معرفی کتابی درباره شیخ فضل‌الله نوری در نماز جمعه

    کد خبر :64753

کتاب «آخرین آواز قو»، اثر مرحوم حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نهضت مشروطه به دلیل تأثیر عمیق و ماندگار آن در سیاست و فرهنگ ایران، نقطۀ عطفی در تاریخ کشورمان به‌شمار می‌رود و گذشت زمان، نه تنها از اهمیت بحث دربارۀ این رویداد مهم تاریخی نکاسته است بلکه بر آن افزوده است، به‌گونه‌ای که بررسی ریشه‌ها و پیامدهای آن، برای آشنایی نسل حاضر با تاریخ کشور خود، و عبرت‌آموزی از آن در جهت بهبود وضعیت کنونی، ضروری به نظر می‌رسد. اما شناخت مشروطه بدون پرداختن به مواضع فکری و سیاسی شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری ممکن نیست. شخصیتی که در مراحل گوناگون تاریخ مشروطه بسیار مؤثر بوده و در این راه هزینۀ سنگینی نیز پرداخت کرده است؛ یعنی اعدام در ملاء عام.

مرحوم حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی، مشهور به «مُنذِر»، سلسله مباحث تحلیلی و تاریخی مفیدی را دربارۀ مشروطیت و شیخ فضل‌الله نوری، در قالب مجموعه‌ای 8 جلدی ارائه داده است. یکی از مجلّدات این مجموعۀ ارزشمند با عنوان «آخرین آواز قو» بازکاوی شخصیت و عملکرد شیخ فضل‌الله نوری بر اساس آخرین برگ زندگی او، و فرجام مشروطه است. کتاب «آخرین آواز قو» با تکیه بر بیش از 350 منبع معتبر از جمله جراید و نشریات ادواری آن زمان، کُتب، مقالات و اسناد تاریخی، جزءِ آثار کم‌نظیر در این زمینه می‌باشد که با وجود حجمِ کمِ مطالب، از غنای محتوایی بسیار بالایی برخوردار است. شیخ فضل‌الله نوری، به‌عنوان یک شخصیت مؤثر و تاریخ‌ساز که برخلاف موج رایج زمانه و غرب‌زدگیِ عصر خود حرکت کرد، بیش از نیم قرن همواره مورد آماج سخت‌ترین اتهامات قرار داشت و در این مدت کمتر کسی به دفاع از او برخاست یا مجال حمایت از او را یافت. استاد مُنذِر در کتاب «آخرین آواز قو» با گشودنِ آخرین برگ از پروندۀ عناصر مهم و شخصیت‌های مؤثر مشروطه، و بررسی یک به یک آخرین موضع‌گیری‌ها و رفتارهای آن‌ها، به حقایقی رسیده که در تاریخ سعی بر کِتمان یا تحریف آن‌ها شده است، و بدین ترتیب بسیاری از تهمت‌های ناروا از دامن پاک شیخ شهید زدوده شده، و عصارۀ اندیشه و عمل او برای مخاطب آشکار می‌‌شود و آن چیزی نیست جز «مقاومت بر سر عقیده، و دفاع از دین و حقیقت تا سر حدّ شهادت».

کتاب «آخرین آواز قو»، از انتشارات مؤسسۀ مطالعات تاریخ معاصر ایران، از بهترین کتاب‌های مستند دربارۀ بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران یعنی نهضت مشروطه، و پرچمدار بصیرت و جهاد در آن واقعۀ سرنوشت‌ساز یعنی شیخ فضل‌الله نوری است. این کتاب از نظر مستند و مستدلّ بودن کم‌نظیر است و با محتوای مفید و جذاب، و نیز قیمت و حجم مناسب می‌تواند انگیزۀ خوبی را برای مطالعۀ علاقه‌مندان به تاریخ ایران خصوصاً نسل جوان ایجاد کند.

این کتاب در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور که به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید