعالان مدنی هم برای انتخابات شورای شهر تهران تأیید صلاحیت شده‌اند که به گرم‌تر شدن تنور این انتخابات کمک شایانی می‌کند. تأیید صلاحیت این فعالان واکنش های زیادی در فضای مجازی به وجود آورد و بحث‌های فراوانی بین شهروندان به راه انداخته است. به گفته کارشناسان، شانس پیروزی لیست ها در انتخابات شورای شهر تهران بیش از اعضای مستقل است، بنابراین وارد شدن به لیست (از هر دوطیف) شانس نهایی داوطلبان را افزایش می‌دهد. با این وجود تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای بسته شدن لیست ها تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.

** شورای ناشفاف؛ ناظر ناتوان
روزنامه «شهروند» در یادداشتی با انتشار عنوان «شورای ناشفاف؛ ناظر ناتوان» به قلم علی پیرحسین ‌لو فعال مدنی می نویسد: این روزها همه از لزوم مبارزه با فساد و سوءاستفاده در شهر و شهرداری تهران سخن می‌گویند و از شورای پنجم شهر تهران انتظار دارند که این هدف را اولویت اصلی خود قرار دهد. در وضعیتی که بعد از رأی‌دادن و تا انتخابات بعدی، مردم هیچ امکانی برای کنترل نمایندگان خود در شورا ندارند و از احزاب پاسخگو هم فعلا خبری نیست، عجالتا تنها و مهمترین وعده‌ای که باید از نامزدهای شورای بعدی گرفت، سه مورد است: شفافیت، شفافیت و شفافیت. نخستین گام برای شفاف‌کردن فعالیت‌های این حوزه هم شفاف‌کردن فرآیندهای داخل خود شوراست. وب‌سایت شورای شهر تهران که در آن هیچ اثری از طرح‌ها، دستور جلسات، مشروح مذاکرات و جزییات تذکرها و نطق‌ها و… دیده نمی‌شود، نماد نمایانِ نبود شفافیت در شوراست. اینهاست که درواقع شورا را ناتوان از کنترل روابط فسادآمیز در شهرداری کرده است؛ وگرنه صداقت و صراحت با مردم سخت نیست، اگر بخواهیم.

** تهران ٣ برابر گرانتر اداره شد
روزنامه «شهروند» در گفت وگویی با پیروز حناچی، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با انتخاب عنوان «تهران ٣ برابر گرانتر اداره شد» می نویسد: یکی از معضلاتی که هست ارزیابی درست تعیین صلاحیت کسانی است که در شورا کاندیدا می‌شوند. تشخیص اینکه کسی می‌خواهد برای زمین‌بازی به شورا بیاید با کسی که واقعا برای خدمت قصد ورود به شورا را دارد، سخت است. اگر قصد شهرسازی باشد بهترین آدم‌هایی را که متناسب تخصص آن هستند، انتخاب می‌کنیم. اگر افراد تخصصی باشند، دیگر لازم نیست دنبال شهردار و فرماندار باشیم چون دیگر نیروها خود می‌دانند که چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهند.

** انتخابات با چاشنی قومیت‌گرایی
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «انتخابات با چاشنی قومیت‌گرایی»، آورد: آغاز نبرد انتخاباتی در برخی استان‌ها با آغاز تنش‌ها و چالش‌های طایفه‌ای همراه است. اگرچه برای عده‌ای مهم‌ترین ویژگی نامزد مورد حمایتشان در اداره شهر و روستا مدیریت، دانش و دیگر خصایص اکتسابی است، هنوز در مناطقی از کشور قومیت و وابستگی‌های عشیره‌ای به این ویژگی‌ها ارجحیت دارد. انتخاب تنها با معیارهای سنتی و طایفه‌ای زخمی است که در بسیاری از مناطق کشور هنوز التیام نیافته و سبب برخی محرومیت‌های دنباله‌دار در این نواحی شده است. یکی از این چالش‌ها و تنش‌های نهفته در عرصه انتخابات، دامن‌زدن به تعصبات قومی و طایفه‌گرایی در استان عشیره‌ای کهگیلویه‌وبویراحمد به‌ویژه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست. تأکید بر طایفه‌گرایی آن‌چنان عرصه انتخابات را در کهگیلویه‌وبویراحمد تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که پس‌لرزه‌ها و نتایج منفی آن پس از انتخابات بر پیکر این استان نمایان‌تر خواهد شد.

** زنان در انتظار بهشت
روزنامه «قانون» در گزارشی با درج عنوان «زنان در انتظار بهشت»، آورد: سال 94، لیستی به انتخابات مجلس‌شورای اسلامی ارائه شد که در آن، وعده‌30 درصدی حضور زنان به حقیقت نزدیک‌ترشد. با تدبیر بزرگان نظام و جریان اصلاح‌طلب، لیست معروف به امید، وارد مجلس شد و با این روند، پرده‌های ناتوانی برداشته و به شعار‌های ما می‌توانیم تغییر شکل داد. این روند سبب شد تا اذهان زنان ایرانی بازتر شده و گام بعدی را برای اعلام حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر بردارند. زنانی که به خوبی می‌دانستند با تفسیر به رای رجل سیاسی، جایی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند، رکورد را شکانده و وارد میدان شده ولی در نهایت از رقابت کنار گذاشته شدند. تنها امید آن‌ها در این دوره، رقابت‌های شورای شهر است. رقابتی که به راحتی می‌تواند در آن عیار سخنان برخی افراد را که از انتخاب‌های 30 درصدی زنان سخن می‌گویند، سنجید. در میان شخصیت‌های شاخص تایید صلاحیت شده برای انتخابات شورای شهر، 18 زن حضور دارند که بیشتر آن‌ها در سابقه خود، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی را یدک می‌کشند.

در ادامه این گزارش به نقل از اشرف بروجردی رییس‌ سازمان اسناد وکتابخانه ملی می خوانیم: اصل حضور بانوان در بخش های مختلف جامعه و تلاش برای دستیابی به کرسی های شورای شهر، مثبت و قابل دفاع است. اعلام آمادگی تعداد قابل توجهی از بانوان برای حضور در انتخابات شورای شهر به طور حتم، نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد داشت. اعلام آمادگی برای حضور فعال در عرصه سیاست نکته قابل تاملی است اما در کنار آن باید ظرفیت نهاد‌ها و بخش های مختلف، از جمله شورای شهر برای حضور بانوان مورد توجه قرار گیرد. گفتنی است حضور زنان در سطح کلان می تواند رویکرد مدیریت شهری را فراهم کند. برای آنکه مسائل و مشکلات شهر حل و فصل شود، بدون شک نیازمند به حضور زنان هستیم. زنان می‌توانند در موضوع مشکلات اجتماعی، زیست محیطی و همچنین بحث های مربوط به مبلمان شهری به گونه ویژه ای به مسئولان مربوط کمک کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید