التهابات اجتماعی و سیاسی شاعران را از سرودن شعر اجتماعی بازداشته است

    کد خبر :64733

حمیدرضا شکارسری معتقد است که الهام سهم اندگی در شعر نو روزگار مات دارد‌، امروز شاعر می‌تواند عامدانه به معماری کلمات پرداخته و شعر را به جای سرودن بنویسد.

حمیدرضا شکارسری شاعر در باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به حرکت شعر نو در روزگار معاصر گفت:‌ به نظر من در شعر معاصر الهام اگر وجود داشته باشد‌، نقش بسیار کوچکی در سرودن شعر و آفرینش ادبی دارد‌، شعر معماری کلمات است و شاعر می‌تواند نقش معمار را عامدانه بر عهده بگیرد و شعر را به جای سرودن بنویسد.من طی سال‌های گذشته صبر نمی‌کنم شعر به سمتم بیاید،‌ بلکه به سمت شعر می‌روم.

وی ادامه داد:‌ این اتفاق خصوصاً در شعر روزگار ما که فرم‌ها از پیش تعیین شده نیستند، بسیار رخ می‌دهد. می‌دانید که فرم‌های شعر نو از پیش وجود ندارد، اینگونه نیست که چیزی تحت عنوان آهنگ شعر؛ موسیقی شعر؛ فرم‌های از پیش تعیین شده و قوالب در ذهن شاعر رسوب کرده باشد و ناخوداگاه بروز کنند بنابراین شاعر می تواند با تجربه به سراغ شعر رود.

شکارسری در پاسخ به این پرسش که با این اوصاف شعر نو در روزگار معاصر می‌تواند سفارش پذیر باشد و این از ارزش آفرینش ادبی کم نمی‌کند‌، گفت:‌ یکی از نتایجی که از صحبت‌های من باید گرفت، همین موضوع است،‌ شاعر امروز می‌تواند داخل اتاق برود، در را ببند و پشت در اتاق بنویسند «شاعر مشغول کار است مزاحم نشوید». شاعر می‌تواند آگاهانه بنشیند خودش به سراغ ساخت‌های شعر برود. در این منظر می‌تواند سفارش بگیرد.

وی تصریح کرد:‌ البته در یک نگاه کلی اجتماع خودش سفارش‌دهنده‌ای جدی است، من نیز با وجود اینکه تاکنون از ارگانی سفارش نگرفته‌ام‌، اما همیشه از اجتماع سفارش گرفته‌ام.

شاعر مجموعه «شکل‌های مرگ» در پاسخ به این پرسش که با این وجود،‌ چرا در سال‌های اخیر ما اندک شاعرانی را دیده‌ایم که به حوادث اجتماعی واکنش نشان داده و سروده‌هایی داشته باشند‌، گفت:‌ در طی سال‌های اخیر سیاست و اجتماع آنقدر ملتهب و در حال تغییر و تحول بوده است که جایی برای استقرار شاعر باقی نگذاشته است،‌ شاعر نمی‌تواند در نقطه‌ای مستقر شود و با این استقرار درباره فلان مسئله سیاسی و اجتماعی صحبت کند، چه بسا دو ماه دیگر موضعش تغییر کند.

وی ادامه داد:‌ یکی از مسائلی که موجب می‌شود که شعرای اجتماعی و سیاسی کمتر بروز و ظهور پیدا کنند،‌ این است که شعر‌ها تاریخ مصرف پیدا می‌کنند و ممکن است دو ماه دیگر محل سفارش نباشند. احوالات سریع، التهابات احتماعی ـ سیاسی یکی از عواملی است که می‌تواند در این امر دخالت داشته باشد، مخاطب هم چندان دل خوشی از این فضاهای اجتماعی و سیاسی ندارد، او احساس می‌کند، شعر مفری است که از این التهابات و هیجانات. در عین حال من معتقدم شعرهای اصیل اجتماعی و سیاسی که به جای دغدغه‌های روزمره به ذات و هستی مسائل و اجتماعیات بپردازند، همیشه مشتری خاص خود را داشتند.

شکارسری در پایان ویژگی‌شعر معاصر را تکثر دانست و گفت:‌ تکثر مهمترین ویژگی شعر معاصر است،‌ چه به لخاط فرم و شکل و چه به لحاظ محتوا، تکثر خصوصیت اصلیش شعر امروز است، فضاهای مجازی هم به هر کس اجازه می‌دهد، خود را وارد این فضا کند که اگر چه تهید هم محسوب می‌شود، اما فرصت است. امروز هیج جریان و شعری نمی‌تواند خود را حاکم بلامنازع شعر کشور بداند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید